2503
Sök

Köpråd : Volvo 440 2.0 SE -95

Allmänt envis
12 512 Inlägg
10 april 2009
#21
guwib skrev:
otippat att en 250hk s60 drar mer än 1st 318is..!?smart gämförelse..

Antar att det bara var för att illustrera att en framhjulsdriven bil kan dra mer soppa än en bakhjulsdriven. Å andra sidan står väl JonR för årets generalisering so far...

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

3 259 Inlägg
11 april 2009
#22
Ja ett framhjulsdriven bil KAN dra mer soppa än en bakhjulsdriven bil är väl inte direkt nåt som nån blir förvånad över... Men det var ju knappast det som var poängen... nu var det ju i 10-15000kr klassen det handlade om och inte nån s60t5.....

Känn er fria att lista upp bakhjulsdrivna bilars soppaförbrukning jämfört med framhjulsdrivnas soppaförbrukning i prisklassen som är aktuell... Själv vet jag redan nu vilken lista som vinner.. Sen att det finns enstaka undantag är ju en självklarhet... Men för att göra det enkelt för trådskaparen så skrev jag som jag gjorde..

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976

Allmänt envis
12 512 Inlägg
11 april 2009
#23
JonR skrev:
Ja ett framhjulsdriven bil KAN dra mer soppa än en bakhjulsdriven bil är väl inte direkt nåt som nån blir förvånad över... Men det var ju knappast det som var poängen... nu var det ju i 10-15000kr klassen det handlade om och inte nån s60t5.....

Känn er fria att lista upp bakhjulsdrivna bilars soppaförbrukning jämfört med framhjulsdrivnas soppaförbrukning i prisklassen som är aktuell... Själv vet jag redan nu vilken lista som vinner.. Sen att det finns enstaka undantag är ju en självklarhet... Men för att göra det enkelt för trådskaparen så skrev jag som jag gjorde..

Börjar med att fylla listan med 4-cyl E30 och framför allt E36, få bilar (fwd eller rwd) i samma klass som slår dom i förbrukning.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

3 259 Inlägg
11 april 2009
#24
Rquired skrev:
Börjar med att fylla listan med 4-cyl E30 och framför allt E36, få bilar (fwd eller rwd) i samma klass som slår dom i förbrukning.

öh.. okej.. ska jag fylla på för framhjulsdrivna då?

Audi 80
Audi 100(1.8)
Audi A4
Citroen ax11
Citroen xantia
Daihatsu charade
Daihatsu hijet
Ford fiesta
Ford Ka
Honda civic
Honda Accord
Honda CRX
Lada samara
mitsubishi colt
mitsubishi galant
mitsubishi lancer
Nissan Micra k10
Nissan micra K11
Nissan sunny
Nissan Almera
Nissan Primera
Opel ascona C
Opel kadett D
Opel kadett E
Opel Corsa
Opel vectra
Opel astra
Rover 200
Rover 214
Rover 216
Saab 9000
Saab 900
Vw Golf 1
Vw golf 2
Vw golf 3
Vw Polo
Vw passat 1
Vw passat 2
Vw Jetta
Vw vento
Volvo 440
Volvo 460

Ja det är bilar som går att köra på mellan 0,4-0,7.. tror inte din tunga Bmw från 80 talet slår nån av dom i soppaförbrukning... kan dock tillägga att jag aldrig ägt nån bmw e30 men tvivlar starkt på att en sån drar under 0,7 vid blandad körning.. har dock haft 316 compakt -95 och den drog aldrig under litern, inte heller min 318 -93... Men fortsätt gärna på din lista så kan jag fortsätta på min för den går nog att utöka till det tredubbla...

MVH/Jon

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976

Allmänt envis
12 512 Inlägg
11 april 2009
#25
JonR skrev:
Rquired skrev:
Börjar med att fylla listan med 4-cyl E30 och framför allt E36, få bilar (fwd eller rwd) i samma klass som slår dom i förbrukning.

öh.. okej.. ska jag fylla på för framhjulsdrivna då?

*väldigt många bilar*

Ja det är bilar som går att köra på mellan 0,4-0,7.. tror inte din tunga Bmw från 80 talet slår nån av dom i soppaförbrukning... kan dock tillägga att jag aldrig ägt nån bmw e30 men tvivlar starkt på att en sån drar under 0,7 vid blandad körning.. har dock haft 316 compakt -95 och den drog aldrig under litern, inte heller min 318 -93... Men fortsätt gärna på din lista så kan jag fortsätta på min för den går nog att utöka till det tredubbla...

MVH/Jon

Läs ordentligt, ingen av de bilar du radar upp är i samma klass. Eller du tycker säkert 55hp Fiesta eller charade är i samma klass som en Bmw från c-segmentet? Och A4, primera, galant whatever är inte snålare. Och kör du en 316ti eller 318 på litern har du antagligen inte upptäckt att det finns en fjärde eller ens en femte växel.
Senast redigerat av Rquired (11 april 2009)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

3 259 Inlägg
12 april 2009
#26
Rquired skrev:
Läs ordentligt, ingen av de bilar du radar upp är i samma klass. Eller du tycker säkert 55hp Fiesta eller charade är i samma klass som en Bmw från c-segmentet? Och A4, primera, galant whatever är inte snålare. Och kör du en 316ti eller 318 på litern har du antagligen inte upptäckt att det finns en fjärde eller ens en femte växel.

Är du trög på riktigt eller låtsas du? Vem har pratat om "samma klass"?? Ingen annan än du...  Jag pratar PRISklassen 10-15.000kr och SOPPAFÖRBRUKNING som var det intressanta och det som startade diskussionen! A4 1.8 kombi har jag personligen kört på 0.65 och min mor lyckas köra den under det! En galant -88 har jag personligen kört på 0,6 då jag pendlade med en sådan, och kompisen har en galant -94 som vi körde ner till elmia på långt under 0,7... Sen att du bara orkar tro att blyklumparna bmw är nåt underverk när det kommer till soppaförbrukningen förstår jag inte.. BMW har ju för fan knappt lyckats göra en dieselbil som går under 0,8 innan 2000talet... Sen att dom är gedigna och håller en kvalite som ligger långt över medel är ju en sak, men knappast det intressanta i den här diskussionen... Ne jag har ju bara meckat bil dagligen i 15års tid så jag borde ju inte kunna växla ordentligt...

MVH/Jon

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976

Yellow bug!
1 640 Inlägg
12 april 2009
#27
Vi har haft en 460, en -95a, en 2,0. Kan säga som så att det var en riktigt fin bil, underbar att köra, härlig komfort och gick fint. Enda problemet var rosten som åt upp den. Men en vända med spackel och färg varje vår så var han fin inför sommaren. Och sen såldes till en kille som skrotade den för att han fick nedslag på bromsar på besiktning, typ.

Skulle behållt den, perfekt bruksbil.

Ännu vet ingen hur gammal en Volkswagen kan bli! :)

OEM <3
6 957 Inlägg
12 april 2009
#28
guwib skrev:
otippat att en 250hk s60 drar mer än 1st 318is..!?smart gämförelse..

Det är sånt folk med dessa jämförelser som ger mig ett gott skratt tongue

OEM <3

Volvoit - lagd åt vänster
946 Inlägg
12 april 2009
#29
Allx skrev:
Motorer och v-lådor är överlag bättre i 400 serien.

Eller hur? Man skrattar gott varje gång man läser här på forumet, nånsin jobbat med Volvo-bilar? yikes

- Den som gräver en grop åt andra använder ofta spade -

Prisjägare
238 Inlägg
12 april 2009
#30
400-serien rostar, så är det bara. Tycker inte att det är någon bra bil annars heller, så jag ser ingen anledning till att köpa.

Bilen ser gammal ut, känns gammal, är gammal. Dessutom så rostar den, samt att du tittar på en gammal röd bil. Röd lack och billiga bilar hör inte ihop.

Allmänt envis
12 512 Inlägg
12 april 2009
#31
JonR skrev:
Rquired skrev:
Läs ordentligt, ingen av de bilar du radar upp är i samma klass. Eller du tycker säkert 55hp Fiesta eller charade är i samma klass som en Bmw från c-segmentet? Och A4, primera, galant whatever är inte snålare. Och kör du en 316ti eller 318 på litern har du antagligen inte upptäckt att det finns en fjärde eller ens en femte växel.

Är du trög på riktigt eller låtsas du? Vem har pratat om "samma klass"?? Ingen annan än du...  Jag pratar PRISklassen 10-15.000kr och SOPPAFÖRBRUKNING som var det intressanta och det som startade diskussionen! A4 1.8 kombi har jag personligen kört på 0.65 och min mor lyckas köra den under det! En galant -88 har jag personligen kört på 0,6 då jag pendlade med en sådan, och kompisen har en galant -94 som vi körde ner till elmia på långt under 0,7... Sen att du bara orkar tro att blyklumparna bmw är nåt underverk när det kommer till soppaförbrukningen förstår jag inte.. BMW har ju för fan knappt lyckats göra en dieselbil som går under 0,8 innan 2000talet... Sen att dom är gedigna och håller en kvalite som ligger långt över medel är ju en sak, men knappast det intressanta i den här diskussionen... Ne jag har ju bara meckat bil dagligen i 15års tid så jag borde ju inte kunna växla ordentligt...

MVH/Jon

Det sista var med glimten i ögat smile

Att E36 skulle vara någon blyklump håller jag inte med om, och att köra en sådan på 0,6 blandad är inga problem. Vilket innebär lägre på landsväg etc. Det finns dessutom en del 4cyl E36 på blocket för under 15k.

Och samma klass? Tja inte kan man jämföra förbrukning rätt över, man måste ta hänsyn till vikt och storlek. OM en S-klass hade dragit 0,8 blandad och en Panda dragit 0,6, så kan man inte säga att mercan är törstig. För även om den drar mer än Mercan så får man jämföra denna med sina konkurrenter i samma klass, och i så fall är den rekordsnål...

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

huh?
10 427 Inlägg
12 april 2009
#32
Rquired skrev:
Att E36 skulle vara någon blyklump håller jag inte med om

Tjänstevikten på E36:or brukar ligga strax under 1500kg, det är relativt tungt för mellanklassare.


Fordonstekniker
1 740 Inlägg
12 april 2009
#33
Enda jag kan tilläga, var noga med oljebytena på dessa motorer. Kan sluta med ett skjuten kolv, om man missar ett oljebyte.

0 - 150 på ca 17 sec, lyckades jag klocka min 460 2,0...
Senast redigerat av darkwizard (12 april 2009)

Lev livet, det kan ta slut fort

Allmänt envis
12 512 Inlägg
12 april 2009
#34
steifan skrev:
Rquired skrev:
Att E36 skulle vara någon blyklump håller jag inte med om

Tjänstevikten på E36:or brukar ligga strax under 1500kg, det är relativt tungt för mellanklassare.

Min bil ligger på 1500kg och då är det ändå stora motorn och touring, en 318i sedan (E36) har en tjänstevikt på 1280kg.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

3 259 Inlägg
13 april 2009
#35
För att göra det enkelt! ta en bilmodell, vilken som helst! Säg att vi tar två helt nya volvo 440! Den ena stoppar man i en växellåda för bakhjulsdrift,(med exakt samma rullmotstånd i sen orginallådan) ta sedan en bakaxel o stoppa dit o gör den bakhjulsdriven! Sen tar man den framhjulsdriva 440 o kör så långt man kommer på en full tank, sedan gör man precis likadant med den bakhjulsdrivna 440in..

Vilken av bilarna kommer längst?? Det kan ju vem som helst lista ut............


MVH/Jon

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976

Allmänt envis
12 512 Inlägg
13 april 2009
#36
JonR skrev:
För att göra det enkelt! ta en bilmodell, vilken som helst! Säg att vi tar två helt nya volvo 440! Den ena stoppar man i en växellåda för bakhjulsdrift,(med exakt samma rullmotstånd i sen orginallådan) ta sedan en bakaxel o stoppa dit o gör den bakhjulsdriven! Sen tar man den framhjulsdriva 440 o kör så långt man kommer på en full tank, sedan gör man precis likadant med den bakhjulsdrivna 440in..

Vilken av bilarna kommer längst?? Det kan ju vem som helst lista ut............


MVH/Jon

Haha, och varför skulle den bakhjulsdrivna dra mer lol

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

3 259 Inlägg
13 april 2009
#37
Av samma skäl som en automatbil drar mer än en manuell!!!! För att en automatlåda rullar trögare!!! Varför drar en bakhjulsdriven bil mer, jo för att den måste släpa runt på en trögrullad bakaxeln bland annat...(förutsatt att motorn sitter fram) effektförlusten blir mindre i en framhjulsdriven bil jämfört med en bakhjulsdriven bil, plus att den bakhjulsdrivna skulle väga mer totalt, så därför drar den också mer bensin!
Senast redigerat av JonR (13 april 2009)

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976

3 259 Inlägg
13 april 2009
#38
Rquired skrev:
Det sista var med glimten i ögat smile

Att E36 skulle vara någon blyklump håller jag inte med om, och att köra en sådan på 0,6 blandad är inga problem. Vilket innebär lägre på landsväg etc.

Haha! Så du menar på fullaste allvar att du kör en 1400kg tung bakhjulsdriven bensin bil på nästan 0,5 utan problem???? Det vore ett tekniskt underverk i sånna fall..
Senast redigerat av JonR (13 april 2009)

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976

Allmänt envis
12 512 Inlägg
13 april 2009
#39
JonR skrev:
Av samma skäl som en automatbil drar mer än en manuell!!!! För att en automatlåda rullar trögare!!! Varför drar en bakhjulsdriven bil mer, jo för att den måste släpa runt på en trögrullad bakaxeln bland annat...(förutsatt att motorn sitter fram) effektförlusten blir mindre i en framhjulsdriven bil jämfört med en bakhjulsdriven bil, plus att den bakhjulsdrivna skulle väga mer totalt, så därför drar den också mer bensin!

Och effektförlusten i en FWD låda (där kraften måste förflyttas "sidleds" till drivaxeln blir alltså mindre än på en RWD låda där effekten bara förflyttas rakt bakåt? Jo tjena...
Och trögrullad bakaxel, tja på en gammal 240 kanske. På en modern bakhjulsdriven bil sitter där små drivaxlar som på en fwd, fast ofta något grövre dimensionerade.

Rent teoretiskt (för i verkligheten beror det helt på vilken bil det är) drar en bil inte mer bara för att drivningen sitter i bakänden.

Är man riktigt petig kan man påpeka "tyngre" drivlina på en RWD. Men i så fall kan jag vara lika petig och påpeka de förstärkningar en FWD kräver pga mer vikt fram, sämre viktfördelning vilket ökar vikten över drivhjulen och därav motståndet, en kraftöverföring som har större energiförlust osv

JonR skrev:
Rquired skrev:
Det sista var med glimten i ögat smile

Att E36 skulle vara någon blyklump håller jag inte med om, och att köra en sådan på 0,6 blandad är inga problem. Vilket innebär lägre på landsväg etc.

Haha! Så du menar på fullaste allvar att du kör en 1400kg tung bakhjulsdriven bensin bil på nästan 0,5 utan problem???? Det vore ett tekniskt underverk i sånna fall..

Nej, jag menar att många kör runt en 1200kg tung bakhjulsdriven (som om det skulle spela nån roll) med en 4a på 0,6 liter milen. Min bil kör jag på 0,9 blandad och med en hel del bus om det nu spelar någon roll, inte så illa för 193hp tycker jag.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

3 259 Inlägg
13 april 2009
#40
Rquired skrev:
Och effektförlusten i en FWD låda (där kraften måste förflyttas "sidleds" till drivaxeln blir alltså mindre än på en RWD låda där effekten bara förflyttas rakt bakåt? Jo tjena...
Och trögrullad bakaxel, tja på en gammal 240 kanske. På en modern bakhjulsdriven bil sitter där små drivaxlar som på en fwd, fast ofta något grövre dimensionerade.

Rent teoretiskt (för i verkligheten beror det helt på vilken bil det är) drar en bil inte mer bara för att drivningen sitter i bakänden.

Är man riktigt petig kan man påpeka "tyngre" drivlina på en RWD. Men i så fall kan jag vara lika petig och påpeka de förstärkningar en FWD kräver pga mer vikt fram, sämre viktfördelning vilket ökar vikten över drivhjulen och därav motståndet, en kraftöverföring som har större energiförlust osv

Ja och sen att kraften ska fördelas ut från längsgående som den går in i bakaxel till sidles glömde du tydligen! Det är en större kraftförlust än längsgående som det är hela tiden i en framhjulsdriven bil! Ungefär som att jämföra kedjedrift mot kardandrift.. det är ju självklart att det rullar lättast där kraften går åt samma håll hela tiden!

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976


Sök