2542
Sök

Köpråd : Volvo 440 2.0 SE -95

Allmänt envis
12 512 Inlägg
13 april 2009
#41
JonR skrev:
Rquired skrev:
Och effektförlusten i en FWD låda (där kraften måste förflyttas "sidleds" till drivaxeln blir alltså mindre än på en RWD låda där effekten bara förflyttas rakt bakåt? Jo tjena...
Och trögrullad bakaxel, tja på en gammal 240 kanske. På en modern bakhjulsdriven bil sitter där små drivaxlar som på en fwd, fast ofta något grövre dimensionerade.

Rent teoretiskt (för i verkligheten beror det helt på vilken bil det är) drar en bil inte mer bara för att drivningen sitter i bakänden.

Är man riktigt petig kan man påpeka "tyngre" drivlina på en RWD. Men i så fall kan jag vara lika petig och påpeka de förstärkningar en FWD kräver pga mer vikt fram, sämre viktfördelning vilket ökar vikten över drivhjulen och därav motståndet, en kraftöverföring som har större energiförlust osv

Ja och sen att kraften ska fördelas ut från längsgående som den går in i bakaxel till sidles glömde du tydligen! Det är en större kraftförlust än längsgående som det är hela tiden i en framhjulsdriven bil! Ungefär som att jämföra kedjedrift mot kardandrift.. det är ju självklart att det rullar lättast där kraften går åt samma håll hela tiden!

För det första, jag skrev FWD låda vs. RWD låda. Och att förflytta kraften rakt bakåt i en kardan ger en obetydligt effektförlust.

För det andra; En fwd fördelar kraften  till en "parallell axel" så att säga, en rwd fördelar bara kraften till en som går vinkelrätt mot drivaxeln.

Den bakhjulsdrivna varianten håller dels betydligt bättre och innebär mindre effektförlust. Och när du ändå är så petig får du inte glömma att förstärkningar, ombyggd framvagn för att klara både drivning och styrning, högre vikt över drivhjulen och ojämn tyngdpunkt, också höjer motståndet och därmed förbrukningen...

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

2 021 Inlägg
13 april 2009
#42
Rquired skrev:
Den bakhjulsdrivna varianten håller dels betydligt bättre och innebär mindre effektförlust

Wut?
varför ska de ge mindre förluster än än en fwd där utgående axel från lådan är drevad direkt emot diffen? krävs ingen einstein för o förstå att 2meter kardan ger mer effektförlust, kanske är dags o sluta vara så trångsynt? tongue


Administratör
11 911 Inlägg
13 april 2009
#43
Ok, nu har det gått aningen off topic... smile

"Alla blå bär är blå bär - även blåbär - men det är bara blåbär som är blåbär."


Sök