2456
Sök

Audi A4 1.8T montering av Hybrid dumpventil.

1 Inlägg
12 april 2009
Trådstartare
#1
Tjena,

Vart på Elmia och köpte en dumpventil hastigt tänkte att det kunde vara lite kul.
Har läst lite innan och pga lmm så ska man inte ha helt öppen dump så jag köpte en hybrid.
Problemet är bara att jag suger totalt på sånt här så jag behöver lite råd och tips.

1. Var sitter orginal dumpen på a4:an?

2. Var ska jag koppla allt (hybriden har mer anslutningar än orginalets återcirkulerande?)

3. Var ska jag placera den nya dumpen om den inte får plats (ganska stor).

Tack.

Obs. Årsmodell -95


347 Inlägg
12 april 2009
#2
om du hissar upp bilen fram, så plockar du bort plast skyddet under så sitter den framför höger framhjul om du står bakufrån och kollar fram, en svart plast dump är det bosch  tror jag, om det nu är samma som på min men det antar jag. busenkelt.

Patrick^^

395 Inlägg
26 april 2009
#3
Fungerar verkligen Hybrid dumpar?
jag är själv väldigt sugen på köpa 2st till min bil, men man vill ju inte köpa och sedan märka att det inte alls funkade som det är tänkt.
är inte så sugen på pajja luftmasse smile


Kör för DDesign Autoparts n' Streetwear
357 Inlägg
26 april 2009
#4
Ja en hybrid funkar väll eller vad menar du? Om det funkar på en bil med lmm? Du säger att din hybrid har fler anslutningar än orginal. Det beror på att en "anslutning" ska vara öppen rakt ut i atmosfären.

En hybrid dump fungerar så att lite "dumpluft" går tillbaka genom det återcirculerande röret/slangen och lite går rakt ut i luften. Och därav får du pshhhljudet. Om du fortfarande inte vet hur du ska sätta den får du nog lägga upp en bild för det är rätt svårt att förklara utan att veta hur den ser ut:P


Långsam Perfektionist
4 800 Inlägg
26 april 2009
#5
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=119798 Läs den tråden innan du monterar ventilen. Jag hade låtit bli i ditt läge, den dumpar högt nog med bara ett öppet luftfilter på våra A4or.

Audiot som råkat ut för Subarusjukan

I brist på annat :)
526 Inlägg
27 april 2009
#6
Mäki skrev:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=119798 Läs den tråden innan du monterar ventilen. Jag hade låtit bli i ditt läge, den dumpar högt nog med bara ett öppet luftfilter på våra A4or.

Intressant helt klart men liksom TS så har jag funderat på att montera en hybrid för att avlasta motorn vid högre laddtryck. Dvs. ventilen kommer bara dumpa vid högre laddtryck (>0.7-0.8), vid lägre laddtryck som stadskörning så cirkulerar luften som vanligt.

Eller tänker jag helt fel?

Långsam Perfektionist
4 800 Inlägg
27 april 2009
#7
nuffe skrev:
Mäki skrev:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=119798 Läs den tråden innan du monterar ventilen. Jag hade låtit bli i ditt läge, den dumpar högt nog med bara ett öppet luftfilter på våra A4or.

Intressant helt klart men liksom TS så har jag funderat på att montera en hybrid för att avlasta motorn vid högre laddtryck. Dvs. ventilen kommer bara dumpa vid högre laddtryck (>0.7-0.8), vid lägre laddtryck som stadskörning så cirkulerar luften som vanligt.

Eller tänker jag helt fel?

Den får då fortfarande fel blandning. Om nu original dumpventil inte klarar av trycker längre så rekommenderar jag en starkare återcirkulerande dumpventil.
Denna t.ex.
http://alutech.se/?do=viewitem&id=bailey2
Och ett bra öppet filter och värmeplåt, antingen går det att snickra ihop plåten själv eller så köper man ett färdigt kitt.
Detta t.ex.
http://sv.bsr.se/products/4900418/

Mvh Marcus

Audiot som råkat ut för Subarusjukan

Volvo850-92
1 678 Inlägg
27 april 2009
#8
Lånar tråden lite.
Hur mycket kostar en billig turbo och vart kan man köpa eb sådan. En universial eller as billig?
Kostar dom ca 3k eller?


I brist på annat :)
526 Inlägg
27 april 2009
#9
Mäki skrev:
Den får då fortfarande fel blandning. Om nu original dumpventil inte klarar av trycker längre så rekommenderar jag en starkare återcirkulerande dumpventil.
Denna t.ex.
http://alutech.se/?do=viewitem&id=bailey2
Och ett bra öppet filter och värmeplåt, antingen går det att snickra ihop plåten själv eller så köper man ett färdigt kitt.
Detta t.ex.
http://sv.bsr.se/products/4900418/

Mvh Marcus

Hur mycket klarar originaldumpen egentligen??

Har BSR's filter, måste säga att det låter väldigt mysigt :-)

646 Inlägg
27 april 2009
#10
nuffe skrev:
Mäki skrev:
Den får då fortfarande fel blandning. Om nu original dumpventil inte klarar av trycker längre så rekommenderar jag en starkare återcirkulerande dumpventil.
Denna t.ex.
http://alutech.se/?do=viewitem&id=bailey2
Och ett bra öppet filter och värmeplåt, antingen går det att snickra ihop plåten själv eller så köper man ett färdigt kitt.
Detta t.ex.
http://sv.bsr.se/products/4900418/

Mvh Marcus

Hur mycket klarar originaldumpen egentligen??

Har BSR's filter, måste säga att det låter väldigt mysigt :-)

Orginal dumpen skall väl klara effekter mot 300 hk! Har jag för mig, (Rätta mig om jag har fel)

Långsam Perfektionist
4 800 Inlägg
28 april 2009
#11
Dom är ganska klena faktiskt, min var trasig och likaså många vänners!
När du laddar på och släpper gasen, pyser det eller fladdrar det? Har du ett pys mår dumpventilen fint, fladdrar det öppnar inte dumpventilen och luften måste ut genom impellrarna igen och sliter onödigt mycket på turbon. smile
Så här lät min med trasig dump, alltså fladdrande ljud.
[video]http://www.garaget.org/video/ckhywnqh3hhj[/video]

Audiot som råkat ut för Subarusjukan

Kör för DDesign Autoparts n' Streetwear
357 Inlägg
28 april 2009
#12
Volvo740-88 skrev:
Lånar tråden lite.
Hur mycket kostar en billig turbo och vart kan man köpa eb sådan. En universial eller as billig?
Kostar dom ca 3k eller?

Här är en sida med turbos som förmodligen passar ditt behov.

http://joniperformanceparts.se/


395 Inlägg
28 april 2009
#13
Mäki skrev:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=119798 Läs den tråden innan du monterar ventilen. Jag hade låtit bli i ditt läge, den dumpar högt nog med bara ett öppet luftfilter på våra A4or.

då borde det dumpa på min om jag bara sätter öppet filter på den? smile
men jag kollade där idag. på luftburken,  de sitter ju nå sensorer eller något på burken?? vad gör man av dom om man tar bort originalburken? :S


Långsam Perfektionist
4 800 Inlägg
28 april 2009
#14
Victorduvet skrev:
Mäki skrev:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=119798 Läs den tråden innan du monterar ventilen. Jag hade låtit bli i ditt läge, den dumpar högt nog med bara ett öppet luftfilter på våra A4or.

då borde det dumpa på min om jag bara sätter öppet filter på den? smile
men jag kollade där idag. på luftburken,  de sitter ju nå sensorer eller något på burken?? vad gör man av dom om man tar bort originalburken? :S

Det som fanns i min är en sorts kylfläns för någon kontakt, jag tog bara lös den och placerade den där det inte blir allt för varmt, gärna emot någon skärm. smile
Och ja, den borde dumpa då! smile
Senast redigerat av Mäki (28 april 2009)

Audiot som råkat ut för Subarusjukan


Sök