3072
Sök

Har hänt nå kontigt med datan. Hjälp!

Svetsare
3 150 Inlägg
12 april 2009
Trådstartare
Igår när jag satte igång datan då kom det fram en blå ruta med text under typ 1/10 sekund, där det stod nåt om att det hade blivit nåt fel under en installation.

Och nu går skiten inte igång alls!?!??    Nån som varit med om liknande eller vet nåt?!?! 

Kör Windows XP

(sitter vid syrrans dator)

Edit.  Säg inte att jag ska testa med att starta om, har startat om den - utan att överdriva - ca 150-200ggr!
Senast redigerat av ZonaX (12 april 2009)

Varför FWD? Jo, för RWD är som att sätta hästen bakom vagnen.
Rushman: "Kör aldrig för fort, kör i den hastighet jag anser lämplig, vad det står på skyltarna skiter jag i."
http://www.youtube.com/ZonephoX

631 Inlägg
12 april 2009
Vad är det för dator? 

Laptop / Stationär ?

Det låter som Hårddisk Crash eller moderkortet..   
Du sa att den inte startar upp alls, du kommer alltså inte in i bios eller någonting?  Helt död när du trycker på knappen ?

Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
12 april 2009
En blå skärm med vit text är allmänt känd som just "Blåskärm"
Och om du inte får igång datorn alls, ingen reaktion what so ever, så äre med högsta trolighet
Moderkortet eller CPU som har brunnit.

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968

631 Inlägg
12 april 2009
LeafBox skrev:
Och om du inte får igång datorn alls, ingen reaktion what so ever, så äre med högsta trolighet

Precis, men han säger att han har " startat om " massa gånger, så då borde den ju komma igång..

typ..eh..va?
582 Inlägg
12 april 2009
ZonaX skrev:
Edit.  Säg inte att jag ska testa med att starta om, har startat om den - utan att överdriva - ca 150-200ggr!

Ja för funkar det inte den första gången så funkar det ju troligtvis dom andra 149-199 gångerna smile

Beer - Now cheaper than gas! - Drink, don't drive!

Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
12 april 2009
Arradin skrev:
LeafBox skrev:

Precis, men han säger att han har " startat om " massa gånger, så då borde den ju komma igång..

Ah det är sant.

Kan du faktiskt STARTA datorn?
Och får du isåfall blåskärm varje gång?

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968

Svetsare
3 150 Inlägg
12 april 2009
Trådstartare
Ja, den "går igång" en bit, men efter "DELL" uppstarten så kommer det fram något i stil med "EIDE Controller is working outside of normal specifications - Dell Disk Monitoring System.   Press F1 or F2".  Där trycker man F1 annars kommer man till nån jävla systeminställning.  Därefter går den vidare till "Windows XP Loading" ruta/bild.   När den laddat färdigt kommer den här jävla "blå-rutan" och datorn startas om automatiskt.  Man kommer asså inte in i sjävla datorn.

Har även en fråga till - om man köper en ny dator, kan man då föra över saker från gamla hdd till nya?

Rushman: "Kör aldrig för fort, kör i den hastighet jag anser lämplig, vad det står på skyltarna skiter jag i."

631 Inlägg
12 april 2009
Hårddisk crash är jag 90% säker på.

Den får fel när den ska boota windows från HDD, och den bootar om när du försöker göra System recovery...

PLocka ut Hårddisken och se om det funkar i någon annan dator.

631 Inlägg
12 april 2009
ZonaX skrev:
Har även en fråga till - om man köper en ny dator, kan man då föra över saker från gamla hdd till nya?

Inte om det är den som har crashat, vilket det låter som...
Eller ja, det GÅR ju.. men det kostar $$$ så in i helvete tongue

1 570 Inlägg
12 april 2009
Det kan väl vara windowsinstallationen som pajat helt alternativt moderkortet som gått. Stoppa in hd:n i en annan dator och se om du kan föra över alla data och göra en backup. Det är ju inte tvunget att du behöver kunna boota med disken. All data ligger förmodligen kvar.

Besserwisser
263 Inlägg
12 april 2009
Garanterat ett diskrelaterat problem som många redan har sagt, men det behöver inte vara hårddisken i sig som är trasig.

På bl.a. Dell och HP är kvaliteten på SATA-kablarna ganska dålig och behöver bytas ganska ofta. Detta även om man aldrig har varit inne i själva datorn och rört kablarna. Detta händer mer ofta än man kan tro. På HPs datorer behöver kablarna bytas på 1 av 3 datorer under en 3-årsperiod.

1. Testa hårddisken i en annan dator (om du inte kan själv, be en vän)
2. Om den fungerar i en annan dator, byt SATA-kablar (ca 30:- / styck)
3. Fungerar inte det, testa en annan hårddisk i din Dell dator.

Att det skulle vara moderkortet som är trasigt är högst osannolikt.

Detta förutsätter dock att det är en stationär dator vi pratar om.

8 156 Inlägg
12 april 2009
Skulle tippa på att det är en IDE hdd och inte en SATA-disk.
Själv så skulle jag tippa på att det är ett mjukvarufel, eller att hårddisken har fått sig en känga.
Hårddisken har dock inte gått helt sönder, för isåfall skulle inte windows xp börja ladda.
Prova att gå in i felsäkert läge genom att trycka F5 innan windows börjar ladda.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

Allmänt envis
12 512 Inlägg
12 april 2009
Dells datorer har väl en självdiagnostik, som ger en en hint om vad som är fel? Kommer det en krånglig felkod är det bara att fråga på något forum, ex Dell communtiy forum.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

631 Inlägg
13 april 2009
Phaetoon skrev:
Skulle tippa på att det är en IDE hdd och inte en SATA-disk.
Själv så skulle jag tippa på att det är ett mjukvarufel, eller att hårddisken har fått sig en känga.
Hårddisken har dock inte gått helt sönder, för isåfall skulle inte windows xp börja ladda.
Prova att gå in i felsäkert läge genom att trycka F5 innan windows börjar ladda.

Windows började ju inte ladda, det är ju det som är grejen.
DELL Rutan kom upp, och sen blåskärm när den SKA ladda...
Vid försök till recovery så " laddar " den igång recovery, vilket den gör även om HDDn är helt kass.

Om man inte kan göra recovery, så är det garanterat inte Mjukvarufel i alla fall..   Men men.. hoppas det löser sig, du har massa tips nu !

Svetsare
3 150 Inlägg
13 april 2009
Trådstartare
Jo, den börjar ladda windows. Det är ju det som är det lustiga.

Bara undrar, öppnade datorn igår och såg 2 hdd, en på 41gb och en på typ 250gb, är "C-hårddisken" bara en av dessa?  Isåfall skulle man väll kunna ta den andra hårddisken och placera i en ny dator?  För det är mest innehållet jag e rädd för att förlora, datan isig är väll typ 15 år gammal så den är väll kasserad inom kort, men på D: E: F: är massa bilder och skit som jag måste ha.

1 814 Inlägg
13 april 2009
http://ahlbergdata.se/ om allt skiter sig finns det seriösa företag som kan rädda datan om det är viktiga saker vi pratar om, detta är ett sådant. det kostar inte multum om man nu anser att det är viktiga saker

631 Inlägg
13 april 2009
expect1991 skrev:
http://ahlbergdata.se/ om allt skiter sig finns det seriösa företag som kan rädda datan om det är viktiga saker vi pratar om, detta är ett sådant. det kostar inte multum om man nu anser att det är viktiga saker

Runt 10,000 ör i mina ögon multum för en privatperson... för FÖRETAG är det en annan femma smile

Svetsare
3 150 Inlägg
13 april 2009
Trådstartare
Ja, det va LITE för dyrt, dock antagligen värt det om man hade typ ritningar på en byggnad som ska byggas eller nåt på hdd.  Va därför jag undrade om man kunde koppla in den gamla hdd i den nya datorn?
Senast redigerat av ZonaX (13 april 2009)

Svetsare
3 150 Inlägg
13 april 2009
Trådstartare
Det är mest bilder/filmer och musik som jag annars aldrig kommer få tillbaka.  sad

Sleeper
3 084 Inlägg
13 april 2009
hoppas du provat "starta med senast fungerande konfiguration"!

Usama C4 whitehouse, Clinton runs for barrack and bin ladin behind bush, where Bill plays with maiden - Run to the hillary, saddamly Reinfeldt FRA the quida(basen) makes law and Al become a bloody gore.
Dirka dirka muhammed Djihad!

Sök