2666
Sök

Bygga en låda efter bagaget

671 Inlägg
16 april 2009
Trådstartare
karlsson_1984 skrev:
så steget får nog vänta i så fall så det är pengarna som styr mest

kollade på steget på clas ohlson det stod 4x100watt på det  ett fyrkanals men går att  koppla om till 2kanals får man mera watt  till basarna då  alltså 200 watt per bas eller priset är ju ganska bra

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
16 april 2009
Ja du får 2x200W om du bryggkopplar, men jag tror knappast att det är Wrms, alltså bara skräpwatt. Köp ett riktigt steg istället, finns bra begagnade.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

R1 driver!
5 128 Inlägg
16 april 2009
Varför är det så många här som inte vet hur man använder ett frågetecken? Kan väl inte va så svårt?!

671 Inlägg
17 april 2009
Trådstartare
ska luska runt lite då. men vad exakt kollar man om ett steg är bra ?

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
17 april 2009
Tja ett sätt är ju att kolla priset, man får helt enkelt vad man betalar för! smile Man brukar väl räkna som så att steget ska kosta dubbelt så mycket som basarna, då brukar det bli bra. Men om du kollar efter kvalitetsmärken och försöker hitta nåt som lämnar lite mer Wrms än vad dina basar tål så blir det bra.

Saab 9-3SC {SQ-edition}

671 Inlägg
17 april 2009
Trådstartare
ok alltså rms watten som gäller

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
17 april 2009
Ja det är den som är det intressanta effektmässigt på ett steg. Men kolla nu inte efter nåt no-name märke med mycket effekt bara för det. 300Wrms från ett Xzound steg är nämligen inte samma som 300Wrms från ett RockfordFosgate steg...

Saab 9-3SC {SQ-edition}

671 Inlägg
17 april 2009
Trådstartare
http://www.brl.se/xlimaghttp://www.brl. … WC1220.gif
e.aspx?img=500VIBE231.jpg

skulle detta gå bra ihop om jag tänkt rätt.  sen om jag kanske köper dls 12" nån gång ifall steget pallar det med

671 Inlägg
17 april 2009
Trådstartare
karlsson_1984 skrev:
http://www.brl.se/xlimaghttp://www.brl.se/xlimage.aspx?img=900WC1220.gif
e.aspx?img=500VIBE231.jpg

skulle detta gå bra ihop om jag tänkt rätt.  sen om jag kanske köper dls 12" nån gång ifall steget pallar det med

http://www.brl.se/xlimage.aspx?img=500VIBE231.jpg

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
18 april 2009
Ja effektmessigt så lär det då räcka till för dina GAS12or. smile Om det som står verkligen stämmer så räcker det nog till åt dig ett tag framöver också även om du bygger om och köper andra basar.
Senast redigerat av ChriZtoffer (18 april 2009)

Saab 9-3SC {SQ-edition}

671 Inlägg
18 april 2009
Trådstartare
bra bra tack så länge

671 Inlägg
25 april 2009
Trådstartare
hoj nu är min låda färdig vart riktigt bra ljud också med lilla steget jag har. men till det sista bekymret med min stereo innan allt är bra är att jag har brus  på låg volym och jag har alltid haft lite brus oavsett den gamla eller nya stereon som jag bytt. nån som vet varför det är såska man jorda själva enheten eller

782 Inlägg
26 april 2009
Både huvudenheten och slutsteget behöver bra jord men troligtvis har du en lågnivåkabel som är dålig eller ligger för nära någon strömkabel.

När du väljer slutsteg så är det viktigt att veta hur många ohm basarna är på (dina är troligtvis på 4ohm), ska du seriekoppla basarna så ska du ha ett monoblock (slutsteg med 1 kanal) som levererar mycket effekt i 2 ohm eller ett 4-kanals steg som går att brygga till 2kanaler. Det kommer inte bli bra med ett 2-kanals slutsteg.

Jag tycker du ska ta reda på hur många liter tillverkaren rekomenderar till dina basar sen tar du och mäter din baslåda invändigt dom olika kammarna var för sej. Ta höjden i decimeter X bredden i dm X djupet i dm              Din låda kommer troligtvis va ca:4x4x4= 64liter för varje bas.
Om din låda är för stor så får du lägga i grejer så det blir rätt volym och om den är mycket för liten så får du bygga om lådan.

671 Inlägg
26 april 2009
Trådstartare
okej men ljudet är ju bra nu skulle tippa på att lådan är på 50liter per kammare som basarna skulle ha enligt brl fast kabeln är en grov skärmad  men avsedd mest för hemmabio skulle jag tro men själva enheten är inte den jordad  orginal med nån kabel eller ska den jordas med skruven på baksidan på stereon.

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
26 april 2009
Jordad original ja, men sedan hur den jordpunkten mår är en annan fråga.

Sedan kan du dock ha samma problem som jag har...att förförstärkarn i steget bråkar och ger brus.
Jag kan tex inte gaina över kl 9 om man säger rent bildmässigt, för då kommer det rätt mkt brus som ett brev på posten.
Än så länge har jag lyckats att få ner det med lite knep (använt eq:n felaktigt och HÖJT de frekvenser som den delen av steget spelar). Kanalerna som går till mina toppar på brädan har jag inte ens rört gainen...den är i botten.

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

671 Inlägg
26 april 2009
Trådstartare
ok ja steget kostade ju bara 595kr nytt så det kan ju vara en sak då men jag ska nog kanske dra lågnivåkabeln på andra sidan och se så inte strömkabeln gör så att det brusar eller köpa en av hög kvalite

671 Inlägg
27 april 2009
Trådstartare
skulle man kunna bryggkoppla mitt 2kanalssteg och paralellkoppla basarna får jag ännu mera effekt då

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
27 april 2009
Vad är det för steg och vad är det för basar?

Saab 9-3SC {SQ-edition}

671 Inlägg
27 april 2009
Trådstartare
basarna är från brl ett sånt där 2pack av märket gas 12" 125w rms  4ohm och steget är ett pro-300 från biltema  det är ett tvåkanals som är bryggbart vet inte den exakta effekten i det

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
27 april 2009
Då kan du nog inte brygg och parallellkoppla. Vid parallellkoppling så får du med dom basarna en impedans på 2Ohm, och vid bryggkoppling så tål steget garanterat inte lägre än 4Ohms impedans (2Ohm per kanal). Så det du får göra är att köra 1bas/kanal.

Saab 9-3SC {SQ-edition}

Sök