2998
Sök

HKS 272/272 kammar till toyota supra mkiv

TEAM "BONNMECK"ÖREBRO
1 123 Inlägg
14 april 2009
Trådstartare
#1
HKS 272/272 kammar
jag undrar är de mkt jobb och tid?
vad kan man få hästkrafter på en supra mkiv N/A?
tack för råd o tips i förhand


173 Inlägg
14 april 2009
#2
Med 272 kammar måste du byta fjädrar o retainers. med 264 behöver du inte det.

Det gör en liten skillnad.

//Patrik

Forummoderator
10 576 Inlägg
14 april 2009
#3
på tok för mesiga kammar för N/A

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

TEAM "BONNMECK"ÖREBRO
1 123 Inlägg
14 april 2009
Trådstartare
#4
torpis skrev:
på tok för mesiga kammar för N/A

hur menar du=)???


TEAM "BONNMECK"ÖREBRO
1 123 Inlägg
14 april 2009
Trådstartare
#5
_Patrik skrev:
Med 272 kammar måste du byta fjädrar o retainers. med 264 behöver du inte det.

Det gör en liten skillnad.

så 264 kammar behöver man ej göra så mkt:P okej.. vad får man för hk då?


173 Inlägg
14 april 2009
#6
nja blir inga mängder av det. bättre o turbo konvertera

//Patrik

TEAM "BONNMECK"ÖREBRO
1 123 Inlägg
14 april 2009
Trådstartare
#7
_Patrik skrev:
nja blir inga mängder av det. bättre o turbo konvertera

men ett gäng hästar få man väl=)? 30-40hk? allså för 2 för att på turbo kan man få 80-90hk för ett par 272 hks trim kammar enligt titansmotorsports


61 Inlägg
14 april 2009
#8
_lee_jr skrev:
HKS 272/272 kammar
jag undrar är de mkt jobb och tid?
vad kan man få hästkrafter på en supra mkiv N/A?
tack för råd o tips i förhand

Alltså, allt beror på hur seriös du tänker vara med sugtrimmet.
Om du bygger en seriös topp med dessa kammar eller till och med går upp till 280 kammar + att du går upp i komp i motorn och sen gör en riktig mappning på motorn så kan jag lova dig ett gäng nya hk.
Sen så kan du också stroka till 3,4L om plånboken tillåter.

En sak ska man ha klart för sig, sugtrim är dyrt men sååå jäkla kul.

Forummoderator
10 576 Inlägg
14 april 2009
#9
Man "får" aldrig bara effekt sådär. byter man kammar så måste man mappa motorn, förmodligen byta spridare och större turbo.   Nu vet jag inte exakt på just supra, men att justera sprutet är ytterst sannolikt att man behöver när man ändrar till nya kammar.

Samma sak med sugmotor, men där har man ingen turbo utan måste använda motorns sugkrafter för att fylla på.

Bugatti Veyron har 4 turboaggregat och samma litereffekt som en Honda S2000 utan turbo, så visst går det utan turbo, men man behöver så vassa kammar så att man tappar bottendraget och bränsleekonomin.

272kammarna är gjorda för turbo och andas kanske inte optimalt för en sugmotor. du hade kanske behövt kammar som är osymetriska, dvs vass på insug och mildare på avgas, eller en 272:a fast med mer lyft. (tänk på att 272kammarna ger pulver upp åt 1000hk, så avgaskammen andas för 1000hk, du kanske når 300hk och behöver således ingen 272:a ut... eller ur)

Det är jättelurigt.  Ett tips kan vara att titta på liknande motorer, 3 liters sexor med mycket sugeffekt... tex BMW. kila in med dina kammar till en topplocksverkstad och be dem slipa om dem som en bmw M-kam. säkert billigare än vad HKS kostar.  Notera att detta bara är ett exempel på tankebana och åter igen inget som jag vet funkar på just din motor.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

TEAM "BONNMECK"ÖREBRO
1 123 Inlägg
14 april 2009
Trådstartare
#10
Matsson_R33_GTR skrev:
_lee_jr skrev:
HKS 272/272 kammar
jag undrar är de mkt jobb och tid?
vad kan man få hästkrafter på en supra mkiv N/A?
tack för råd o tips i förhand

Alltså, allt beror på hur seriös du tänker vara med sugtrimmet.
Om du bygger en seriös topp med dessa kammar eller till och med går upp till 280 kammar + att du går upp i komp i motorn och sen gör en riktig mappning på motorn så kan jag lova dig ett gäng nya hk.
Sen så kan du också stroka till 3,4L om plånboken tillåter.

En sak ska man ha klart för sig, sugtrim är dyrt men sååå jäkla kul.

jag har monterat:
pulleys kits,
kam drev
hks super dragger avgassystem,
hks luft filter,
grenrör på G
sen hks trim kammar på G(par)har läst på titanmotorsports att bara 2st trim kammar få man 80-90hk med twinturbo så non turbo gissar på ca.50hk


Forummoderator
10 576 Inlägg
14 april 2009
#11
_lee_jr skrev:
titanmotorsports att bara 2st trim kammar få man 80-90hk med twinturbo så non turbo gissar på ca.50hk

jag gissar på 15hk utan turbo ungefär.  tänk till lägg samma pengar, slipa egna profiler och få dina 50hk, låt Patrik (http://www.garaget.org/NoRice) porta toppen och du kan mycket väl nå 100hk/liter

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

61 Inlägg
14 april 2009
#12
_lee_jr skrev:
Matsson_R33_GTR skrev:
_lee_jr skrev:
HKS 272/272 kammar
jag undrar är de mkt jobb och tid?
vad kan man få hästkrafter på en supra mkiv N/A?
tack för råd o tips i förhand

Alltså, allt beror på hur seriös du tänker vara med sugtrimmet.
Om du bygger en seriös topp med dessa kammar eller till och med går upp till 280 kammar + att du går upp i komp i motorn och sen gör en riktig mappning på motorn så kan jag lova dig ett gäng nya hk.
Sen så kan du också stroka till 3,4L om plånboken tillåter.

En sak ska man ha klart för sig, sugtrim är dyrt men sååå jäkla kul.

jag har monterat:
pulleys kits,
kam drev
hks super dragger avgassystem,
hks luft filter,
grenrör på G
sen hks trim kammar på G(par)har läst på titanmotorsports att bara 2st trim kammar få man 80-90hk med twinturbo så non turbo gissar på ca.50hk

Vad har du för målsättning när det gäller effekten?

61 Inlägg
14 april 2009
#13
torpis skrev:
272kammarna är gjorda för turbo och andas kanske inte optimalt för en sugmotor. du hade kanske behövt kammar som är osymetriska, dvs vass på insug och mildare på avgas, eller en 272:a fast med mer lyft. (tänk på att 272kammarna ger pulver upp åt 1000hk, så avgaskammen andas för 1000hk, du kanske når 300hk och behöver således ingen 272:a ut... eller ur)

272 kammarna finns för sug motorn med.

The devil is a looser and he´s my bitch!
1 948 Inlägg
14 april 2009
#14
Matsson_R33_GTR skrev:
_lee_jr skrev:
Matsson_R33_GTR skrev:

Alltså, allt beror på hur seriös du tänker vara med sugtrimmet.
Om du bygger en seriös topp med dessa kammar eller till och med går upp till 280 kammar + att du går upp i komp i motorn och sen gör en riktig mappning på motorn så kan jag lova dig ett gäng nya hk.
Sen så kan du också stroka till 3,4L om plånboken tillåter.

En sak ska man ha klart för sig, sugtrim är dyrt men sååå jäkla kul.

jag har monterat:
pulleys kits,
kam drev
hks super dragger avgassystem,
hks luft filter,
grenrör på G
sen hks trim kammar på G(par)har läst på titanmotorsports att bara 2st trim kammar få man 80-90hk med twinturbo så non turbo gissar på ca.50hk

Vad har du för målsättning när det gäller effekten?

Läser man på hans bil så står det att han vill ha ca 300+- lite.

Before you criticize someone, you should walk a mile in their shoes. That way, when you criticize them, you're a mile away and you have their shoes.

TEAM "BONNMECK"ÖREBRO
1 123 Inlägg
15 april 2009
Trådstartare
#15
AcesHigh666 skrev:
Matsson_R33_GTR skrev:
_lee_jr skrev:

jag har monterat:
pulleys kits,
kam drev
hks super dragger avgassystem,
hks luft filter,
grenrör på G
sen hks trim kammar på G(par)har läst på titanmotorsports att bara 2st trim kammar få man 80-90hk med twinturbo så non turbo gissar på ca.50hk

Vad har du för målsättning när det gäller effekten?

Läser man på hans bil så står det att han vill ha ca 300+- lite.

nu vet jag de att 264hks kammar passar rakt av ej så mkt jobb:P
var iväg o vägde bilen nyss..
tomt tank, utan reservhjul med 19tum på väger bilen 1370kg:)


61 Inlägg
15 april 2009
#16
264 kammarna kan man montera utan modifiering ja.
Men du behöver göra en mappning för att allt ska lira 100%

TEAM "BONNMECK"ÖREBRO
1 123 Inlägg
16 april 2009
Trådstartare
#17
Matsson_R33_GTR skrev:
264 kammarna kan man montera utan modifiering ja.
Men du behöver göra en mappning för att allt ska lira 100%

oki ska skaffa 264 hks kammar de e bättre då,, behöver ej byta nåt
okej:P var mappa man? japtuning e evighet lång ifrån mig,,, sen de var nån som sa att byta spridare:Psmile så går de att montera spridare från mk3 turbo spridare i min? den har ca; 440 cc tror ajg:P original på non tubro har 320cc
Senast redigerat av _lee_jr (16 april 2009)


61 Inlägg
17 april 2009
#18
_lee_jr skrev:
Matsson_R33_GTR skrev:
264 kammarna kan man montera utan modifiering ja.
Men du behöver göra en mappning för att allt ska lira 100%

oki ska skaffa 264 hks kammar de e bättre då,, behöver ej byta nåt
okej:P var mappa man? japtuning e evighet lång ifrån mig,,, sen de var nån som sa att byta spridare:Psmile så går de att montera spridare från mk3 turbo spridare i min? den har ca; 440 cc tror ajg:P original på non tubro har 320cc

Frågan är om nån här i Sverige har mappat om en supra mkiv N/A med orginal sprut tidigare?
I ditt fall skulle en eftermarknads sprut behövas skulle jag tro, typ AEM eller annan märke.

Spridare kan man ta från supra mkiv tt, men det är minsta bekymret här.

139 Inlägg
17 april 2009
#19
varför ska du byta spridare för att du ska köra 264 kammar?
vad är tanken?
större spridare- fetare blandning-mindre effekt eller?

på en sugmotor ska du helst ligga på så nära 100% dutycycle som möjligt för att få optimal sprutdimma.

läs på lite mer innan du börjar köpa massa grejjer, det är ett hett tips, 2jz n/a är ingen höjdar motor att börja på.
du kommer köpa på dig en massa grejjer som egentligen inte gör någon nytta alls, det är tex helt fel ända att börja köpa kammar, de är det sissta du ska göra.
läs lite på www.topplocksverkstan.se eller www.enem.se tex

ska du trimma sug så satsa i så fall på den kortslagiga 1jz motorn. annars satsa på en 2jzgte direkt

Överladdning är en kompensation för flödesmisstag


Sök