2378
Sök

Får inte loss sista däcket

161 Inlägg
14 april 2009
Trådstartare
hej!
Just nu håller jag på att byta till sommardäck på saaben och sista däcket får ja verkligen inte loss. Jag har lossat på alla muttrar men det sitter verkligen hur hårt som helst, ja har försökt att vicka på¨det inget händer. Någon som har något bra tips på hur ja kan göra för att få loss det??

961 Inlägg
14 april 2009
slå med slägga bakifrån på DÄCKET , inte fälgen smile .. och borsta rent med stålborste och använd lite kopparpasta innan du slänger på dom nya hjulen ..

MvH Jocke
Senast redigerat av talibangran (14 april 2009)

Pure DieselPower

98 Inlägg
14 april 2009
låt ett par bultar sitta kvar löst och kör sedan ut och gör några kraftiga svängar och se om det släpper, brukar funka:)

Random Hero
4 047 Inlägg
14 april 2009
upp me bilen i luften o sparka till på sidan av däcket, sparka itne mot den sidan där du har bromsrör m.m

Dog food lid. Backwards

1 Inlägg
14 april 2009
Hejsan,
Använd ett av dina andra däck som "slägga".
Slunga det helt sonika, med kontroll givetvis, mot det däcken som sitter fast på navet. Du behöver inte kräma på allt till en början, du märker när det lossnar eller behövs mer kraft/sving. Gummi mot gummi så löser det sig ska du se.

Lycka till!

Det som inte dödar gör ont
2 668 Inlägg
14 april 2009
sparka på det

2slow

Varningar. 36
1 200 Inlägg
14 april 2009
Yepp jag jobbar på däckverkstad, vi gör som så att vi skruvar i 2st bultar igen lite halvt så att däcket fortfarande kan släppa, men inte lossna från "navet" så att säga, sen smackar vi helvete med gummiklubba från insidan på däcket.

Fjädrar är för fåglar och Roger Pontare.

832 Inlägg
14 april 2009
talibangran skrev:
slå med slägga bakifrån på DÄCKET , inte fälgen smile .. och borsta rent med stålborste och använd lite kopparpasta innan du slänger på dom nya hjulen ..

MvH Jocke

Hörru talibanen försök få igång pärlan din istället för å sitta här å såsa tongue och för att inte vara helt OT så håller jag med övriga det mesta löses med tillräckligt mycket våld.

Lemmy till upprörd skribent:
"-Utnyttjar vi groupies? Groupies? Hur kan du kalla din dotter för det!"

2 337 Inlägg
14 april 2009
Har man gamla sketna plåtfälgar är det bara att vålda på med storsläggan mot fälgen wink Men om det verkligen inte lossnar kan du ju åka till en däckfirma, de brukar kunna plocka loss det.

Avstängd
914 Inlägg
14 april 2009
En rejäl spark, Vem sa att våld inte löser problem? tongue

Vissa faller för grupptryck, jag faller för laddtryck!

N.O.S Cruisers Stockholm
3 404 Inlägg
14 april 2009
Saab900Racing skrev:
En rejäl spark, Vem sa att våld inte löser problem? tongue

Hahaha, skulle skifta till sommardäck på chefens BMW visst tänkte jag men skiten satt fast. Slog som själve F*N med storsläggan. Sluta med att vi var 3-4 man som turades om med släggan lol

Jag tror på att släppa lite på bultarna och göra en runda, se till så du inte tappar hjulen bara cool

Rock'n Roll

Meister
6 763 Inlägg
14 april 2009
AnderssonM skrev:
låt ett par bultar sitta kvar löst och kör sedan ut och gör några kraftiga svängar och se om det släpper, brukar funka:)

Det va de enda som funkade för mig så testa de big_smile

2 072 Inlägg
14 april 2009
camaro67 skrev:
AnderssonM skrev:

Det va de enda som funkade för mig så testa de big_smile

de e d bästa sättet.. behöver ej köra några kraftiga svängningar.. räcker lite.. låt alla skruvar sitta fast o lossa de.. nån mm..
sen kör du lite höger lite vänster big_smile kommer att släppa ska du se wink

Sandzoo i da house

63 Inlägg
15 april 2009
Hände samma sak med mig o fassan. Fassan tog lite WD40 och sprejade på mellan fälgen och den plattan där fälgen sitter fast. Väntade i en 10-15 min sen så gick det av hur enkelt som helst smile

2 Inlägg
15 april 2009
Köp En Jävla Slägga På Jula, Den Största! Sen Slår Du Till Allt Vad Du Har!!!!!!!

1 Inlägg
21 april 2012
Bytte däck igår och använde mig av tipsen på denna sida... Hur man får bort däck som fastnat..

KHRacing
21 april 2012
Jockefors skrev:

MvH Jocke

ALDRIG kopparpasta, om det är alufälg. vanligt fett/motorolja funkar istället !

Foto/Bilnörd
1 541 Inlägg
21 april 2012
Lättaste och bästa brukar vara att lossa bultarna ett halft varv kör bilen i gångfart och slå en tvärnit så brukar det släppa. Om inte prova en 30km/h och tvärnit..

Turbo-konverterad miata. Busbil :) --> http://www.garaget.org/?car=247712

1 277 Inlägg
21 april 2012
Är det en plåtfälg och du har en bra verkstad värm med gasen vid navet, sen slägga på däcket på insidan, funkar i alla lägen. sen behöver du bara slipa rent navet med en liten tryckluftsbandslip eller dylikt å det är som nytt igen

1 353 Inlägg
21 april 2012
fan grabbar va ni krånglar med massa sparkar och grejjor, alldeles för jobbigt..

lyft upp bilen så högt du kan med domkraften (lättast om man har tillgång till lift) sen tar man kofot eller lite skonsammare bräckjärn i alu och sätter försiktigt mot fälgkanten och bänder mot närmaste bärande kaross del, länkarm, ja man hittar helt enkelt en plats, krävs inte alls mycket kraft utan bara en liten putt för att det ska lossna..
och självklart kan man låta en skruv eller mutter sitta kvar lite lätt så inte fälgen förstörs om den trillar ner i marken..

Sök