2411
Sök

Kolla om slutsteg fungerar utan bil

29 Inlägg
16 april 2009
Trådstartare
Jag har ett slutsteg jag tänkte sälja och vad jag kommer ihåg när jag plockade ut det ur bilen för ett år sen så fungerade det inte men vet inte vad felet kan va och tänkte nu kolla upp det. Men problemet att jag har ingen bil längre och känner ingen som har kablar och allt dragna.

Går det att testa hemma utan ett bilbatteri på nåt sätt eller är det helt kört? Jag har en 12v adapter som ja kanske skulle kunna använda men hur gör jag med jorden och remoten?
Kan använda datorn som ljudkälla och jag har en baslåda.

Det rör sig om ett Lightning Audio B3.150.2 steg.

77 Inlägg
16 april 2009
är det ett bilslutsteg så går det inte att koppla med en adapter på slutsteget genom att strömmen i väggen är växelström och slutsteget är gjort för likström(som är i bilar).
ända sättet jag kan tänka mig att det går att kolla är om du har ett bilbatteri eller  en bil laddare som du kopplar steget på sendå drar du remoten direkt på pluss från laddaren.

har inte prova det själv så jag vet inte om det funkar men det är en tanke som jag fick kanske funkar kanske inte

5 198 Inlägg
16 april 2009
Omvandlar man 220->12v så brukar det vara vxl ström till likström  för hur annars skulle man tex köra en 12voltsdriven polisradio hemma.Alla adaptrar jag haft så har det blivit likström av växelström,så har jag körde både scanners och bilstereo hemma.

röd på steg borde va 12volt och svart jord. remoten borde väl kunna kopplas direkt på 12v+.
Senast redigerat av gamlingen (16 april 2009)

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
16 april 2009
Hur mycket ström lämnar din "12V adapter" (nätaggregat som det annars heter)? Tänkt på att ett slutsteg drar en hel del ström, även om du inte spelar. 5A är nog det minsta du kan köra med för att kunna testa ifall steget fungerar, gärna 10 eller 20A.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

29 Inlägg
16 april 2009
Trådstartare
Okej så då borde det funka rent tekniskt alltså. Det kan ju inte gå mer än fel tongue
Ett litet problem kvarstår dock, måste hitta adaptern eller nätaggregatet vad de nu heter först smile

Återkommer med svar när jag testat

Tack för alla svar!

669 Inlägg
6 mars 2010
såhär är det. ta ett bilbatteri. koppla på samma sätt som med bilen(ungefär) jag har gjort det xxxantal gånger..

Billjuds Wannabe
1 771 Inlägg
6 mars 2010
Jag skulle ha tagit ett bilbatteri och laddare, går så mycket snabbare enligt mig ialla fall.
Plus & Remote till batteri +
Jord till batteri -
rca kablar till hemma förstärkare/receiver.

Personligt högsta - 142,05db med budgett 3000kr
(hade blivit högre om inte lådan varit för liten & sluten)
Letar med ljus och lykta efter ett Cheva Nova 68-72 objekt att ta sig an.

Sök