3249
Sök

Dumventil hjälp!

126 Inlägg
16 april 2009
Trådstartare
#1
heej.. undrar om det har någon betydelse om man sätter dumpen före eller efter intercoolern? Mvh tobias tacksam för snabba svar!

/Tobb3

★★★★★
455 Inlägg
16 april 2009
#2
så nära gasspjället som möjligt ska den sitta

57 Inlägg
16 april 2009
#3
Haha, dumventil vad är det bra för? wink


72 Inlägg
17 april 2009
#4
Dumpventilen är till för att släppa ut allt laddtryck som är kvar i "systemet" när du växlar
Tydligen så är turbon effektivare när den får ladda om ifrån början

Jag är osäker men det är så jag har fått det förklarat för mig smile

Tacksam om någon med bredare kunskap på området rättar mig om jag har fel!
mvh Christian

1 878 Inlägg
17 april 2009
#5
det spelar ingen roll om du sätter den imellan IC och gasspjället. eller Laddluft kylningen som går till turbon ifrån IC.

bägge funkar.

vet det utav egen erfarenhet.

så det finns inget rätt eller fel i detta fallet.

Nu kör jag Dumpen på röret imellan IC och Gasspjället. då jag tyckte de funkar bättre.


632 Inlägg
17 april 2009
#6
Markus_O skrev:
Haha, dumventil vad är det bra för? wink

När gasspjället stängs på en turbomotor, exempelvis vid växling, så bildas ett högre tryck i insugsröret mellan turboaggregatets rotor och gasspjället. Det sker eftersom turboaggregatets rotor och turbin behöver en viss tid för att varva ner eller upp och fortsätter att pressa luft mot gasspjället även om det är stängt och hindrar luften att komma in i motorn.

Dumpventilen öppnas vid ett visst tryck och släpper luft vidare antingen ut i atmosfären eller via så kallad återcirkulerande ventil till innan turboaggregatet.


Funktion:
Med stängt gasspjäll utan dumpventil är luftens enda väg att gå baklänges tillbaka genom turboaggregatet vilket i sin tur kan innebära hög belastning på turboaggregatets rotorblad med högt slitage, eventuellt skador och minskat turbin- och rotorvarv som följd.

Avsikten med dumpventilens funktion är således att bibehålla varv på turbin och rotor och även skydda turboaggregatet.


Olika typer av dumpventiler:
Återcirkulerande dumpventil - Den återcirkulerar övertrycket och skickar den tillbaka in i systemet. Nästan alla originalventiler är av denna typ och motorerna är oftast inställda från fabrik för att återcirkulera luften.

Atmosfärisk dumpventil - Den släpper övertrycket ut i luften och åstadkommer det karaktäristiska dumpljudet som många eftersträvar. Bilar med känsliga luftmassemätare kan få för fet blandning med öppen dump, vilket i sin tur kan leda till att katalysatorn går sönder. Även lambdasonden kan få skador.

Hybriddumpventil - GFB Hybrid har två utlopp, ett återcirkulerande och ett atmosfäriskt. Resultatet blir att ungefär hälften av luften återcirkuleras, samtidigt som resten dumpas ut i luften. Hybridtekniken är speciellt utvecklad för turbomotorer med luftmassemätare, vilket i stort sett alla turbobilar i dag är utrustade med. Dessa motorer har styrsystem som förväntar sig att luften som en gång mätts upp av luftmassemätaren ska finnas kvar i systemet. Med hybridtekniken elimineras i många fall symptomen som en helt atmosfärisk dumpventil kan ge.

Stealthdumpventil - Stealth är en teknik som grundar sig i Hybriddumpventilen, men är steglöst ställbar mellan atmosfärisk, hybrid eller återcirkulerande.

Kärlek växer inte på träd, den är gul och stavas T-5R :).

Asgammal medlem.
2 246 Inlägg
17 april 2009
#7
Fire-Fox skrev:
Markus_O skrev:
Haha, dumventil vad är det bra för? wink

När gasspjället stängs på en turbomotor, exempelvis vid växling, så bildas ett högre tryck i insugsröret mellan turboaggregatets rotor och gasspjället. Det sker eftersom turboaggregatets rotor och turbin behöver en viss tid för att varva ner eller upp och fortsätter att pressa luft mot gasspjället även om det är stängt och hindrar luften att komma in i motorn.

Dumpventilen öppnas vid ett visst tryck och släpper luft vidare antingen ut i atmosfären eller via så kallad återcirkulerande ventil till innan turboaggregatet.


Funktion:
Med stängt gasspjäll utan dumpventil är luftens enda väg att gå baklänges tillbaka genom turboaggregatet vilket i sin tur kan innebära hög belastning på turboaggregatets rotorblad med högt slitage, eventuellt skador och minskat turbin- och rotorvarv som följd.

Avsikten med dumpventilens funktion är således att bibehålla varv på turbin och rotor och även skydda turboaggregatet.


Olika typer av dumpventiler:
Återcirkulerande dumpventil - Den återcirkulerar övertrycket och skickar den tillbaka in i systemet. Nästan alla originalventiler är av denna typ och motorerna är oftast inställda från fabrik för att återcirkulera luften.

Atmosfärisk dumpventil - Den släpper övertrycket ut i luften och åstadkommer det karaktäristiska dumpljudet som många eftersträvar. Bilar med känsliga luftmassemätare kan få för fet blandning med öppen dump, vilket i sin tur kan leda till att katalysatorn går sönder. Även lambdasonden kan få skador.

Hybriddumpventil - GFB Hybrid har två utlopp, ett återcirkulerande och ett atmosfäriskt. Resultatet blir att ungefär hälften av luften återcirkuleras, samtidigt som resten dumpas ut i luften. Hybridtekniken är speciellt utvecklad för turbomotorer med luftmassemätare, vilket i stort sett alla turbobilar i dag är utrustade med. Dessa motorer har styrsystem som förväntar sig att luften som en gång mätts upp av luftmassemätaren ska finnas kvar i systemet. Med hybridtekniken elimineras i många fall symptomen som en helt atmosfärisk dumpventil kan ge.

Stealthdumpventil - Stealth är en teknik som grundar sig i Hybriddumpventilen, men är steglöst ställbar mellan atmosfärisk, hybrid eller återcirkulerande.

Är det ingen som kan läsa att ts skrivit dumventil?


632 Inlägg
17 april 2009
#8
maximus skrev:
Fire-Fox skrev:
Markus_O skrev:
Haha, dumventil vad är det bra för? wink

När gasspjället stängs på en turbomotor, exempelvis vid växling, så bildas ett högre tryck i insugsröret mellan turboaggregatets rotor och gasspjället. Det sker eftersom turboaggregatets rotor och turbin behöver en viss tid för att varva ner eller upp och fortsätter att pressa luft mot gasspjället även om det är stängt och hindrar luften att komma in i motorn.

Dumpventilen öppnas vid ett visst tryck och släpper luft vidare antingen ut i atmosfären eller via så kallad återcirkulerande ventil till innan turboaggregatet.


Funktion:
Med stängt gasspjäll utan dumpventil är luftens enda väg att gå baklänges tillbaka genom turboaggregatet vilket i sin tur kan innebära hög belastning på turboaggregatets rotorblad med högt slitage, eventuellt skador och minskat turbin- och rotorvarv som följd.

Avsikten med dumpventilens funktion är således att bibehålla varv på turbin och rotor och även skydda turboaggregatet.


Olika typer av dumpventiler:
Återcirkulerande dumpventil - Den återcirkulerar övertrycket och skickar den tillbaka in i systemet. Nästan alla originalventiler är av denna typ och motorerna är oftast inställda från fabrik för att återcirkulera luften.

Atmosfärisk dumpventil - Den släpper övertrycket ut i luften och åstadkommer det karaktäristiska dumpljudet som många eftersträvar. Bilar med känsliga luftmassemätare kan få för fet blandning med öppen dump, vilket i sin tur kan leda till att katalysatorn går sönder. Även lambdasonden kan få skador.

Hybriddumpventil - GFB Hybrid har två utlopp, ett återcirkulerande och ett atmosfäriskt. Resultatet blir att ungefär hälften av luften återcirkuleras, samtidigt som resten dumpas ut i luften. Hybridtekniken är speciellt utvecklad för turbomotorer med luftmassemätare, vilket i stort sett alla turbobilar i dag är utrustade med. Dessa motorer har styrsystem som förväntar sig att luften som en gång mätts upp av luftmassemätaren ska finnas kvar i systemet. Med hybridtekniken elimineras i många fall symptomen som en helt atmosfärisk dumpventil kan ge.

Stealthdumpventil - Stealth är en teknik som grundar sig i Hybriddumpventilen, men är steglöst ställbar mellan atmosfärisk, hybrid eller återcirkulerande.

Är det ingen som kan läsa att ts skrivit dumventil?

Hehe jag såg det nu tongue..

Kärlek växer inte på träd, den är gul och stavas T-5R :).

Forummoderator
10 576 Inlägg
17 april 2009
#9

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-


Sök