Tja! Tänkte bygga en portad låta till mina basar Mutant MT1207X som ska sitta i 900:an.. Men vet inte hur stor osv den ska vara...någon som är bra på räkna ut får gärna hjälpa till! Ska ha en låda men vet inte om man sak ha en skiljevägg mellan? Bättre kanske!? Ljudstudion i växsjö rekommenderar portad låda: 60L netto 2st 4" port på 40cm? Bra?
Lite info om basarna:
400 Watt RMS 800Watt musik 1600wWatt max 2x2ohms talspole 2,5" Fs 31,1hz Vas 49,9l Qts 0,37 Xmax 13,5mm RE 3,6 BL 17.7 TM Magnet 120oz
Då är det Ljudstudion som har råkat blanda ihop 1207X och 1207XXX när det gäller parametrarna, har själv kikat i manualen till basarna på Mutants hemsida.
Har kollat i mitt program och du kan nog ändå testa det förslag som Ljudstudion hade, dvs 60 liter netto med 2 st 4" rör som är 40 cm långa (per bas alltså). Om du även sätter dämpmatta (typ polyestermatta) på lådans innerväggar så borde avstämningen hamna på runt 40 Hz.
Då är det Ljudstudion som har råkat blanda ihop 1207X och 1207XXX när det gäller parametrarna, har själv kikat i manualen till basarna på Mutants hemsida.
Har kollat i mitt program och du kan nog ändå testa det förslag som Ljudstudion hade, dvs 60 liter netto med 2 st 4" rör som är 40 cm långa (per bas alltså). Om du även sätter dämpmatta (typ polyestermatta) på lådans innerväggar så borde avstämningen hamna på runt 40 Hz.
Ok! så 60L per bas och två 4" rör till varje...men då har jag lite och sysselsätta mig i! ^^ Får se när tid finns till att bygga! Men tack till alla svar!
Japp det borde fungera bra. jag kör själv 50 liter och 35cm 4" rör till varje och det spelar på hyfsat.
Ja du har ju samma basar! men då testar jag tio L mer och 5cm mer på rören och ser hur det blir! Men bäst matrial? Spånskiva eller vad är bäst eller bättre iaf! Vill ha muller i låtarna!