3108
Sök

Konstigt fel på min 940 behöver hjälp.

6 Inlägg
18 april 2009
Trådstartare
#1
Hej!

Jag har en volvo 940 som jag har köpt för ett halvår sedan .

Har precis köpt ett nytt batteri i tro att det har varit det som har vart felet, men ack så fel man kan ha.
2 veckor senare står jag med samma problem igen, har dock kommit en bit på vägen nu.
Problemet:

Något i elektroniken gör så att batteriet laddar ur! men har inte det blekaste vad det kan vara.
Var hos en kompis idag som sa att han trodde att det var Jordfelskabeln eller va han kalla det som satt löst men han spännde några av dessa men kom inte åt ena som sitter in i servon.

Så, har någon en susning om va det kan vara för fel?????????

Tacksam för svar rätt så omgående=)

mvh
Jonas

Fordonselektriker
27 Inlägg
18 april 2009
#2
Då ska vi se om jag kan hjälpa till på något vis wink

Har du kopplat in något under det gångna halvåret? (Tex en stereo, slutsteg)
För hur länge sedan började batteriet ladda ur sig? När märkte du det?

Behöver veta mera wink

Burn rubber! Not Gasoline!

629 Inlägg
18 april 2009
#3
Du kanske har samma otur som mig? Köpte _NYTT_ batteri, inte från skroten elelr så utan sprillans, och det pajja efter 2 veckor och då vart jag oxå misstänksam.
Trodde oxå det var något fuffens med jordkabel etc, men sedan så testade jag att ladda upp batteriet med en batteri laddare och då funkade det inte heller, så fick det utbytt till ett nytt batteri och nu är allt frid och fröjd smile.
Kort sagt: kolla om nya batteriet är dött.

Mröh

Rapidoz
688 Inlägg
18 april 2009
#4
du har ju inte skrivit om du kollat det självklaraste...

Hur mår din generator?

Jag har aldrig byggt fel.
Jag har bara kommit på flera sätt att inte göra det på.

6 Inlägg
22 april 2009
Trådstartare
#5
BlasterGTI skrev:
Då ska vi se om jag kan hjälpa till på något vis wink

Har du kopplat in något under det gångna halvåret? (Tex en stereo, slutsteg)
För hur länge sedan började batteriet ladda ur sig? När märkte du det?

Behöver veta mera wink

nepp, inget nytt. Tror det har gjort det hela tiden eftersom jag inte ens har haft det i 1 månad. Märkte det när jag fick stopp på bilen, för ca 1 vecka sedan nu.

Men var hos en annan verkstad idag och dom trodde med all säkerhet att det var Kretskortet...

6 Inlägg
22 april 2009
Trådstartare
#6
940turboplus skrev:
du har ju inte skrivit om du kollat det självklaraste...

Hur mår din generator?

¨


Det skall en titta åt mig på lördag.. men ingen av de verkstäderna jag har vart hos har ens nämnt generatorn P.G.A att den startar å sedan helt plötsligt laddas ut.

men men får änna se vad som händer.

6 Inlägg
22 april 2009
Trådstartare
#7
Dagge88 skrev:
Du kanske har samma otur som mig? Köpte _NYTT_ batteri, inte från skroten elelr så utan sprillans, och det pajja efter 2 veckor och då vart jag oxå misstänksam.
Trodde oxå det var något fuffens med jordkabel etc, men sedan så testade jag att ladda upp batteriet med en batteri laddare och då funkade det inte heller, så fick det utbytt till ett nytt batteri och nu är allt frid och fröjd smile.
Kort sagt: kolla om nya batteriet är dött.

Hade den tanken också ... men mitt förra batteri var det samma med så det är förmodligen inte batteriet .. för varje gång jag laddar upp det så funkar det en stund.

39 Inlägg
22 april 2009
#8
kolla så brytaren till handskfackslampan funkar, så inte lampan är tänd fastän luckan är stängd! har hänt mig en gång...

____Old Volvos never DIE they only go FASTER____

herr
321 Inlägg
22 april 2009
#9
Jonassundberg skrev:
940turboplus skrev:
du har ju inte skrivit om du kollat det självklaraste...

Hur mår din generator?

¨


Det skall en titta åt mig på lördag.. men ingen av de verkstäderna jag har vart hos har ens nämnt generatorn P.G.A att den startar å sedan helt plötsligt laddas ut.

men men får änna se vad som händer.

Om generatorn är trasig så startar ju bilen och laddas ur när du kör roll
kolla med ett mätinstrument, starta bilan och mät spänningen. fungerar generatorn ska batteriet ha en spänning på minst 13.5 V även om batteriet är helt slut.
om inte spänningen är 13.5 V så sätter jag min högerhand på att det är generatorn. kolla isf relät som sitter på generatorn först innan du byter generatorn, oftast bara det som är trasigt


Rapidoz
688 Inlägg
22 april 2009
#10
Som ovan skrev..

Generatorn kan ju orka ladda ditt batteri när du står tex på tomgång så du hela tiden har så mycket kräm att starta..
men när du börjar köra så laddar den fördåligt för att hålla bilens elkomponenter vid liv och bilen dör.

Jag har aldrig byggt fel.
Jag har bara kommit på flera sätt att inte göra det på.

Nyman Motorsport
57 Inlägg
23 april 2009
#11
inga varnings lampor som lyser på instrumentet? börjar laddningsreläet bli dåligt brukar alla varningslampor lysa lite svagt....
Senast redigerat av volv0 (23 april 2009)

" Nyman Motorsport "


Sök