3958
Sök

Kan motorn rasa ? Behöver snabb hjälp.

67 Inlägg
3 april 2006
Trådstartare
En slang har lossnat på bilen (saab 9000 2,3t), kände att de börja lukta brännt, vet inte hur länge den vatt borta, undrar vad den har för funktion och om det kan ha gått illa åt motorn när den vatt borta ?
Behöver bara snabb hjälp o veta om det är nån fara att använda bilen nu då den sitter löst nu med och det läcker ..måste ha bilen imon.
Har en bild på länken, det är slangen som går inte ovanför där det står saab på toppen...

http://www.ecentrify.com/saab/17motor.gif
Senast redigerat av Hannes (3 april 2006)

Ölbryggare
339 Inlägg
3 april 2006
den slangen som sitter på en nippel in i ventilkåpan är till vevhusventilationen, inte bra att det läcker, men inte direkt farligt att köra en dag med heller..men köp nya delar imorgon och byt!

67 Inlägg
3 april 2006
Trådstartare
Okaj .. ska köra ner efter jobbet imon o köpa ny "packning"
Går bilen sämre ifall de läcker där eller?
Senast redigerat av Hannes (3 april 2006)

Avstängd
1 106 Inlägg
4 april 2006
Du måste byta det fort. Det verkar va så att 9000 också har det kända motorfelet som 9-5. Kör sakta ner till butiken. Det kan vara en stor fara då vevhuset gått. Det kan dra olja men jag vet inte det.

Livet startar vid 220 km/h

Ölbryggare
339 Inlägg
4 april 2006
Vi vet ju inte vad som gått sönder exakt, men det som pajjat bör bytas ut så klart. Men det som i värsta fall händer är att bilen suger lite lite ofiltrerad luft och att vehusventilationen inte riktigt funkar som den ska, men inte så att det är skadligt för motorn, mest för miljön. Hur som hellst så ska man inte köra så, men det går som sagt ett litet tag. Men destå kortare destå bättre...

Avstängd
1 106 Inlägg
4 april 2006
Pepe skrev:
Vi vet ju inte vad som gått sönder exakt, men det som pajjat bör bytas ut så klart. Men det som i värsta fall händer är att bilen suger lite lite ofiltrerad luft och att vehusventilationen inte riktigt funkar som den ska, men inte så att det är skadligt för motorn, mest för miljön. Hur som hellst så ska man inte köra så, men det går som sagt ett litet tag. Men destå kortare destå bättre...

Bara det inte blir samma kända motorfel på 9000 också.

Colaberoende
1 219 Inlägg
4 april 2006
Bytte min slang på min bil för ett tag sedan.. Nästan platt av olja så nån ventilation var det knappast... Men den e viktig att ha så byt...

/Ena

5 710 Inlägg
4 april 2006
Saabare skrev:
Det verkar va så att 9000 också har det kända motorfelet som 9-5. .

VERKLIGEN inte......
9000 har inte, har inte haft och kommer inte få några problem med VV.

>>Hannes, ditt problem är ganska vanligt.
Bussningen som skall hålla slangnippeln på plats brukar mjukas upp med tiden och slangen sitter då fast dåligt.
Som nödlösning kan du tejpa upp diametern för att få den att sitta bättre eller så superlimmar du fast nippeln i gummit.
Nya bussningar finns på SAAB och du bör skaffa en ny så fort som möjligt.

MVH Jonas
..............

Avstängd
1 106 Inlägg
4 april 2006
jonTe skrev:
Saabare skrev:

VERKLIGEN inte......

Bussningen som skall hålla slangnippeln på plats brukar mjukas upp med tiden och slangen sitter då fast dåligt.
Som nödlösning kan du tejpa upp diametern för att få den att sitta bättre eller så superlimmar du fast nippeln i gummit.

Trodde det. Vissa 9000 har väl T7 motorer som standard? Typiskt 9000 att felet är vanligt.

214 Inlägg
4 april 2006
Saabare skrev:
jonTe skrev:
Saabare skrev:

VERKLIGEN inte......

Trodde det. Vissa 9000 har väl T7 motorer som standard? Typiskt 9000 att felet är vanligt.

Nej..!

9000 fannas endast med T5 motorn, T7 kom i 9-5 1998 och i 9-3 2000 (bortsett från Viggen)

fritidsprofessor
1 197 Inlägg
4 april 2006
jäkla kackel på dej saabare...

felet är så enkelt som så att det är gummitätningen som inte tål olja lika bra som man kunde önska, hände på min 9000 och hände på polarens 9000 förra veckan.... så det är inget "allvarligt-jorden-kommer--gå-under-fel" LoL

Avstängd
1 106 Inlägg
4 april 2006
900 Power skrev:
Saabare skrev:
jonTe skrev:

VERKLIGEN inte......

Nej..!

9000 fannas endast med T5 motorn, T7 kom i 9-5 1998 och i 9-3 2000 (bortsett från Viggen)

Jag trodde så. Men på Saabs sida står det att T7 motorn kom redan 1995. Då är det lite komplicerat. Dessutom kom 9-5 sent under 1997.

Ölbryggare
339 Inlägg
4 april 2006
skicka länk, jag vill se vart det står fel...

Direktör
305 Inlägg
4 april 2006
Vad är det för folk på denna sida som snackar en massa skit och inte vet vad dom talar om, slangen som har gått går till vevhuset, så riktigt är allt rätt men det är inte skadligt att köra med den borta, snarare nyttigare för motorn, det bildas ett tryck från den slansgen där slagg produkter (gammal olja) retuneras till motorn när den är sluten, jag kör med öppen vevhus vetelation för att få en renare motor.... Dock är det viktigt att i sådana fall ha ett luftfilter på den då det även är vakum i slangen på tomgång så att den inte suger in en massa skit i motorn....  det som luktat bränt är gaser och eventuell olja som pyst ut där som du får in i luft systemet och då luktar bränd olja........ Det är inte för inte som speed parts säljer vevhus ventelations filter ! Skojare finns det tydligen gott om här !!!!!!

Speed limit are only for pussy

Fartygsingenjör
550 Inlägg
4 april 2006
den är till vevhusventilationen och du bör ju byta den snarast

MKIV TT JapSpec
I support the US Marine Corps, Semper Fidelis

Direktör
305 Inlägg
4 april 2006
ytterligaren skojare

Speed limit are only for pussy

Administratör
11 961 Inlägg
4 april 2006
Jag har rensat tråden på skit nu, och till dig Saabare, om inte du skärper dig så kommer du åka ut illa kvickt! Sluta skriv så mycket skit bara för att skriva något!

... och skapa inte en tråd till nu för att "be om ursäkt" som du gjorde förut. Låt det bara vara och tänk på det i fortsättningen om du vill fortsätta skriva här...

"Alla blå bär är blå bär - även blåbär - men det är bara blåbär som är blåbär."

5 710 Inlägg
5 april 2006
Nallen_sthlm skrev:
Vad är det för folk på denna sida som snackar en massa skit och inte vet vad dom talar om, slangen som har gått går till vevhuset, så riktigt är allt rätt men det är inte skadligt att köra med den borta, snarare nyttigare för motorn,

Enligt mig ett tecken på att inte riktigt du heller vet vad du talar om....
Original VV skapar undertryck i VV hela tiden för att hjälpa motorna att evakuera gaserna, utan hjälpen får man 0-tryck upp till ett visst övertryck i VV trycket vilket knappast är nyttigt....

MVH Jonas
..............

1 453 Inlägg
5 april 2006
chrizz skrev:
Jag har rensat tråden på skit nu, och till dig Saabare, om inte du skärper dig så kommer du åka ut illa kvickt! Sluta skriv så mycket skit bara för att skriva något!

... och skapa inte en tråd till nu för att "be om ursäkt" som du gjorde förut. Låt det bara vara och tänk på det i fortsättningen om du vill fortsätta skriva här...

Mkt bra, mkt bra!

Blir så less på att läsa inlägg från människor som egentligen inte har en aning vad de pratar om, låt de som har svaret svara så att folk som faktiskt behöver hjälp får det!

Den här killen verkar inte vara den skarpaste kniven i lådan... big_smile

67 Inlägg
5 april 2006
Trådstartare
haha . .villken disskusion det blev, jag har fixat det nu, köpte ny "plugg" för 46 kr tog 2 sek o fixa. Tack allihop! smile

Sök