3398
Sök

740 gle 87a, motorn död efter kärringstop

166 Inlägg
19 april 2009
Trådstartare
Skulle låta lillebrorsan övningsköra lite idag. Han kör iväg, men så när han ska stanna så bromsar han bara och tänker inte på att trycka ner kopplingen också så det blir kärringstop. Efter det så är motorn död, startmotorn går runt men inget mer händer. Förslag?

Vad är första grejerna jag bör kolla?
Hur kollar jag att soppan går fram?
Hur kollar jag att den får gnista?

mvh

Hemlig Agent
1 115 Inlägg
19 april 2009
Robb skrev:
Skulle låta lillebrorsan övningsköra lite idag. Han kör iväg, men så när han ska stanna så bromsar han bara och tänker inte på att trycka ner kopplingen också så det blir kärringstop. Efter det så är motorn död, startmotorn går runt men inget mer händer. Förslag?

Vad är första grejerna jag bör kolla?
Hur kollar jag att soppan går fram?
Hur kollar jag att den får gnista?

mvh

Lättaste är att be någon som kan titta på det.
Så kan du se på när han/hon gör det och lära dig.

MVH. Alex

687 Inlägg
19 april 2009
Gnistan kan du kolla genom att lossa ett stift och lägga det mot motorn med tändhatten på. Ta hjälp av nån kompis som kan köra på starten medan du kollar om det blir gnista. Ta bara inte i tändhatten när han kör på starten för då kan du få en jäkla stöt. Prova o dra i gång bilen för jag har en känsla av att det är så enkelt att den har blivit sur.

566 Inlägg
19 april 2009
Hmm en 87a..hoppas du inte har k-motorn då. vilket fall så får du ta loss bränsle slangen vid insuget, ha med en kompis som kör på starten..kolla om det kommer ur bensin. När du ska kolla gnista så skruva ur stiftet lägg mot grenröret och kör på starten och kolla om det slår gnistor.

140 Inlägg
19 april 2009
det räcker med å ta av tändhatten å sätta i en skruvmejsel å hålla nästan imot grenröret lr toppen så ser du om det gnistrar något där imellan...

166 Inlägg
20 april 2009
Trådstartare
volvo_Tobias skrev:
Gnistan kan du kolla genom att lossa ett stift och lägga det mot motorn med tändhatten på. Ta hjälp av nån kompis som kan köra på starten medan du kollar om det blir gnista. Ta bara inte i tändhatten när han kör på starten för då kan du få en jäkla stöt. Prova o dra i gång bilen för jag har en känsla av att det är så enkelt att den har blivit sur.

Dragit igång den har vi försökt, och tagit ur tändstiften och torkat rent.

På två tändstift är tändhatten vita?

Funderar på om remmen kanske kan ha hoppat...

371 Inlägg
20 april 2009
Kolla kamremmen. När en sån går av eller kuggar över är just i start eller stopp ögonblick.

687 Inlägg
20 april 2009
Robb skrev:
volvo_Tobias skrev:

Dragit igång den har vi försökt, och tagit ur tändstiften och torkat rent.

På två tändstift är tändhatten vita?

Funderar på om remmen kanske kan ha hoppat...

Byt dom tändkablarna eller alla. När det har blivit så oxiderat så brukar inte gnistan bli så värst bra. Har remmen kuggat på en K-motor så har du några timmar i garaget framför dig.

166 Inlägg
22 april 2009
Trådstartare
Gnista blir det men det går inte fram bensin har jag kommit fram till.

Vad ska jag fortsätta med nu?

Försöker iaf
12 819 Inlägg
22 april 2009
Går bränslepumpen? Det är ju inte dirket ovanligt att reläet till den strular på 740.

Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

687 Inlägg
22 april 2009
te_wik skrev:
Går bränslepumpen? Det är ju inte dirket ovanligt att reläet till den strular på 740.

Mvh Tommy

Är det inte mekanisk bränslepump om det är k-motorn?
Edit: såg nu i rubriken att det var en gle och då bör det väl vara en b230E i den va?
Senast redigerat av volvo_Tobias (22 april 2009)

140 Inlägg
22 april 2009
volvo_Tobias skrev:
te_wik skrev:

Mvh Tommy

Är det inte mekanisk bränslepump om det är k-motorn?

det är en gle å då är det elektrisk pump vad jag vet....

166 Inlägg
22 april 2009
Trådstartare
te_wik skrev:

Mvh Tommy

Hur kollar jag att bränsle pumpen går?

Ja det är en gle, b230e.

Sitter det en för pump i tanken också?

21 761 Inlägg
22 april 2009
Ja, det sitter förpump i tanken.

Bränslerelät ska vara grönt, det är åtminstone så på 240 med B230E. Leta reda på relät och mät ifall det kommer ut spänning på stift 87 och 87b när du kör startmotorn i några sekunder. Om det inte kommer spänning där så finns det två troliga alternativ, dels att relät inte alls drar och dels att det inte kommer någon matningsspänning in till relät.

För att kolla om relät får matningsspänning så mäter du på stift 30, där ska det alltid finnas spänning vad jag vet (även med tändningen avslagen). Kommer det ingen spänning dit så får du kolla säkringen i säkringsdosan.

Kommer det spänning på stift 87 och 87b när startmotorn körs, då får du mäta på pumpen ifall det finns spänning där. Det borde dock finnas minst ett skarvstycke på vägen till pumpen och den kan kanske sitta under baksätet, gör det på 240 iaf. Pumpens jordkabel sitter också fast under baksätet (på 240). smile

Vill du gå den korta vägen, för att slippa en massa mätningar (som jag tycker är så roligt wink), så byglar du mellan stift 30 och stift 87. Då ska pumpen direkt börja gå, utan att du behöver köra startmotorn. Pumpen ska surra litegrann, man hör den och kan även känna med handen på pumpen ifall den vibrerar.

1 562 Inlägg
22 april 2009
du kan prova å knacka på pumpen oxå lite försiktigt med en hammare den kan ha fastnat på dreven.

166 Inlägg
26 april 2009
Trådstartare
Det var fel på soppa relät.

Tack för alla tips jag har fått smile

Försöker iaf
12 819 Inlägg
26 april 2009
Robb skrev:
Det var fel på soppa relät.

Tack för alla tips jag har fått smile

Sedär smile
Vassego .

Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

Sök