Liljengard skrev:
Falcy skrev:
Liljengard skrev:
Vad jag såg så var det en vanlig isokontakt.
Enda grejen är att det finns ytterliggare en kontakt på 9-5:an. Gissar att det är den som kopplar ihop stereon med färddatorn. Om det skulle kunna vara något knas där.
Har ingen aning faktiskt :-/
Den tredje, något längre kontakten är för rattstyrningen, inget med färddatorn att göra iaf.
Jag har satt i en ny enhet och har inte färddator problem. Inga problem alls faktiskt.
Förutsatt att vi nu tänker på samma kabel...

Rattstyrningen yes, men jag tror att den har något med telefon mute osv att göra också :p.
Sedan trodde jag faktiskt att det var den kontakten som gjorde så att orginalstereon visade information på färddatorn.
Om ni snackar om den tredje kontakten på "ISO-klumpen" i bilen så är det den som kopplar ihop stereon med i-bussen i bilen och inte med färddatorn, i praktiken gör det ingen större skillnad men det är ändå lite skillnad om man ska vara nogrann.
Det finns två kommunikationsbussar i bilen och det är p-bussen och i-bussen, dessa kan man se som bilens ryggrad och nervsystem. Alla bilens styrdon och andra enheter såsom SID, stereo, cd-växlare osv kommunicerar genom i-bussen.
Angående rattkontrollerna så är det en ganska lång kedja som måste följas för att tex byta låt. Du trycker på tex next på ratten och därifrån går signalen till SIDen som tolkar signalen och skickar ut rätt meddelande på i-bussen, i detta fallet next. Stereon lyssnar på i-bussen och "hör" att kommandot för att byta låt skickas varpå stereon hoppar till nästa låt.
På samma vis skickar stereon ut radio och låtinformation på i-bussen så att SIDen kan lyssna av i-bussen och visa informationen på displayen.
När man byter stereo i bilen försvinner dess information ifrån i-bussen och man kan inte längre få låtinformation etc på SIDen. Samtidigt så förlorar ju rattknapparna sin funktion men detta kan man däremot ganska enkelt fixa med ett separat interface som man kopplar på sladden där SIDen strömmatar rattkontrollernas resistansnätverk och då kan man använda rattkontrollerna igen men med sin nya stereo.
Nackdelen med detta interface är att det tar lite tid för interfacet att tolka signalen från ratten och detta gör att det blir lite fördröjning från att man tex trycker på Vol+ till att stereon faktiskt ökar volymen men detta är ingen lång fördröjning och oftast inget man bryr sig om eller tänker på.
Hehe där fick ni något att bita i
