3502
Sök

Runddragen bult till bromsok 940

120 Inlägg
20 april 2009
Trådstartare
#1
tjena. har drabbats av motvind, min bult till bromsoket bak är runddragen den övre.  och jag måste byta bromsskivan.

några tipps på hur man ska gå till väga för att få bort den.  kan man få bort oket utan lossa den övrebulten?

1 675 Inlägg
20 april 2009
#2
Zorg skrev:
tjena. har drabbats av motvind, min bult till bromsoket bak är runddragen den övre.  och jag måste byta bromsskivan.

några tipps på hur man ska gå till väga för att få bort den.  kan man få bort oket utan lossa den övrebulten?

Själv haft samma problem. Har slagit på en hylsa av strl. 1 mindre. Sen bara att dra.

Ren kraft kan man inte ta på eller se, men den finns där!

120 Inlägg
20 april 2009
Trådstartare
#3
jo, har gjort de har gått från 13 till 11 sad  har funderingar på att borra ur bulten men dock så är de mkt tajt där bakom.

120 Inlägg
20 april 2009
Trådstartare
#4
ingen som vet om något mer tips att få bort den attans bulten

Random Hero
4 047 Inlägg
20 april 2009
#5
svetsa på en mutter,

Dog food lid. Backwards

Mazda Über Alles
121 Inlägg
20 april 2009
#6
skär av bulten med en vinkelslip och slå sedan bort skivan utåt, då får du bort hållaren och sedan tar du och värmer med gas och gängar ut den med en polygrip lr en rörtång, har gjort så självpå en sådan fast fram.

snart på en väg nära dig

4 682 Inlägg
20 april 2009
#7
skär ett spår med en vinkelslip i bulten så att du kan använda en flatmejsel.

Volvo 740ft -90
26 Inlägg
20 april 2009
#8
jag hade utan att tveka kört med gas det är det ända som funkar.. gas och sen en rör tång värm mkt för att bara för att bult skallen är röd så behöver inte bulten vara röd. värm hellre en längre tid för att få en lagom värme

If assholes could fly. This place would be an airport

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
20 april 2009
#9
SPC_Bulow skrev:
jag hade utan att tveka kört med gas det är det ända som funkar.. gas och sen en rör tång värm mkt för att bara för att bult skallen är röd så behöver inte bulten vara röd. värm hellre en längre tid för att få en lagom värme

Fast det är bättre att värma glidtappen/bromssadeln, materialet som bulten är dragen i iaf för då får du mer expansionseffekt och bulten blir inte lika mjuk...


TIG-svetsare
226 Inlägg
20 april 2009
#10
SPC_Bulow skrev:
jag hade utan att tveka kört med gas det är det ända som funkar.. gas och sen en rör tång värm mkt för att bara för att bult skallen är röd så behöver inte bulten vara röd. värm hellre en längre tid för att få en lagom värme

helt rätt! massa värme sen går det nog lätt!

Drive it like you stole it ;)

Volvo 740ft -90
26 Inlägg
21 april 2009
#11
bumpe skrev:
SPC_Bulow skrev:
jag hade utan att tveka kört med gas det är det ända som funkar.. gas och sen en rör tång värm mkt för att bara för att bult skallen är röd så behöver inte bulten vara röd. värm hellre en längre tid för att få en lagom värme

Fast det är bättre att värma glidtappen/bromssadeln, materialet som bulten är dragen i iaf för då får du mer expansionseffekt och bulten blir inte lika mjuk...

jo det är sant känns lite osäkert med oljan men det kan funka man får inte värma för mkt..

If assholes could fly. This place would be an airport

Fri fart för ett fritt folk!
14 127 Inlägg
21 april 2009
#12
testa och ta loss den bulten som går att ta bort och sen vrider du oket så släpper nog bulten av sig själv eller åtminstånde går den nog att skruva med en rörtång eller liknande

Kör fort så hinner inget hända...

huh?
10 427 Inlägg
21 april 2009
#13
Growes förslag verkade vettigt.

Borra går ju, men det är inte kul direkt wink
Kanske lite onödigt om skruven 'bara' är runddragen.

Annars kan du testa att kyla skruven med CRC Rost Flash eller
liknande. Tycker det funkar minst lika bra som värmning vid normalmeck
och är mindre farligt wink


Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
21 april 2009
#14
Har du svets går det ju bra att svetsa dit en bult utanpå den gamla skallen, elda på rejält med svetsen och prova sen smile


120 Inlägg
21 april 2009
Trådstartare
#15
tjo danke för tipsen. har varit å försökt att dra loss bulten med hjälp av att svetsa fast en mutter  på bulten.  vi använde mig svtes dock så var ju gasen slut... det höll inte alls bra att dra i.. hur ycket blir svetsarna utan gas?  något annat knep?

Trimmare
129 Inlägg
21 april 2009
#16
Moparboy440 skrev:
skär ett spår med en vinkelslip i bulten så att du kan använda en flatmejsel.

hur ska man lycka dra runt en skruv me flatmejsel som sitter som fan, alltid sönderrostade.,...


Trimmare
129 Inlägg
21 april 2009
#17
Finns en speciell hylsa som man kan dra upp runddragna bultar med. men kommer inte ihåg vad den heter.. men fråga på mekonomen så får du nog fram de,,,,,


Fordonstekniker
1 740 Inlägg
21 april 2009
#18
En redig rörtång, det brukar lösa dom flesta bultar.

Lev livet, det kan ta slut fort

4 682 Inlägg
21 april 2009
#19
gle skrev:
Moparboy440 skrev:
skär ett spår med en vinkelslip i bulten så att du kan använda en flatmejsel.

hur ska man lycka dra runt en skruv me flatmejsel som sitter som fan, alltid sönderrostade.,...

bulten e ju troligtvis inte genom rostig, bara det yttre lagret som e rostskadat. om det finns tillräckligt mycket gods så går det.


https://www1.garaget.org/gallery/archive/56051/633411_9c0ycu.jpg
en megaseriös teckning över hur jag menade.
Senast redigerat av Moparboy440 (21 april 2009)

70 Inlägg
21 april 2009
#20
annars om du vill ta den lätt vägen tar du en kofot och sätter mellan skivan och oket o knäcker örat sen e det bara fram med rörtång , men sen får du skaffa ett annat ok:)


Sök