2060
Sök

Vad är det som skiljer M90 och M47? & Varför är min bil "svampig"?

Reservdansk
6 271 Inlägg
22 april 2009
SPC_Bulow skrev:
steifan skrev:
Är problemet att bilen kränger som faen i kurvor eller är den hängig i häcken över ojämnheter?

Tycker det låter mycket skumt med V70-grejer på en 740, aldrig hört talas om något liknande förr.
Passade prylarna utan större modifikationer eller?

nää den gungar som fan.. så fort det är en ojämnhet så gungar det som fan efteråt....

Fjädrar och dämpare eller vad har du bytt?

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

1 758 Inlägg
22 april 2009
M47 och M90 är helt olika i konstruktionen. M90 är treaxlad, medan M47 har två axlar som är längre. Problemet med de tvåaxlade (t.ex. M46 och M47) är att axlarna flexar utåt när man drar på mycket effekt, vilket leder till att dreven hamnar längre ifrån varandra = mindre anliggningsyta på kuggen = högre påfrestning = kuggrens.

LaddtrycksMissbrukare
355 Inlägg
22 april 2009
M46 och M47 är ju värdelösa. M47an vrider man ju nästan sönder med en orginal turbomaskin big_smile
M90 däremot rasar väll allt för ofta pga dåliga förare. jag har iaf aldrig hört någon som vridit sönder en M90. men visst det borde väll finnas en och annan som gjort det med tongue men den är ju drakskön att köra med om man jämför M46 och M47 som knappt har några speciella lägen, utan man får hel enkelt hoppas på att man fått spaken på rätt plats.

och som det nämnts tidigare, zf eller 260 håller för mycket mos. det är bevisat

Den Som Syns Är Aldrig Snabbast

Med lem
1 127 Inlägg
23 april 2009
ekelund88 skrev:
M90 ÄR en dålig låda 250 - 300 hk klarar dom ca då kan man köra normal med lite rejsande o så
men växlar man som en man håller dom inte länge punkt wink

Jag vill se dig rasa en M90 pga effekt! roll

Nu tar vi detta en gång för alla.

Bilsport byggde ju en strippen-740, 550hk turbomotor och dragslicks. Den rensade dom kuggen på första växeln pga greppet. Men så är det ju lite skillnad på att köra på klistrad stripp med riktiga däck också. 500hk och gatdäck håller det utan problem.

Växlar som en man? Missar du ofta växlarna, det är det som dödar dessa lådor.. Jag skulle snarare förknippa det med "växlar som en kärring". Missar man 3ans växel på en m90 trycker man oftast sönder stoppringen som håller 3ans synkring på plats. Voila du har nu en rasad m90.. Men växla som man ska så håller det.

M47 lådorna satt ju endast i Volvos i volvos klenaste bilar. 740/940 GL med knappt 120hk. Finns ju en anledning till det också, den är klen!

M46 (p-type) satt endast på volvos 16v och turbomotorer, inte jättebra. Men håller bättre än m47an iaf. dock är dessa lite halvluriga, en del kör med 250hk-300hk utan problem. En del har lyckats rasa dom med knappa 200hk.

/Han som är rött på alla jävla tangentbordsryttare..

huh?
10 427 Inlägg
23 april 2009
SPC_Bulow skrev:
steifan skrev:
Är problemet att bilen kränger som faen i kurvor eller är den hängig i häcken över ojämnheter?

Tycker det låter mycket skumt med V70-grejer på en 740, aldrig hört talas om något liknande förr.

nää den gungar som fan.. så fort det är en ojämnhet så gungar det som fan efteråt....

Ja då lär det ju vara stötdämparna som är slut.

Tror det kan vara lönt att investera i 'riktiga' Volvo 7/900-grejer istället wink

Reservdansk
6 271 Inlägg
23 april 2009
Tacka vet jag M56, det är bra lådor. big_smile

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

Smålänning
7 887 Inlägg
23 april 2009
ekelund88 skrev:
M90 ÄR en dålig låda 250 - 300 hk klarar dom ca då kan man köra normal med lite rejsande o så

men sen e de intersant hur länge den där lådan höll wink för jag kan ju då påstå att min 745 tic (et motorn) höll för 1.5 i ladd för de gjorde den ju när laddet skena men jag gasade med de en gång men de räknas med eller ?

M90 håller för 500 hk om amn växlar som en man. Saablådor håller för närmare 500 hk om man växlar som en man... De som jag hör oftast missar växlarna och inte kopplar ordentligt är kärringar och dylikt.

M47 lider som sagt av Saabsjukan med sviktande axlar... Men den är om möjligt ännu sämre tongue

Men den äger i en bruksbil big_smile M46 bara stular smile M90 är ju skönast smile Men en M47 behöver man inte vara rädd om, för dom är nästan gratis big_smile

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

593 Inlägg
23 april 2009
ekelund88 skrev:
H3dlund skrev:
karlsson_6 skrev:
M47 är 5 växlad, en av volvos klenaste lådor och har inte någon knapp växel.
M46od har knappväxel
M90 är den starkaste orginal lådan men ändå helt kass, men har man en chippad 740 så funkar den

När blev m90 kass? Finns ju bevisat att den håller för 500hk på gatdäck.

Det som dödar en m90 är folk som inte kan växla. Rensar du dreven pga effekt så är det nog något annat än lådan som ryker före..

men sen e de intersant hur länge den där lådan höll wink för jag kan ju då påstå att min 745 tic (et motorn) höll för 1.5 i ladd för de gjorde den ju när laddet skena men jag gasade med de en gång men de räknas med eller ?

dålig låda?, vad baserar du det på? kör själv m90 och projektbilen som byggdes på min skola åkte med org.m90 låda-98 och de håller fint, även vid hård körning på strippen.

Om de inte håller för dig kanske inte beror på lådan, utan på det som sitter bakom ratten, funderat på det?

Volvo 740ft -90
26 Inlägg
23 april 2009
Trådstartare
epapower skrev:
ekelund88 skrev:
H3dlund skrev:

Det som dödar en m90 är folk som inte kan växla. Rensar du dreven pga effekt så är det nog något annat än lådan som ryker före..

dålig låda?, vad baserar du det på? kör själv m90 och projektbilen som byggdes på min skola åkte med org.m90 låda-98 och de håller fint, även vid hård körning på strippen.

Om de inte håller för dig kanske inte beror på lådan, utan på det som sitter bakom ratten, funderat på det?

Jag har inte sagt att den inte håller det var en fråga för när jag hörde runt var det kraftigt delade meningar om m90 lådan och många tyckte att M46 var den bästa lådan man jag tycker inte det men jag har aldrig rasat en M90 bara M47 och M46 rensat kugg i båda lådorna...

If assholes could fly. This place would be an airport

Volvo 740ft -90
26 Inlägg
23 april 2009
Trådstartare
steifan skrev:
SPC_Bulow skrev:
steifan skrev:

Ja då lär det ju vara stötdämparna som är slut.

Tror det kan vara lönt att investera i 'riktiga' Volvo 7/900-grejer istället wink

Ha ha så du röstar på det det kanske är så med en tanke på att allt är bytt stötdämpare och fjädrar runt hela bilen för typ3 månader sedan så vet jag inte... men det kanske är så att jag ska köpa riktiga saker till 7/900 och se om det blir något bättre

Fri fart för ett fritt folk!
14 373 Inlägg
23 april 2009
ekelund88 skrev:
H3dlund skrev:
karlsson_6 skrev:
M47 är 5 växlad, en av volvos klenaste lådor och har inte någon knapp växel.
M46od har knappväxel
M90 är den starkaste orginal lådan men ändå helt kass, men har man en chippad 740 så funkar den

förstår bara hälfen av vad du skriver..jag rasade min m90 med endast 159hk en vanlig 16V maskin i min 745 spik orginal

vad som dödade den inte var det effekten en halv miss så slog jag loss medbringarn te 3:ans synkring
det är nästan aldrig effekten som dödar utan att man missar en växel

300hk dödar du inte lådan med..
det som dödar en låda pga effekt är när man total rensar ett drev
det händer inte ofta på en M90

Kör fort så hinner inget hända...

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
23 april 2009
den bästa lådan som volvo nånsin stoppat i en bil är m50 å m51 grymt mycket bättre än m90 .

alla låder går sönder allt beror på hur man behandlar dom å vilket skick dom är i.
jag hade sönder min  m47:a i gån med 116 hk utan att svina utan helt normal körning.

det som brukar gå sönder på låderna är ju 3:an lite tack vare att det är sånt stor skillnad i utväxlingen mellan 2:an å 3:an att påfrestningen blir för stor för kuggen ( m45, m46 ,m47 )
m90 däri mot så brukar det va att man slår i 3:an så att stoppringen lossnar å orsakar ett haveri

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

huh?
10 427 Inlägg
23 april 2009
SPC_Bulow skrev:
Ha ha så du röstar på det det kanske är så med en tanke på att allt är bytt stötdämpare och fjädrar runt hela bilen för typ3 månader sedan så vet jag inte... men det kanske är så att jag ska köpa riktiga saker till 7/900 och se om det blir något bättre

Som Turb0la skrev tidigare så är ju V70R en bra mycket tyngre bil än 740
och fjädrarna kanske inte pressas ihop ordentligt av bilens tyngd för att de
ska sätta sig. Och stötdämparna kanske har problem att lira i andra höjder
pga att fjädrarna inte sätter sig. V70R är ju minst 200kg tyngre än Volvo 740.
Borde ju vara anledningen tycker man.

Du har inte kapat nåt på fjädrarna antar jag?

Volvo 740ft -90
26 Inlägg
30 april 2009
Trådstartare
nää jag har ju inte kapat... jag vet fan inte vad det kan vara men jag har beställt nya prylar nu.... jag hoppas på att dem blir bättre.. smile

MulleRacing
499 Inlägg
30 april 2009
låter ju nästan som att dämparna är slut? men dom var väl nya?

Sök