4009
Sök

Billjud, dessa "Hobby experter"

Billjuds fanatiker.
2 853 Inlägg
24 april 2009
evilaudio skrev:
Tokken skrev:
Freddah850 skrev:
Håller med dig om att det finns s.k. experter som tror sig på det. Det finns folk te allt, så är det.

Jag vet själv att man kan skriva:
Basen/basarna är skit, bla bla.
men, då ska man också kunna hosta upp en bättre bas till samma pris oxå.
som ex. att köpa 10st 100kr's basar på Jula är ju sämre än att köpa en bas för 1000kr smile
Sen kan man ju ifrågasätt ex om någon har tänk sig att lägga 500kr för exempelvis ett framsystem, och ett för 700kr spelar bra mycket bättre, om det då är möjligt att gå upp 200kr i pris smile

Sen ska en ju inte ta åt sig så mycket av vad alla skriver, finns ju många då som bygger "idiotprojekt" och tror de är kungar ex. "*******"  sätta i 100 skitbasar i en döful bil, men det finns ju folk till allt smile
Lycka till!
/Freddan

Är det inte dags att skruva ner lite på kaxigheten bakom tangentbordet..?
Finns så många andra forum man kan hålla till på om man nu MÅSTE sitta i sandlådan.

men han e grym.. först e han 18 å sen kör han volvo..tongue

det är volvon som gör de evil det vet du:) hihi

Byggare Behm
562 Inlägg
24 april 2009
Tänker inte ge mig in i expertdiskussionerna, kan bara säga att tråden tar upp ett bra ämne.

På tal om prisvärda högtalare.
Canton tillverkar 6.5 kitt som säljs för 1500 spänn , något likvärdigt kostar iaf runt 2500..
Detta för att Canton inte inriktar sig på att sälja billjud men gör kitten ändå för att deras kunder vill det.

Renare ljud och högtalare som klarar dom volymerna kostar mer än så vanligtvis så helt klart prisvärt.

Långt ifrån proffs men gör det jag kan.
Sköter man saker snyggt så klarar man sig bättre, alltid.

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
24 april 2009
_Jonex_ skrev:
Tänker inte ge mig in i expertdiskussionerna, kan bara säga att tråden tar upp ett bra ämne.

På tal om prisvärda högtalare.
Canton tillverkar 6.5 kitt som säljs för 1500 spänn , något likvärdigt kostar iaf runt 2500..
Detta för att Canton inte inriktar sig på att sälja billjud men gör kitten ändå för att deras kunder vill det.

Renare ljud och högtalare som klarar dom volymerna kostar mer än så vanligtvis så helt klart prisvärt.

Morel skall tydligen med ha ett kit för runt 1500 somlär låta bra...

Phoenix Gold har för runt samma peng (faktiskt två kit, 6 och 6.5") som spelar på på typiskt amerikanskt manér med bra drag under galoscherna...sedan kan man ha åsikter om 1500 är billigt eller ej. Fören del ÄR det fort. svindyrt....

k1mm0 skrev:
AlvereZ skrev:
tujbo skrev:

Jo men örjan du vet väl det att bara man har en baslåda på 3000000000watt och en fräck volvo så är man ju häftigast.... wink

Sen kunskap är ju bara översittar fasoner det vet du väl det med ;P

Lägg till Örjan på MSN om du vill chatta med honom?!!!
Eller försöker du spela frän för honom, och skriva sånt du vet han håller med om? du kanske vill dejta honom, men vågar inte fråga riktigt?
Håll dig till topic istället för att skriv din skit.
Eller starta en egen tråd..

Orka försöka skriva en någorlunda seriös tråd om en sak.

Ska jag byta namn på tråden till "allmän chat" kanske ?

Men det finns ju iaf några inlägg som handlar om det jag skrev iaf . Bra jobbat grabbar.

men snälla? ta lärdom av dom som faktiskt kan något om stereo ist.. tror nog att örjan och "ensama räven" kan få ett jula framsystem och låta bättre än något som du någongång hört i en bil smile

*sätter morgonkaffet i halsen*
Tack för det förtroendet din tok...... big_smile

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

Byggare Behm
562 Inlägg
25 april 2009
"Alla" ska ju ha MDS och då är 1500kr knappt någonting.

Sen finns det gränser för vad saker kan prestera i olika prisklasser.
Ett par högtalare från Jula har troligen ingen avancerad eller bergsäker upphängning, inte heller spolen är av bästa kvalité och riskerar att brinna av om man spelar mycket och högt.

Ska man ha något att lyssna på radio i, ja då duger Julas ljud.
Ska man däremot bygga feta dörrsidor och bygga ljud för att det ska låta över halva stan och imponera på brudarna nere vid Mc donalds, ja då duger inget under 1500 kr iaf.

Bättre material och konstruktioner kostar, så är det, dock kan man få ett väldigt hyffsat ljud för 3000 kr i en vanlig bil, inget att säga emot. Men gränsen går där grejerna är FÖR billiga för att funka.

Långt ifrån proffs men gör det jag kan.
Sköter man saker snyggt så klarar man sig bättre, alltid.

VW-driver
291 Inlägg
26 april 2009
Finns väl ingen anledning att börja med det största systemet? Då är man bara en brat, rakt av!

De flesta har börjat med budgetstereon och lågwattare till slutsteg. Man lär sig koppla och sen får man mer intresse för bilens uppbyggnad samt elektroniken.

Man kan endast rekommendera modeller och märken. För det mesta håller man sig till ett märke ett bra tag. T.ex. håller jag själv mig till MDS när det gäller ljudkomponenter och Kenwood till stereo.

Men jag började lätt med en Clarion-stereo och ett 4-kanaligt MDS-steg på inte många watt, med tillhörande MDS-låda på 10". Inte mycket att hurra över, men en skön bas och ljud gav den. Det duger fullkomligt för ett förstasystem. Men alla är vi beroende av pengar. Inget att göra åt.

2 914 Inlägg
26 april 2009
Krucial skrev:
Finns väl ingen anledning att börja med det största systemet? Då är man bara en brat, rakt av!

De flesta har börjat med budgetstereon och lågwattare till slutsteg. Man lär sig koppla och sen får man mer intresse för bilens uppbyggnad samt elektroniken.

Man kan endast rekommendera modeller och märken. För det mesta håller man sig till ett märke ett bra tag. T.ex. håller jag själv mig till MDS när det gäller ljudkomponenter och Kenwood till stereo.

Men jag började lätt med en Clarion-stereo och ett 4-kanaligt MDS-steg på inte många watt, med tillhörande MDS-låda på 10". Inte mycket att hurra över, men en skön bas och ljud gav den. Det duger fullkomligt för ett förstasystem. Men alla är vi beroende av pengar. Inget att göra åt.

gör både lyssnaren och plånboken en tjänst, köp få riktiga grejjer och bygg på sakta men säkert
tjärnar alla på. börja med att kanske köpa en tyngre stereo och några skyssta högtalare fram, alt ett skysst steg plus en bas (om nu stereon man har, har lågnivå)
så tänkte jag då jag handla ljud.
kan man kalla mig brat?
tkr man ska köpa den standard man vill ha direkt (t.ex. om man vill ha lite finare ljud kanske en stereo för 4000:-, framsystem i samma klass efter en månad eller 2 (när man har pengar osv))

2 914 Inlägg
26 april 2009
det jag mena, ett riktigt system "direkt" inte köpa 7 st som man stegvis får bättre och bättre till man är nöjd.

Hifi Freak
462 Inlägg
26 april 2009
Först ska man kolla vad ekonomin tillåter. Sen vad man vill ha för ljud. Om man vill spela högt basdunkbil. Eller om man vill ha en finljudbil. Vill man bara kunna spela högt så behöver det inte kosta så mycket. Det är den lätaste biten.

Du kan även få en finljud som inte behöver kosta apa. Istället för o kolla på Mds brl mfl. Kolla i stället högtalare från www.hifikit.se kolla deras hifi högtalare. För så fort det heter bilstereo. Så kostar det 3 gånger så mycket. Du kan hitta ex grymt fina 5" högtalare för ca 500kr som spelar betydligt bättre än både pioneer och Nakamitchi dyrare serier.

Har du möjlighet så lägg heldre lite mer på slutsteg o huvudenhet om du ska ha slutsteg. Lägg tid på instalationen. Behöver inte kosta så mycket. En distans av 12mm mdf. Det viktigaste är att det är tätt melan fram och baksida på högtalaren. Och att allt sitter fast ordentligt. Ska högtalarna sitta i en dör. Så sätt några asfaltsmattor. Om du vill få ut så mycket som möjligt ur högtalaren.

Vill du gå ett steg längre bygg lådor till dörhögtalarna. Om platts finns.

Du kan få ett grymt bra ljud med biliga högtalare. Det viktigaste är slutstegen. Lätare o spela sönder en högtalare med lite eftekt än med mycket efekt.

Så ex 5" ca 500kr  Slutsteg. Hitta begagnat på blocket Ex dls. Då kan du hitta ett bra steg med bra efekt för kanske 2000kr. Bas är mindre viktigt om du vill ha fin ljud. kanske 1000kr för en ny 10" eller hitta begagnad.

Som huvudenhet rekomenderar ja Pioneer.

Vill du spela bas kan du få ett bra tryck ur en eller 2 12". Behöver inte heller kosta så mycket..

Ett tips från mig bara...

Bra tråd i övrigt..

Lycka till alla med era instalationer.

/Andreas

122 Inlägg
26 april 2009
många märken är ju samma i grund och botten... minns inte exakt vilka företag som var inblandade men om jag inte minns fel så var/är PYRAMID bottenskrapet från MDS...  men men .... vad vet ja

Ensak.se - Gratis annonsering på Sveriges nya Köp&sälj sajt

HobbyFotograf och Blivande Biolog
310 Inlägg
26 april 2009
Jag tror jag skall starta en tråd med titlen: "Alla hatar MDS men ändå säljer de! Varför?!"

Har knappt sett en ända kommentar här på garaget som talat varmt om mds tongue

Eller? Säljer inte MDS bra? Kanske därför de har så höga priser...

ursäkta för off topic, men många "förstårsigpåare" verkar gilla att hacka på just MDS så det kanske var lite ontopic iaf...
Senast redigerat av Abbee (26 april 2009)

Catch the moment, soon It'll be over

Billjuds fanatiker.
2 853 Inlägg
26 april 2009
Abbee skrev:
Jag tror jag skall starta en tråd med titlen: "Alla hatar MDS men ändå säljer de! Varför?!"

ursäkta för off topic, men många "förstårsigpåare" verkar gilla att hacka på just MDS så det kanske var lite ontopic iaf...

Mds är väl bottenskrapet kanske. Sen att de duger för dem som inte vill satsa mer på sitt billjud, ja det är väl bara att acceptera.

Det är ju i många fall bättre än orginalljudet iaf. Sen med bra installation så kan mds produkter faktiskt låta bra.

Det kan de flesta märken göra bara resten av komponenterna är bra. helst cd/hu.

Sen finns det ju alltid dem som ska rekomendera deras favorit produkter, även jag. Men jag rekomenderar oftast i den prisklassen som efterfrågas. Man bör ju ha förståelse över den som ställer frågan. Kanske inte vill lägga 10lax på ett framsystem 7lax på en cd. 15 på ett 2kanalssteg.

Sen att snacka skit om andra märken de gör oftast dem som haft mds, och sedan uppgraderat till något bättre. För bättre, med ordentlig installation ÄR fortfarande bättre.

Sen att nå 500kr system fr hifi skulle va bättre än Nakamitchi, Pioneer Dls osv produkter det var nog att ta i (t-röd) För då skulle nog även du köpa det istället för att köpa pioneer högtalare för 4500kr, sen uppgradera dem till än dyrare, lite måtta får det vara.

Spela roll vad folk har i bilen bara man själv är nöjd.!

Team dBAkuten!
3 263 Inlägg
26 april 2009
Finns det ingen åldersgräns på Garaget?

Extreme Fiestan 163.4dB
FLEXpressen 154.2dB @ 48Hz & 153.2dB @ 26Hz.
SPL-Hundkojan Svetsning pågår. 125 meter stål kan vara lagom ;)
TEAM dBAkuten

1 785 Inlägg
27 april 2009
AlvereZ skrev:
Hmm kände ett begär att starta en tråd och dissa alla dessa "hobby Experter" som själva dissar nybörjare och folk som inte kan så mycket och vill ha ett billigare alternativ!!

Ser mer och mer folk som ställer frågor om "billigare" system och ifall dom låter bra, och folk som proppt direkt måste påpeka att "deras" märke är bättre köp det istället, Nej det är för billigt det kommer låta skit osv osv.

Men

Alla tävlar inte i ljud utan kanske nöjer sig med det lite sämre systemet!
Eller så kanske det är en student som inte har råd att hosta upp en massa dollar?
Eller så kanske människan inte är så jätte intresserad utav ljud utan bara vill ha nåt lite bättre än volvo 740 orginal, opel kaddet city orginal.
Alla är vi inte sponsrade utan måste köpa allt själva för surt intjänade pengar.
Eller som jag som byggt mitt ljud efter A-kassan, å nej det blir inte mycket kvar efter hyra och räkningar!
Så ja jag har MDS vilket inte är det bästa märket i världen, det sämsta märket enligt vissa "hobby experter" men det duger fint åt Mig att lyssna på när jag åker och handlar!!

Dessa vetare som tror sig veta allt och är bäst bara för att dom läst nåt någonstans eller hört nåt på den lokala radio handeln.

Så störande att man ser en tråd om att någon vill ha hjälp med att få reda på ifall ett visst system/kit låter någorlunda bra, så kommer första svaret och det är att systemet är inte bra, köp ett dyrare?
Va har det med frågan att göra ?
Han vill veta ifall det låter bra, inte bli rekommenderad ett annat dyrare system =/

OCH

Såå många onödiga svar på trådarna här, och ska man leta reda på någon gammal tråd och äntligen hittar någon tråd så är hälften av svaren bara svammel och skit. då startar man självklart en ny tråd o då får man självklart skäll av den egna utnämda garaget polis. Och ja jag kommer självklart få skäll av den samma för att han tycker jag ska blogga istället . men guess what, do i look like a give a F***

Säkert bara svammel för jag är ganska trött och äter dill chips samtidigt, som jag sköljer ner med ekologiskt blåbärs te .

//Nybörjaren som nöjer sig med MDS cool

Folk tycker mycket men dagen efter ändrar de åsikt

Jag hoppas att vägverket förstår vikten av att hålla avstånd till framförvarande är minst lika viktigt som att hålla hastigheten i trafiken. När ska de börja den kampajen?

2 656 Inlägg
27 april 2009
Abbee skrev:

mds har hyfsade grejer .. men de bla eldadae mitt gamla gp3 steg upp både bas och stereo de var ju mindre kul ..

sen kanske man ska lyssna på folk som kan bygga ljud forumet ger så jävla mycket om man bara läser här finns ju folk som jobbar med och bygga in ljud i bilarna dagligen här finns folk från db akuten här finns folk från n-core (tror jag dom hette) här finns folk som kan bygga riktigt högt spelande bilar med lyssna på dom dom har ju erfarenhet
var inte såna förbannade tjurskallar o tro att ni kan bäst alltid ta er tid o läs igenom o följ råden som ges

819 Inlägg
27 april 2009
Fast all skit om MDS vet jag inte riktigt om jag kan hålla med. Själv har jag en bas från dom som dom inte tillverkar längre. En tolva med dubbelmotorer, ganska fet jävel. Kan säga så mycket som att den har tålit jävligt mycket stryk, förbannat mycket effekt och med rätt låda så spelar jag nu precis lika bra som polarens Kicker L7. Så alla MDS prylar är då inte värdelösa!

Mustang 1987 Foxbody -> Pro Int bil!
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=258533

tokfrans
982 Inlägg
27 april 2009
andreasgustavsson skrev:
Fast all skit om MDS vet jag inte riktigt om jag kan hålla med. Själv har jag en bas från dom som dom inte tillverkar längre. En tolva med dubbelmotorer, ganska fet jävel. Kan säga så mycket som att den har tålit jävligt mycket stryk, förbannat mycket effekt och med rätt låda så spelar jag nu precis lika bra som polarens Kicker L7. Så alla MDS prylar är då inte värdelösa!

synd bara att dubbelmotor principen är stendöd smile jo varför.. den suger..
vad jag vet så tillför de bara extra vikt till konen. så man får en bas med lägre verkningsgrad och lägra BL värde.

men jag kan ju oxå ha fel smile

Egenföretagare
2 496 Inlägg
27 april 2009
Krucial skrev:

Är man en brat om man vill ha bra ljud ? :S

(Har bara bose och ett jl-steg i min bil) så tog inte åt mig men undrar bara vad bra ljud har med en brat att göra ? :S
Senast redigerat av tsdi (27 april 2009)

www.handlarbilar.se Fordonsbranschens nya annonsportal

Team dBAkuten!
3 263 Inlägg
27 april 2009
andreasgustavsson skrev:
Så alla MDS prylar är då inte värdelösa!

Helt rätt!

Men MDS attityd är VÄRDELÖS....

Jag personligen kommer aldrig köra MDS och det beror enbart på deras attityd och deras sätt att bemöta kritik! Företag som hotar folk som kritiserar dem kommer ALDRIG få respekt hos mig, "en gång skitstövel, alltid skitstövel.."

Extreme Fiestan 163.4dB
FLEXpressen 154.2dB @ 48Hz & 153.2dB @ 26Hz.
SPL-Hundkojan Svetsning pågår. 125 meter stål kan vara lagom ;)
TEAM dBAkuten

Saab 9-5 2.3t
438 Inlägg
27 april 2009
Mycket prat på mds här, men mds ligger ju i samma prisklass som ungefär Gas väl ? hur är gas i förhållande till mds tex ? jag vet ju att tex kicker tar både gas och mds, men vet ej hur mycket men, kanske inte värt att lägga dom extra tusen lapparna för att uppnå dom sista db som kicker ger

Saab

660 Inlägg
27 april 2009
Robban98422 skrev:
Mycket prat på mds här, men mds ligger ju i samma prisklass som ungefär Gas väl ? hur är gas i förhållande till mds tex ? jag vet ju att tex kicker tar både gas och mds, men vet ej hur mycket men, kanske inte värt att lägga dom extra tusen lapparna för att uppnå dom sista db som kicker ger

Enligt mina personliga erfarenheter så är GAS bättre än MDS, när jag säger detta så jämför jag GAS Alpha basarna med MDS FD12:orna båda basarna i Anpassad låda, det roliga är dock att MDS basarna satt i en portad låda och vi drev lådan med ett MDS D1 monoblock på 800 RMS och GAS lådan var sluten med ett 2-kanals steg från Panasonic som kanske var avsäkrat på en tredjedel av vad MDS steget var och ändå spela GAS lådan 141 dB och MDS lådan Spela 136 dB i samma bil med samma musikspår ja allt var samma förutom att MDS hade bättre förutsättningar att spela högt pga Steget och lådan.

//Soderqvist

Livets stora gåta, hur kan ett företag som MDS hålla sig kvar i branschen?

Sök