3977
Sök

Svettsa fälgar

218 Inlägg
23 april 2009
Trådstartare
Tja

köpte mig ett par beganat fälgar i vintras och nu när jag monterade dom blev de pys punka på båda framdäcken.
Så jag lämnade in de på däckfirman här i byn så de fick kolla va felet va. De visade sig att de va en spricka i vadera fälg. På insidan i kannten va dom.

Så nu tänkte jag höra om de är värt att svettsa dom. Håller det?

53 Inlägg
25 april 2009
Svetsa hur mycket du vill, men ta för gudsskull bort däcket först (helt) om du ska svetsa något utanpå fälgen.

Hade en vän till familjen som tyvärr gick bort när ett däck smällde för att han svetsade i en fälg utan att ta av däcket först.

huh?
10 427 Inlägg
25 april 2009
Om du inte vill fixa det själv så vet jag nog en person/firma som skulle kunna göra det åt dig i Hedemora-trakten.

dARKiE
5 031 Inlägg
25 april 2009
min ena fälg är svetsat med alu svets, och det har hållt i ja.. typ 450mil. Så svetsa på.. : )

MITT BMW 328i E36 PROJEKT Just nu, SÅLD..
MITT BMW 525i E39 PROJEKT Just nu, väntan på M5-optiken... Fälgarna monterade

406 Inlägg
25 april 2009
Fredde_med_forden skrev:
Svetsa hur mycket du vill, men ta för gudsskull bort däcket först (helt) om du ska svetsa något utanpå fälgen.

Hade en vän till familjen som tyvärr gick bort när ett däck smällde för att han svetsade i en fälg utan att ta av däcket först.

Kan man dö av att ett däck smäller? Har för skoj skull tagit av ett däck och pumpat det med luft tills det small.. Fick bara ont i  öronen men har aldrig hört att man kan dö av det. Isådana fall måste han hafft helium eller vilken gas det nu är man kan fylla på däcken med:P

MvH Glenn Wiberg

406 Inlägg
25 april 2009
Delareno skrev:
Tja

köpte mig ett par beganat fälgar i vintras och nu när jag monterade dom blev de pys punka på båda framdäcken.
Så jag lämnade in de på däckfirman här i byn så de fick kolla va felet va. De visade sig att de va en spricka i vadera fälg. På insidan i kannten va dom.

Så nu tänkte jag höra om de är värt att svettsa dom. Håller det?

Ja det går att svetsa. Men se till bara att någon som kan svetsa gör det:P Kanske inte ser snyggt ut att svetsa det själv:/ Vet att det finns proffs som gör det och där ser man inte att det varit lagat:P

MvH Glenn Wiberg

3 650 Inlägg
25 april 2009
DJeXCute skrev:
Fredde_med_forden skrev:

Kan man dö av att ett däck smäller? Har för skoj skull tagit av ett däck och pumpat det med luft tills det small.. Fick bara ont i  öronen men har aldrig hört att man kan dö av det. Isådana fall måste han hafft helium eller vilken gas det nu är man kan fylla på däcken med:P

på mitt förra jobb var det en som dog av det också..orsaken var punkasprej som fanns i däcket. Därför är det viktigt att alltid avmontera om man ska svetsa!

Faderator
637 Inlägg
25 april 2009
Kesler skrev:
DJeXCute skrev:
Fredde_med_forden skrev:

på mitt förra jobb var det en som dog av det också..orsaken var punkasprej som fanns i däcket. Därför är det viktigt att alltid avmontera om man ska svetsa!

Herregud hmm  Tragisk död hmm sad

Shaked but not störd.

Bussmekaniker
81 Inlägg
26 april 2009
japp, stämmer det. stod i tidningen för ett tag sen att en avlidit pågrund av punkaspraylagninggrejsimojs.

218 Inlägg
26 april 2009
Trådstartare
tackar för alla svar nu är fälgen svettsad och klar

Sök