3557
Sök

Hjälp inför lackering?

26 Inlägg
25 april 2009
Trådstartare
Tja, jag tänkte lackera mina lister runt om min bil för att dom är rätt sletna, men jag undrar om jag para kan ta primer sen färg och klarlack, eller måste man slipa ner dom? eller hur ska jag gå till väga?

Mvh: Jesper

Cambrant
25 april 2009
Slipa dom med mycket fint sandpapper först, helst vattenslipning har jag för mig. Sen är det bara primer, färg och klarlack som du sa.
Är ingen expert men jag satte mig i badkaret och slipa ner listerna och lacka dom själv som du beskrev på min gamle volvo du kan skåda som gammal bil på min sida. Resultatet blev skitbra men om det är rätt väg att gå ska jag inte uttala mig om.

26 Inlägg
26 april 2009
Trådstartare
okej men behöver man plast primer och vanlig primer ? ha det smile

Cambrant
26 april 2009
Är det plast så köp plastprimer

56 Inlägg
26 april 2009
Om du gör som de ovanstående så grattis, din färg kommer flagna.
När man lackar plast så måste man ha en vidhäftningsförmedlare. Gå in till din lokala billacksfirma och hör med dom om dom endera kan sälja en burk till dig eller beställa hem en.

steg för steg:

Slipa (320)
Vidhäftningsförmedlare (ska oftast läggas tunt ett skikt)
Grund
Slipa (400)
tvätta
Lacka

Kort beskrivning men det är över lag vad du ska göra.

Cambrant
26 april 2009
Jag hade då inga problem med flagning men tack för fullständig manual för riktig lackning smile

283 Inlägg
26 april 2009
matta ner listerna med slipduk eller 400 sedan lägger du tunt skikt med plast primer sen lägger du grunden och sedan färgen;)detta räcker och det kommer inte att flagna som pedalen säger:)så kör på.

26 Inlägg
26 april 2009
Trådstartare
Okej de låter ju bra smile men såg nyss någon video här på garaget där man kunde ta en värmepistol eller vad det heter och det skulle bli som nya lister då, så ska se om det fungerar först smile

Cambrant
26 april 2009
Akta så du inte smälter gummit bara smile

56 Inlägg
27 april 2009
sunnyboy:

Teoretiskt sett så ja, värma plasten innan går också, då blir molekylerna lösa och börjar röra sig vilket gör att färgen fäster bättre.

bear_volvo:
Måste fråga eftersom du är så säker på din sak. Billackerare?

26 Inlägg
27 april 2009
Trådstartare
okej ska se om det fungerar smile tack för all hjälp

Sök