3586
Sök

Skydd för fälgarna

687 Inlägg
27 april 2009
Trådstartare
Tjena!
Tänkte snart slänga på mina 18"are och funderar på om det finns något medel eller skyddsfilm att köpa som skyddar mot tex. stenskott och annan skit som kan förstöra? Helst skall det ju vara något som inte påverkar utseendet så mycket, dvs att fälgen blir matt eller liknande. Om ni sedan vet vart man kan köpa detta så är det ju alltid ett plus.

Tack på förhand.

Mvh
Daniel

Det som inte dödar gör ont
2 668 Inlägg
27 april 2009
men gisses lägg dom i sängen under täcket om du inte vill smutsa ner dom...

2slow

687 Inlägg
27 april 2009
Trådstartare
azid skrev:
men gisses lägg dom i sängen under täcket om du inte vill smutsa ner dom...

Vad är det för fel på att vilja hålla sina fälgar i bra skick nu då? Självklart kommer de bli smutsiga och man får tvätta dem men det är ju inte kul att få hack och lacksläpp som är dyra att åtgärda. Om det finns något som ger extra skydd så är det väl bara bra eller? Om du bara ska skriva ett idiotinlägg så kan du lika gärna låta bli!

Någon mer seriös som har något att säga?

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
27 april 2009
det bästa är nog navkapslar på tongue
Senast redigerat av turboforssen (27 april 2009)

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

5 089 Inlägg
27 april 2009
finns speciellt fälgvax, funkar fin fint.

Och till azid. Köper man hjul för 10-40 000 så kanske man vill ha dom fina så länge som möjligt, alla är inte gjorda utav pengar.

\Lindgren

451 Inlägg
27 april 2009
Kan ju inte bli sämre av vanligt bilvax tycker man! Eller vad är det för fälgar, lackade eller olackade, kromade lr inte!?

Det som inte dödar gör ont
2 668 Inlägg
27 april 2009
FLindgren skrev:

Och till azid. Köper man hjul för 10-40 000 så kanske man vill ha dom fina så länge som möjligt, alla är inte gjorda utav pengar.

nej förvisso men om man nu vill att grejorna ska vara i nyskick helatiden då får man låta bli att använda dom och vad är det då för vits att ens köpa det om man inte kan njuta av prylarna utan att vara  livrädd för ett stenskott eller nån repa?

tyckte det lät harigt bara

2slow

687 Inlägg
27 april 2009
Trådstartare
FLindgren skrev:

Tack för ett bra inlägg. Skönt att någon förstår vad det handlar om iaf. Okey. Det låter bra. Har köpt ett fälgvax från autosmart som jag tänkte använda. Har hört att det skall skydda lite samt att det ska bli betydligt lättare att tvätta dem efter en sådan behandling, vilket alltid är trevligt. smile

687 Inlägg
27 april 2009
Trådstartare
T5Black skrev:
Kan ju inte bli sämre av vanligt bilvax tycker man! Eller vad är det för fälgar, lackade eller olackade, kromade lr inte!?

Dessa är det: http://www.stylingkompaniet.com/shop/ca … s_id=14714

687 Inlägg
27 april 2009
Trådstartare
azid skrev:
FLindgren skrev:

nej förvisso men om man nu vill att grejorna ska vara i nyskick helatiden då får man låta bli att använda dom och vad är det då för vits att ens köpa det om man inte kan njuta av prylarna utan att vara  livrädd för ett stenskott eller nån repa?

tyckte det lät harigt bara

Går att uttrycka sig lite annorlunda om man bara vill? Jag förstår att de kommer att slitas men om man kostar på sig fälgar som kostar ungefär lika mycket som hela bilen är värd så vill man ju gärna hålla dem i bra skick sålänge det går. Om man skall tänka som du gör så är det ingen idé att lackförsegla bilens lack heller då antar jag, utan man får helt enkelt parkera bilen i sängen också då kanske. Så att det inte blir repor i lacken....

1 050 Inlägg
27 april 2009
Vad det gäller tillverkaren ACE samt ASA så bortfaller omgående garantin om felaktigt vax används.
Man får EJ vaxa med petroliumbaserade vaxer, dessa löser enl uppgift upp klarlacken. Man får ej heller använda avfettningsmedel eller högtryck. Amring saluför ett eget anpassat fälgvax som heter OXXO. :

Om du vill undvika stenskott, så monterar du stänkskydd framtill på bilen (skitfult) men mkt effektivt. big_smile

Alla sätt är bra...utom de dåliga.

huh?
10 427 Inlägg
27 april 2009
'Vanligt' bilvax funkar utmärkt det med. Men det är ju praktiskt med fälgvax på sprayburk.
Jag brukar använda Sonax eller Turtles 'snabbvax' efter att jag tvättat bilen på bla fälgarna
utöver att jag polerar och vaxar fälgarna emellanåt.

4 586 Inlägg
27 april 2009
du kan alltid byta till andra bromsbelägg till några som inte skapar lika mycket bromsdamm. Då behöver du heller inte tvätta dom lika ofta. Sedan värt att nämna så har fälgar en mycket slagtålig lack som håller mycket bra
Senast redigerat av jorre83 (27 april 2009)

2 751 Inlägg
27 april 2009
Själv tror jag att just "fälgwax" är bara ett försäljarknep och inget annat.. Fälgar är ju lackade likadant som bilar är? (rätta mig om jag har fel!) Kör en rekond på dem som man gör på bilens lack så ska du se att det är mycket lättare att tvätta dom sen.. Det har jag gjort i alla fall.

Who Djaa bless no man curse

687 Inlägg
27 april 2009
Trådstartare
Tack för lite mer givande svar. Detta är fälgvaxet som jag har hemma nu: http://www.speedparts.se/index.html?/sh … lean.shtml

Om man läser det som står så borde det ju funka bra på mina fälgar. Skall ju passa till de flesta typer av fälgar.

687 Inlägg
27 april 2009
Trådstartare
DasAuto skrev:
Själv tror jag att just "fälgwax" är bara ett försäljarknep och inget annat.. Fälgar är ju lackade likadant som bilar är? (rätta mig om jag har fel!) Kör en rekond på dem som man gör på bilens lack så ska du se att det är mycket lättare att tvätta dom sen.. Det har jag gjort i alla fall.

Nu förstår jag inte riktigt hur du menar? Brukar inte du vaxa bilen för hålla lacken i bra skick? Borde ju i sådana fall vara samma sak för fälgarna? Eller menar du att man lika gärna kan köra samma vax på fälgarna som man har till bilen?

687 Inlägg
27 april 2009
Trådstartare
jorre83 skrev:
du kan alltid byta till andra bromsbelägg till några som inte skapar lika mycket bromsdamm. Då behöver du heller inte tvätta dom lika ofta. Sedan värt att nämna så har fälgar en mycket slagtålig lack som håller mycket bra

jo jag har funderat lite på detta kittet:

http://www.speedparts.se/index.html?/sh … _kit.shtml

Någon erfarenhet av det? Eller kan man lika gärna köra ett orginalkit och spara 1500 kr som man kan lägga på annat kul?

DO IT LOW STYLE
1 342 Inlägg
27 april 2009
Visst borde det väl att gå att montera stenskottskydd på fälgbanan m.m
Dock är det säkert ett jäkla pilljobb men någon med lite vana borde lätt kunna göra det. Finns ju transparanta som borde fungera ypperligt och inte förändra utseendet.

Mvh

687 Inlägg
27 april 2009
Trådstartare
J-P-R skrev:
Visst borde det väl att gå att montera stenskottskydd på fälgbanan m.m
Dock är det säkert ett jäkla pilljobb men någon med lite vana borde lätt kunna göra det. Finns ju transparanta som borde fungera ypperligt och inte förändra utseendet.

Mvh

Det låter ju inte så dumt faktiskt. Får se om jag kostar på det. Lite off topic men tänkte köpa nya belägg och skivor. Vet du om det är dumt att ha tar-ox belägg fram och orginal bak? Eller är det bra att ha lika överallt?

2 751 Inlägg
27 april 2009
Danne_485 skrev:
DasAuto skrev:

Nu förstår jag inte riktigt hur du menar? Brukar inte du vaxa bilen för hålla lacken i bra skick? Borde ju i sådana fall vara samma sak för fälgarna? Eller menar du att man lika gärna kan köra samma vax på fälgarna som man har till bilen?

Jag menar att just fälgwax är försäljarknep.. Det går alltså att köra med vanligt bilwax på fälgar också

Who Djaa bless no man curse

Sök