3060
Sök

Bmw 530d e39 ryker en del.

Svetsare
1 183 Inlägg
27 november
Trådstartare
#1
Nån som kan svara på detta?
Ja fick ett problem för ett par veckor sen och bilen har stått sen dess.

Problemet uppstod vi åkte en tur på 14 mil dit vägen va de inga problem biln gick hur bra som helst dit. Kom fram parkera va upptagna nån timme och när vi starta biln igen då va de en hel del vit lite blå rök. Efter ett par km så slutar den ryka. Va ju tvugna å ta oss hem. Vägen hem inga problem.

Men problemet återstår den ryker så här när den är kall. Motorvärmare och tomgångs körning hjälper inte den bolmar på ändå. Utan det slutar bara om man åker. De luktar olja så att de e olja är ja säkert på.

Den drar ingen olja enligt stickan. Oljan va bara svart. Bytte olja å filter här om dan.

Ingen olja i vattnet å nivån håller sig på max. Vad är felet?

Kan vevhusventilationen va boven?

Detta är på tomgång https://www1.garaget.org/archive/49/48474/429473/large_429473-4089765-ZpSuYnBdFgErRTqa.jpg

Detta är på lite hmm varv https://www1.garaget.org/archive/49/48474/429473/large_429473-4089764-TDH38WgYJcAjSTmr.jpg

Dock va de lite små kyligt idag kanske 5-10 min tomgångs körning när ja tog bilderna

Tacksamma för svar

(Bara fantasin sätter gränserna)

7 454 Inlägg
28 november
#2
Hur gammal är bilen och hur många mil har den körts?

Svetsare
1 183 Inlägg
28 november
Trådstartare
#3
torsen skrev:
Hur gammal är bilen och hur många mil har den körts?

De e en 03:a karossen har passerat 43xxx men  tidigare ägare påstod att turbon va bytt.

Ja är äare 2 på denna bil. Grymt omskött tidigare. Ja har mest bara bytt olja å filter å bara åkt.

Tanken va ju att göra sig av me denna nu lär den ju lagas om ja inte får nå bra bud då släpper ja den

(Bara fantasin sätter gränserna)

Svetsare
1 183 Inlägg
28 november
Trådstartare
#4
Uppar lite. .

Detta är första uppstarten idag efter att ha testat göra rent filtret till vevhusventilationen
Detta är på tomgång.
https://www1.garaget.org/archive/49/48474/429473/large_429473-4089771-QLLAXQsri21TGJ5h.jpg

Och detta är med lite varv
https://www1.garaget.org/archive/49/48474/429473/large_429473-4089772-Rq7Syf2foiWA8Ja7.jpg

Så nån skillnad blev de. Men nog 17 ryker den allt för möe.

Efter 10 min på tomgång så ryker den som en normal kall dag med kondens typ. Luktar dock olja.

Ingen skillnad på stickan den är fortfarande full trots tja 25-30 min gång dock på tomgång å lite tom varvning till å från.
Så vart fortsätter ja?
Har ingen motivation för att orka tänka på denna. Men de e halt å åka moppe te jobbe nu ??
Senast redigerat av Tyfors (28 november )

(Bara fantasin sätter gränserna)

Svetsare
1 183 Inlägg
29 november
Trådstartare
#5
När biln är kall är röken väldigt tjock
Ska ladda upp en video på en kallstart oxå för bilderna är inte dom bästa

Men på tomgång så ser den ju ut att vit ryka är en svag blå ton .

Tog en kort tur å stämpla ur na  3 gånger. Första ur gasningen så blev de en tjock vägg bakom mer blå än vit. De blev bättre å bättre

Väl hemma så  då är de som den gången när problemet börja den ryker knappt alls.
https://m.youtube.com/watch?v=bM0XAbTU70Y

Är de början på kass turbo? Den går fortfarande lika bra som när ja köpte den annars.

Typ sån här https://www1.garaget.org/gallery/images/49/48474/48474-1b4cdf8948b4d3c76781c2d4969c4f0e.jpg

Svårt att få en rättvis bild på telefon
Senast redigerat av Tyfors (29 november )

(Bara fantasin sätter gränserna)

Svetsare
1 183 Inlägg
för 21 timmar sedan
Trådstartare
#6
Uppar men egna fråga med ett svar på problemet.

De va den vidriga egr kylan som läckte.

Nu ryker den inte längre iaf.
Nu är de bara dom andra felen kvar som är jobbiga . Men är iaf körbar.

(Bara fantasin sätter gränserna)


Sök