2368
Sök

Besikta ombyggd bil?

Audis in Scandinavia
1 342 Inlägg
28 april 2009
Trådstartare
#1
Nu tänkte ja kolla om någon här med erfarenhet vet hur det kmr gå hos SBP om man kmr dit med en turbokonverterad Golf mk2 tex?

Eller om man har en vr6 motor i den?

Måste ja skaffa mig besiktningsmotor å sånt sad?

Audis in Scandinavia Crew

660 Inlägg
28 april 2009
#2
NIKKELICIOUS skrev:
Nu tänkte ja kolla om någon här med erfarenhet vet hur det kmr gå hos SBP om man kmr dit med en turbokonverterad Golf mk2 tex?

Eller om man har en vr6 motor i den?

Måste ja skaffa mig besiktningsmotor å sånt sad?

Ja tyvärr, Du får inte under några omständigheter konvertera motorn med exempelvis turbo, dock kan du regga om bilen med en annan motor men då kan du lika gärna köpa en bil med mera effekt från början då du inte bara kan hinka i en ny motor och regga, du måste byta i stort sätt allt på bilen för att den ska gå igenom så som bromsar bakaxel osv osv och motorn får endast vara 15% (tror jag, inte säker) starkare än orginal.

//Soderqvist

Livets stora gåta, hur kan ett företag som MDS hålla sig kvar i branschen?

1 661 Inlägg
28 april 2009
#3
Alltså att stoppa i en större motor som är till samma bil kan gå. Det beror lite på bes mannen. Och dom kommer ju inte bänka bilen heller.

660 Inlägg
28 april 2009
#4
Hardjim skrev:
Alltså att stoppa i en större motor som är till samma bil kan gå. Det beror lite på bes mannen. Och dom kommer ju inte bänka bilen heller.

Kan gå och kan gå, det är skillnad på motor och motor vettu,

Motorer du inte kan besikta med som jag vet om är iaf
G60 (Kompressormatade)
GTI (16 ventilaren)
Anledningen till att du inte kan komma igenom med dessa är att dom helt enkelt är för ovanliga och sticker ut! Dock kan du få en trött besiktningsgubbe som släpper bilen om du har tur, detta gäller då så klart om det är en vanlig 8 ventilare du funderar på att byta motor i.

Dom andra motorena kan du komma igenom med utan problem!

Jag har dock själv besiktad 3 st Golf 2:or och varje gång har besiktningsmannen (3 olika besiktningsmän) kollat motorkoden mot chassinummret, vet ej men det kanske är vanligt att folk byter motor i golf 2orna och hoppas på det bästa?

//Soderqvist

Livets stora gåta, hur kan ett företag som MDS hålla sig kvar i branschen?

1 661 Inlägg
28 april 2009
#5
Soderqvist skrev:
Hardjim skrev:
Alltså att stoppa i en större motor som är till samma bil kan gå. Det beror lite på bes mannen. Och dom kommer ju inte bänka bilen heller.

Kan gå och kan gå, det är skillnad på motor och motor vettu,

Motorer du inte kan besikta med som jag vet om är iaf
G60 (Kompressormatade)
GTI (16 ventilaren)
Anledningen till att du inte kan komma igenom med dessa är att dom helt enkelt är för ovanliga och sticker ut! Dock kan du få en trött besiktningsgubbe som släpper bilen om du har tur, detta gäller då så klart om det är en vanlig 8 ventilare du funderar på att byta motor i.

Dom andra motorena kan du komma igenom med utan problem!

Jag har dock själv besiktad 3 st Golf 2:or och varje gång har besiktningsmannen (3 olika besiktningsmän) kollat motorkoden mot chassinummret, vet ej men det kanske är vanligt att folk byter motor i golf 2orna och hoppas på det bästa?

//Soderqvist

Hmm, jag har aldrig hört eller sett nån bes gubbe kolla en enda siffra på nån motor nångång.
Men som jag sade; det kan gå. Inte: Det går.
Org
https://www1.garaget.org/archive/7/6952/5837/1070-5511-4468.jpg
Större
https://www1.garaget.org/archive/7/6952/5837/5837-1236634.jpg

Bilen: http://www.garaget.org/?car=5837
Senast redigerat av Hardjim (28 april 2009)

Golfare
164 Inlägg
28 april 2009
#6
Soderqvist; Du talar om ändring av fordon, dvs då dom 15% av effekt ökningen gäller. Där gäller max 20%
                 ökning av effekten samt max 10% ökning Nm.

Rippat SFRO:
1. Ändrat/uppbyggt fordon.

a.Borttagning av tak till cab på ett fordon med ram.
b. Borttagning av tak till cab och motorbyte med en effektökning på max 20% samt en vridmomentökning med max 10% på ett fordon med ram.
Info för bortagning av tak, s.k. "Kirunacab".
c. Byte av motor och skivor fram.Se b. för effekt och vrid.
d. Ombyggnad av sedan till kombi genom skarvning i kupézonen (uppbyggt).
e. Personbil byggs om till pickup med samma totalvikt.Gäller fordon med ram.
f. Taksänkning.
g.Taksänkning och motorbyte med en effektökning på max 20% samt en vridmomentökning med max 10%.
h. Ändring av antal dörrar genom ombyggnad. Gäller fordon med ram

NIKKELICIOUS; Nej, du kan inte turbo konventera VR6:an och åka lagligt om du inte bygger om din bil
                       såpass mkt att det klassas som amatörbyggt fordon. däremot kan du ev byta till en
                       original VR6;a och med en del omfattande modifieringar regga/klassa fordonet som
                       "ombyggt  fordon" .

2. Ombyggt fordon.

a.Borttagning av tak till cab på ett fordon med självbärande kaross.
Info för cab. bygge med öppningsbara dörrar.
b.Borttagning av tak till cab och motorbyte med en effektökning på max 20% samt en vridmomentökning med max 10% på ett fordon med självbärande kaross.
c. Byte av fram och bakvagn, motor och växellåda, bromssystem samt styrning.
d. Förlängning av fordon inom rimliga gränser (limousine).
e. Förkortning av fordon med kortare hjulbas men inom rimliga gränser.
e. Personbil byggs om till pickup med samma totalvikt.Gäller fordon med självbärande kaross.
f. Ändring av antal dörrar genom ombyggnad. Gäller fordon med självbärande kaross.
g. Ändring till bakhjulsdrift om detta kan göras utan större ingrepp i stommen.

Läs mer på www.sfro.com
Senast redigerat av Karl_Kravall (28 april 2009)

16 197 Inlägg
28 april 2009
#7
men att regga om en golf 2 me en VR6 motor e inga problem så länge man flyttar över typ ALLT från VR6an... bromsar,avgasrening å sånt.

"Testar man inte så får man aldrig veta"

Audis in Scandinavia
1 342 Inlägg
28 april 2009
Trådstartare
#8
Okej tack för info smile Eller så kanske man skaffar sig en Golf3a vr6 direkt å lättar skiten ur den smile Sen kan man ju alltid ha en besiktningsmotor smile

Audis in Scandinavia Crew

R1 driver!
5 128 Inlägg
28 april 2009
#9
Om det går bra så ställer jag gärna med en fråga här, vad inne bär detta? "Info för bortagning av tak, s.k. "Kirunacab".", just det med kirunacab?


16 197 Inlägg
28 april 2009
#10
_DamnIt skrev:
Om det går bra så ställer jag gärna med en fråga här, vad inne bär detta? "Info för bortagning av tak, s.k. "Kirunacab".", just det med kirunacab?

tänkte du göra en cab själv eller??  isf måste du antingen förstärka golvet me andra balkar elle svetsa igen dörrarna.. fast de e lite olika från bil till bil..

"Testar man inte så får man aldrig veta"

R1 driver!
5 128 Inlägg
28 april 2009
#11
evilaudio skrev:
_DamnIt skrev:
Om det går bra så ställer jag gärna med en fråga här, vad inne bär detta? "Info för bortagning av tak, s.k. "Kirunacab".", just det med kirunacab?

tänkte du göra en cab själv eller??  isf måste du antingen förstärka golvet me andra balkar elle svetsa igen dörrarna.. fast de e lite olika från bil till bil..

Ska svetsa dörrarna, kapa ner dom lite. Så det blir en solid kaross så att säga


56 Inlägg
24 juni 2009
#12
men vad händer om man smäller med en oreggad t:ex  vr6 med turbo i ?? "/

Att ge makt och pengar till politiker är som att ge whiskey och bilnycklar till tonårsgrabbar :P

16 197 Inlägg
24 juni 2009
#13
Paulzzon94 skrev:
men vad händer om man smäller med en oreggad t:ex  vr6 med turbo i ?? "/

du får inte ut en krona på försäkringen å förstör du något när du smäller, tex ett räcke elle så så får du betala allt själv.

"Testar man inte så får man aldrig veta"

Saabifierad
2 031 Inlägg
24 juni 2009
#14
evilaudio skrev:
Paulzzon94 skrev:
men vad händer om man smäller med en oreggad t:ex  vr6 med turbo i ?? "/

du får inte ut en krona på försäkringen å förstör du något när du smäller, tex ett räcke elle så så får du betala allt själv.

Trafikförsäkringen gäller alltid. Dock kan försäkringsbolaget kräva pengar för skadan i efterhand. Nu måste det ju vara uppenbart eller misstanke om att fordonet är felregistrerat, får man punktering och kör in i ett räcke har jag svårt att tro att de tar in bilen för inspektion om man enbart har trafikförsäkring.

Miljöpartistisk riksdagspolitiker: På vägen hit denna dag såg jag något sorgligt, jag såg en pingvin som bara låg ner vid sidan av cykelvägen, och jag förstod nästan direkt varför: bensinpriset är ju enbart på 14 kronor.......... Skulle det ligga på 50 kronor idag skulle pingvinen vara uppe och göra det pingviner gör..... Tänk på det kära församling....Tänk på det!


Sök