3261
Sök

Vart vänder jag mig när tvist mellan mig och lackerare har uppståt?

Bilvårdstekniker & Fotograf
4 418 Inlägg
30 april 2009
Trådstartare
#1
Överenskommelse med lackerare har skett om hellack på bilen för 14´000. Han sa att det kommer att ta 2-3 veckor. Jag har 2 vittnen.

Nu - 2 månader senare står bilen med grundlack, med ett fuskarbete så det sjunger om det. Han har fått 5000 i förskott för material(jag har kvitto)...

Jag vill ha min bil lackerad, han har fått ultimatum gång på gång på gång... Förra veckan var vi överens om att 1 maj ska bilen stå klar färdiglackad... Det kunde man ju drömma om!

Sista samtalet idag så sa han att han ska ha ytterligare 5200 för biltvätt, grundjobb och för att bilen har stått i lackboxen i två månader(visste inte om jag skulle skratta eller gråta kan jag säga)


Så, vad gör jag med fakturan? Vem vänder jag mig till?


Sist men inte minst; Vill ni slippa problem så skippa Linskogs Billack i Tomelilla!

För er som vill höra hans story så kan ni ringa nu, han var så full att han inte kunde prata


Garaget Video Crew
842 Inlägg
30 april 2009
#2
Wtf ?
Det måste väl gå att anmäla han ?

186 Inlägg
30 april 2009
#3
Jävla idioter det finns! FYFAN!


Bilvårdstekniker & Fotograf
4 418 Inlägg
30 april 2009
Trådstartare
#4
Kajlie skrev:
Wtf ?
Det måste väl gå att anmäla han ?

Ja men vart?? sad

Jag tänker anmäla han till allt man kan så illa som han har uppträtt ...


4 001 Inlägg
30 april 2009
#5
ta kontakt med konsumentvägledaren i din kommun så hjälper dom dig, du kan läsa mer på konsumentverket.se

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

Bilvårdstekniker & Fotograf
4 418 Inlägg
30 april 2009
Trådstartare
#6
kolvas skrev:
ta kontakt med konsumentvägledaren i din kommun så hjälper dom dig, du kan läsa mer på konsumentverket.se

Ska göra det nästa vecka ... nu har de stängt sad


1 464 Inlägg
30 april 2009
#7
arn.se
Om inte bara för anmälan, men för intressant läsning.

http://www.advokatsamfundet.se/template … px?id=8965
Genom Advokatjouren får du samtala med en advokat i cirka 15 minuter utan kostnad, och kanske få tips om hur du ska gå vidare med dina juridiska problem.
Senast redigerat av MrJAM (30 april 2009)

Kommande Event: Error... Alldeles för många inbokade att lista här... ;)

Trucker
2 710 Inlägg
30 april 2009
#8
Arn kopplas in efter att konsumenverket gjort sitt dvs. Tag kontakt med konsumentverket i din kommun så kommer ni nog tillrätta tror jag wink Hamnade i "bråk" med Aircall o då fanns verket där för mig till 100. Tog sin tid o reda ut allt, men gick som smort wink

Good luck smile

Fart missbrukare

Bilvårdstekniker & Fotograf
4 418 Inlägg
30 april 2009
Trådstartare
#9
BMWgrabben skrev:
Arn kopplas in efter att konsumenverket gjort sitt dvs. Tag kontakt med konsumentverket i din kommun så kommer ni nog tillrätta tror jag wink Hamnade i "bråk" med Aircall o då fanns verket där för mig till 100. Tog sin tid o reda ut allt, men gick som smort wink

Good luck smile

Ahaa... Gutt!

Då ska jag säga att jag inte godkänner fakturan till han och säga att jag på måndag kontaktar Konsumentverket så får vi lösa detta den vägen...

Kommer även att kräva hur många tim han jobbat på bilen.
Han får specificera hur mycket tvätten & garage platsen kostade i priset på 5200.
Samt vad han ger för garanti på grundjobbet.

Då blir an rätt rökt för han har inget att komma med...


Trucker
2 710 Inlägg
30 april 2009
#10
Jill skrev:
BMWgrabben skrev:
Arn kopplas in efter att konsumenverket gjort sitt dvs. Tag kontakt med konsumentverket i din kommun så kommer ni nog tillrätta tror jag wink Hamnade i "bråk" med Aircall o då fanns verket där för mig till 100. Tog sin tid o reda ut allt, men gick som smort wink

Good luck smile

Ahaa... Gutt!

Då ska jag säga att jag inte godkänner fakturan till han och säga att jag på måndag kontaktar Konsumentverket så får vi lösa detta den vägen...

Kommer även att kräva hur många tim han jobbat på bilen.
Han får specificera hur mycket tvätten & garage platsen kostade i priset på 5200.
Samt vad han ger för garanti på grundjobbet.

Då blir an rätt rökt för han har inget att komma med...

Exakt, bra tänkt. Du har ju papper på allt o 2 vittnen. Finns ingen tvekan i ditt fall. Gå inte med på vad han än erbjuder när du "hotar" med att koppla in verket.. det gjorde nämligen aircall för min del. tänkte, i helvete heller, först gör dom bort sig sen försöker dom muta mig.. vem försöker dom lura tongue

Hör gärna av dig om hur det gått. Ba intressant o veta när företagare/näringsidkare sätts dit smile

Mvh

Fart missbrukare

Bilvårdstekniker & Fotograf
4 418 Inlägg
30 april 2009
Trådstartare
#11
BMWgrabben skrev:
Exakt, bra tänkt. Du har ju papper på allt o 2 vittnen. Finns ingen tvekan i ditt fall. Gå inte med på vad han än erbjuder när du "hotar" med att koppla in verket.. det gjorde nämligen aircall för min del. tänkte, i helvete heller, först gör dom bort sig sen försöker dom muta mig.. vem försöker dom lura tongue

Hör gärna av dig om hur det gått. Ba intressant o veta när företagare/näringsidkare sätts dit smile

Mvh

Det komiska är att hans svaga punkt är måndagar om man ser till fylla/bakfylla så det skulle vara sååå nice om konsumentverket kunde ringa då så det får höra vad det är för tomte vi talar om. haha...

Jag lovar att berätta vad som händer o hur det går! smile


2 911 Inlägg
30 april 2009
#12
Konsumentverket agerar aldrig i enskilda fall.

ARN är de du ska tala med (räkna med 2-4 månaders handläggning), men inte heller där har du något speciellt att komma med då ARN bara ger rekommendationer till lackeraren, dom tvingar honom inte till något.

Det du ska göra är följande, om du har fått faktura, då kan han inte gå vidare med det utan prövning i tingsrätten.

Skriv BESTRIDES över fakturan, bifoga där också ett till blad typ formulerat som följer.

ORT DATUM

Härmed bestrids faktura 0000000 gällande 0000kr

Bestridandet grundar sig i att summan överstiger tidigare överrenskommen kostnad för utfört arbete.
Fakturaunderlaget saknas men muntligt framförts som ytterligare kostnader vad gäller lagerhållning och tvättning.
Som konsument beaktar man ett pris baserat på tjänsteleverantörens offert, oavsett om den sker skriftligt eller muntligt. Du har gett mig ett pris på 14.000kr och av detta erhållit 5000kr i förskott för material.

Av denna överrenskommelse kräver jag således att beställt arbete utförs enligt överrenskommelse med stöd av avtalslagen och konsumentjänstlagen.

Något ytterligare betalningsansvar än de 9000kr som återstår av överrenskommen summa godtas ej.

"" Underskrift och namnförtydligande ""

660 Inlägg
30 april 2009
#13
Decibel skrev:
Konsumentverket agerar aldrig i enskilda fall.

ARN är de du ska tala med (räkna med 2-4 månaders handläggning), men inte heller där har du något speciellt att komma med då ARN bara ger rekommendationer till lackeraren, dom tvingar honom inte till något.

Det du ska göra är följande, om du har fått faktura, då kan han inte gå vidare med det utan prövning i tingsrätten.

Skriv BESTRIDES över fakturan, bifoga där också ett till blad typ formulerat som följer.

ORT DATUM

Härmed bestrids faktura 0000000 gällande 0000kr

Bestridandet grundar sig i att summan överstiger tidigare överrenskommen kostnad för utfört arbete.
Fakturaunderlaget saknas men muntligt framförts som ytterligare kostnader vad gäller lagerhållning och tvättning.
Som konsument beaktar man ett pris baserat på tjänsteleverantörens offert, oavsett om den sker skriftligt eller muntligt. Du har gett mig ett pris på 14.000kr och av detta erhållit 5000kr i förskott för material.

Av denna överrenskommelse kräver jag således att beställt arbete utförs enligt överrenskommelse med stöd av avtalslagen och konsumentjänstlagen.

Något ytterligare betalningsansvar än de 9000kr som återstår av överrenskommen summa godtas ej.

"" Underskrift och namnförtydligande ""

Hehe du kan det här ser jag tongue

Jävligt synd att "skojare" får hålla på! tyvärr sker detta inom nästan alla branscher och det är så jääkla irriterande!

//Soderqvist

Livets stora gåta, hur kan ett företag som MDS hålla sig kvar i branschen?

Bilvårdstekniker & Fotograf
4 418 Inlägg
30 april 2009
Trådstartare
#14
Decibel skrev:
Konsumentverket agerar aldrig i enskilda fall.

ARN är de du ska tala med (räkna med 2-4 månaders handläggning), men inte heller där har du något speciellt att komma med då ARN bara ger rekommendationer till lackeraren, dom tvingar honom inte till något.

Det du ska göra är följande, om du har fått faktura, då kan han inte gå vidare med det utan prövning i tingsrätten.

Skriv BESTRIDES över fakturan, bifoga där också ett till blad typ formulerat som följer.

ORT DATUM

Härmed bestrids faktura 0000000 gällande 0000kr

Bestridandet grundar sig i att summan överstiger tidigare överrenskommen kostnad för utfört arbete.
Fakturaunderlaget saknas men muntligt framförts som ytterligare kostnader vad gäller lagerhållning och tvättning.
Som konsument beaktar man ett pris baserat på tjänsteleverantörens offert, oavsett om den sker skriftligt eller muntligt. Du har gett mig ett pris på 14.000kr och av detta erhållit 5000kr i förskott för material.

Av denna överrenskommelse kräver jag således att beställt arbete utförs enligt överrenskommelse med stöd av avtalslagen och konsumentjänstlagen.

Något ytterligare betalningsansvar än de 9000kr som återstår av överrenskommen summa godtas ej.

"" Underskrift och namnförtydligande ""

Väldigt BRA! Tackar, bugar & bockar! big_smile

Nu börjar jag få en rätsida på detta .. Med andra ord så får jag åka och plocka ut bilen ifrån honom!


www.bimmerpower.org
3 995 Inlägg
30 april 2009
#15
Hur kan en (seriös?) lackerare fråga efter pengar i förskott för material till en lackering?, det har jag alldrig någonsing varit med om det, så seriös kan han inte vara.
Hoppas att du får en lösning med det.

varje beröring av bromspedalen är första tecken av rädsla!!!
För BMW entusiaster www.bimmerpower.org

Bilvårdstekniker & Fotograf
4 418 Inlägg
30 april 2009
Trådstartare
#16
alain skrev:
Hur kan en (seriös?) lackerare fråga efter pengar i förskott för material till en lackering?, det har jag alldrig någonsing varit med om det, så seriös kan han inte vara.
Hoppas att du får en lösning med det.

Som någon skrev så är han med stor sannolikhet en periodare då han var trevlig/ seriös för 2 månader sedan ... Men så kom samtalet om att han behövde förskott till material... Drog öronen åt mig men trode att det var på väg åt rätt håll, att han skulle måla den... så vi betalade...


3 714 Inlägg
30 april 2009
#17
Trist att det ska finnas såna personer

Hoppas det löser sig smidigt

"Jag är inte dum jag har bara otur när jag tänker"
Mitt galleri: http://www.garaget.org/bollen1986/gallery
Vill du ha din bil fotad i skövde? skicka ett PM

4 005 Inlägg
30 april 2009
#18
Jill skrev:
Decibel skrev:
Konsumentverket agerar aldrig i enskilda fall.

ARN är de du ska tala med (räkna med 2-4 månaders handläggning), men inte heller där har du något speciellt att komma med då ARN bara ger rekommendationer till lackeraren, dom tvingar honom inte till något.

Det du ska göra är följande, om du har fått faktura, då kan han inte gå vidare med det utan prövning i tingsrätten.

Skriv BESTRIDES över fakturan, bifoga där också ett till blad typ formulerat som följer.

ORT DATUM

Härmed bestrids faktura 0000000 gällande 0000kr

Bestridandet grundar sig i att summan överstiger tidigare överrenskommen kostnad för utfört arbete.
Fakturaunderlaget saknas men muntligt framförts som ytterligare kostnader vad gäller lagerhållning och tvättning.
Som konsument beaktar man ett pris baserat på tjänsteleverantörens offert, oavsett om den sker skriftligt eller muntligt. Du har gett mig ett pris på 14.000kr och av detta erhållit 5000kr i förskott för material.

Av denna överrenskommelse kräver jag således att beställt arbete utförs enligt överrenskommelse med stöd av avtalslagen och konsumentjänstlagen.

Något ytterligare betalningsansvar än de 9000kr som återstår av överrenskommen summa godtas ej.

"" Underskrift och namnförtydligande ""

Väldigt BRA! Tackar, bugar & bockar! big_smile

Nu börjar jag få en rätsida på detta .. Med andra ord så får jag åka och plocka ut bilen ifrån honom!

Bra text!

Kan även infoga en rad där dina vittnen kan intyga över den offert du har fått.
Visst, sluträkningarna får avvika en del, men absolut inte så mycket som i ditt fall!

Riktigt tråkigt med sådana här rötägg!


Ingen himmel är så blå som min
2 976 Inlägg
1 maj 2009
#19
Decibel skrev:
Konsumentverket agerar aldrig i enskilda fall.

Konsument-tanten i kommunen har hjälpt mig en gång, utan ARNs inblandning iaf, i ett enskilt fall (en digitalkamera som verkstaden vägrade reparera på garanti, tills konsument-tanten började dra i det). Som tur var hade jag all konversation med verkstaden/generalagenten på mail, så det var ett enkelt case, men där fick jag hjälp direkt. Så nog agerar dom i enskilda fall...

/Mattias

2 911 Inlägg
1 maj 2009
#20
matteeee skrev:
Decibel skrev:
Konsumentverket agerar aldrig i enskilda fall.

Konsument-tanten i kommunen har hjälpt mig en gång, utan ARNs inblandning iaf, i ett enskilt fall (en digitalkamera som verkstaden vägrade reparera på garanti, tills konsument-tanten började dra i det). Som tur var hade jag all konversation med verkstaden/generalagenten på mail, så det var ett enkelt case, men där fick jag hjälp direkt. Så nog agerar dom i enskilda fall...

Tanten på kommunen är konsumentvägledare, inte något som helst att göra med konsumentverket.


Sök