3388
Sök

Volvo B18 borrad till 2,1L

11 Inlägg
30 april 2009
Trådstartare
#1
Tjena!

Ska borra upp en B18 till 2,1L

Passar B21 kolvarna?

Passar hela veven och stakarna från B21?

Jag har hört rykten om det men är det säkert?


Volvoskadad
6 017 Inlägg
30 april 2009
#2
B21 är väl rödblock, så jag tror inte det

Jonas

-.-
383 Inlägg
30 april 2009
#3
Mer rödblock än B18 är nog svårt att få.

Får du samma borrning så passar de ju i hålet iaf, slaglängden har jag ingen koll på tyvärr.

Mitsubishi Pajero 2.6 -88
Volvo V40 2.0T -99
// Jonas

261 Inlägg
30 april 2009
#4
EAC_Power skrev:
Passar B21 kolvarna?
Passar hela veven och stakarna från B21?

beror på...  du får kolla upp kolvbultarna åtminstående! finns olika storlekar

B21 veven tror jag inte passar! Men vet faktiskt inte.
Kommer inte ihåg om det är så att den passar som utbytes till b20 motorn med 8-bultad vevaxel, men kommer tyvärr inte ihåg hur det är!

Gillar stora förgasare
342 Inlägg
3 maj 2009
#5
Det beror på åldern på veven. Så det skiljer på vevlagrena.
De gamla är tum. Jag har för mig att kolvbulten är samma så de båda stakarna dock.
Det är precis samma slag i b18-b20-b21-b23.
Det är i princip samma vev. det går att svarva till den som så passar.

På b21:an har du kamrem på B18-b20 har du drev. Så du kan inte bara lyfta rakt över.
Men flytta bara kolvarna. och borra till 21:a.

MVH

Full gas sparar tid!
Portar och planar Volvotoppar.

11 Inlägg
3 maj 2009
Trådstartare
#6
okej, tack för alla svar:)


116 Inlägg
4 maj 2009
#7
b20 motor o borrad till 2.2l, så skulle det passa b21 kolvet. om jag minns rätt


152 Inlägg
9 maj 2009
#8
tjenis

b18/20 har 22 mm kolvbult medans 21/23 har 24mm

det går att borra upp b18/20 stakarna och är beprövat på många folkrace bilar. Men då får de ALDRIG gå torra för då skär de direkt!

mvh jake

It´s Better to burn out than fade away

114 Inlägg
9 maj 2009
#9
Kolla med KG trimning dom har koll på sånt

Motorbyggare
3 Inlägg
9 maj 2009
#10
Att borra ett B18 block till 92mm=2.1lit är inte riktigt att rekomendera..
B21 kolvar passar rakt av med komphöjd å liknaden men kolv bulten är grövre..det går att Brotcha upp vevetaken men om du använder en 8 bultad vev  b20 kom 74  med dessa vevstakar så passar det rakt av...Bolt on..Vad det gäller kolven använd B21E kolven för den har plan kolv dom andra brukar vara urtagen för lägre komp..


Jävel
2 018 Inlägg
9 maj 2009
#11
har inte b18 o b20 olika slaglängd? de har jag hört. Att b18 ska tåla att varvas mera o så.

You got to risk it, to get the biscuit :)

1 Inlägg
12 maj 2009
#12
joo för b18 har 5 ramlager så den tål mycke mer..

4 001 Inlägg
12 maj 2009
#13
cheva123 skrev:
joo för b18 har 5 ramlager så den tål mycke mer..

B20 har väl lika många ramlager? 4 + 1 axiallager

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

219 Inlägg
21 maj 2009
#14
Skulle inte rekomendera att borra upp ett B18 så mycket.Ta ett B20 block istället,och sedan så blir det B21 kolvar och använd M-stakar.Men då måste du ha en 8 bultad vevaxel.Visst du kan ju göra som dom skrev brotcha upp vevstakar från 6 bultade vevaxeln.

Kostar att ligga på topp

24 Inlägg
28 maj 2009
#15
b18 b20 är exakt samma block bara att bara att b20 har stärre cylinder diameter. b18 b20 har alltså samma slaglängd samt lika många ramlager. att b18 är tåligare är bara för att den har tjockare gods runt cylindrarna på grund av den mindre diametern så den blir inte lika varm av varvning.

snabbare än oljan o halare än blixten

2 914 Inlägg
29 maj 2009
#16
smasken skrev:
b18 b20 är exakt samma block bara att bara att b20 har stärre cylinder diameter. b18 b20 har alltså samma slaglängd samt lika många ramlager. att b18 är tåligare är bara för att den har tjockare gods runt cylindrarna på grund av den mindre diametern så den blir inte lika varm av varvning.

nja tror du att det är bara ett "uppborrat lopp" som skiljer b20 och b18, har för mig att det skiljer sig fästerna av cylindrarna också? (har hört det kallas "foder" men är osäker, bara för att förtydliga så säger jag så. smile)
törs inte lova men det känns onödigt att ha så grovt gods i väggarna på cylindrarna.
men jag vet att 8bultade och 6bultade är olika diam. på vevaxeln på b20, b21:ans vovaxel kan vara samma men jag är inte säker,
tänkte att b20 var efter b18, 6bultade var före 8bultade, alltså så borde inte b18:s vevaxel vara samma diam som b21, spekulerar mäst bara nu då jag inte är säker, hyffsat säker är jag dock att det inte skulle passa rakt av men ang. fästena på b20 och b18 har jag inte en blekaste, det låter onödigt bara. men volvo b18 är känd för sin kvalitet så det kan stämma smile

Gillar stora förgasare
342 Inlägg
29 maj 2009
#17
Kalle_Kalle varför yttrar du dig när du inte vet? Läs på innan du antar.
Fodret är där kolvarna går i. Och svar ja b18-b20 samma block. Samma vev fram till 73. 6 bultad och mätning på lager i tum.
74 och framåt mm. Du kan använda vilken av vevarna som helst då ramlagerna är samma. Vevlagrena skiljer.

Man kan modifiera en b21-b23 vev och sätta i en B20 inga problem. Men man kan inte lyfta i direkt då man har rem på B21.

Full gas sparar tid!
Portar och planar Volvotoppar.

240 Inlägg
1 juni 2009
#18
kan använda B21 veven från dom gamla b21orna med plåtkåpa för kamremmen för på veven sitter en hylsa längst fram som man tar bort och använder ett b20 drev istället. då kan man köra med M stakar och 92 mm kolvar om man vill ha sin b20 på 2,1 liter.

Men enklast är ju att bara leta rätt på en 8 bultat b20 vev.

93 Inlägg
3 juni 2009
#19
Vad måste man göra för att få en B21 vev o passa i ett B18 block?

240 Inlägg
4 juni 2009
#20
Har aldrig haft isär en B18 men det är ju samma ramlager som till b20 så ja antar att det ska vara bolt on.

Måste dock vara gamla B21 veven med en lös hylsa där fram för på de nyare sitter dom fast där. så det går inte med vilken B21 vev som hellst.
Senast redigerat av VOLVO142TIC (4 juni 2009)


Sök