3214
Sök

Soundstream XXX-18 Är denna bas ett skämt?

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
4 maj 2009
dbjanoz skrev:
Lonefox skrev:
dbjanoz skrev:

Vi pratade nyss om basarna men att prata om stegen är väl ett ännu större misstag att försöka knäcka dom. Soundstream över specificerar inte sina steg som många andra. Kan du beskriva vad som är felet Reference serien numera och gör att det är ljusår i från?

En av fördelarna med det största steget är t ex att det kvittar om du lastar steget till 1 eller 2ohm du får ut samma effekt i båda fallen.

http://www.soundstream.com/AudioProduct … erence.htm

Sade jag inte precis en STOR skillnad? Hmmmm?
Säger bara Reference Class A 10.0 med sina 2x25W nominellt i 4 ohm stereo vid 12.2V och runt 1KW bryggat i 1 resp 0.5 Ohm vid 14.4V... Finns det ngt liknande SS-steg idag? Hmmm.....nej jag tror inte det roll

Mule var väl rolig på sitt sätt men SPL 160 o SPL 170 var roligare....men SS på 90-talet var mer steg än ngt annat för väldigt många.

Måste dock säga det att i början av 2000-talet så sjönk de rejält, medans nu på senare tid så har de ryckt upp sig igen. Men SS har fort. inte samma klang som när det var helamerikanskt....hoppas den tiden kommer igen.

Så för att Soundstream inte skriver 2*25W och de lämnar 1kw så gör det dem bättre än om de skriver 1kw när de lämnar 1kw? Tycker den här diskussionen är helt meningslös. Tycker man att ett märke har blivit sämre på de grunderna så kan man börja undra.

Saken är att steg konstrueras inte på samma sätt idag som förr, på både gott o ont.
Steg mäts inte upp på samma sätt heller, på både gott o ont.

MEN....att gå ifrån BRA konstruktioner där man kan plocka ut hinkvis med effekt ur små skal till att följa en mall som många andra använder och som dessutom inte håller måttet fullt ut (jo SS har fått MKT kritik för att steg o högtalare inte håller vad de lovar...dock har de tagit åt sig av kritiken och bättrat sig igen) är i mina ögon befängt.
Dessutom var det en jämförelse gentemot VAD de har åstakommit förr då de var amerikaägda innan de var på väg att kursa och blev uppköpta.

I början efter uppköpet reds det på vågen av namnet och de puttade ut allsköns dynga med SS-loggan på och de trodde att folk skulle svälja detta...så blev inte fallet och de fick skärpa sig och hade en lång väg att vandra för att få upp förtroendet hos folk igen.  (Reference-serien var rent urusel ett tag) Och det har dem snart igen. Att säga att de är dåliga IDAG är fel att säga..dock VAR de fort. bättre FÖRR än de är idag, vilket i mina ögon säger en hel del.
Dock är de snart tillbaka på samma spår som de föll bort ifrån.

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

1 Inlägg
4 maj 2009
Vi på Soundtec har tillsammans men våra ÅF kommit överens om ett rabatterat pris på dessa högpristandad basar vilket innebär att vi kan hålla et mycket konkurrenskraftigt pris gentemot våra konkurrenters likvärdiga produkter!

Sök