Hur får man till "dump" ljudet?

Matz-The-Man
3 maj 2009 · 204 Inlägg

tjena är lite fundersam över hur en del bilar får till deras dump ljud främst är det supror men hur som häls har hört att folk pratar om att turbon sugrar men för står inte riktigt va det menar?
det sjukt sköna ljudet: http://www.garaget.org/video/shqc6rsfrf4c

Mvh Mats

Nissan 200sx s13 "Rå Musen" (1990)
FLindgren
3 maj 2009 · 5 089 Inlägg

man sätter på en dumpventil?

\Lindgren
Toyota Cressida Rx30 "Westcoast Motorsport" (1979)
Volvo Xc70 "3.2L" (2008)
Volvo S70 "Autotech Motorsport" (1999)
Saab_Diana
3 maj 2009 · 401 Inlägg

lätta på stjärtmusklen så blir det dump ljud


(ja hata mig men jag kunde inte låta bli)

Saab 9-5 "2.0" (2000)
BMW 535 "i" (2012)
Saab 9-5 "AERO" (2001)
Mickius
3 maj 2009 · 4 670 Inlägg

detta ljud? kör utan dump så uppstår de men inge bra o köra med i längden!

[video]http://www.garaget.org/video/d25a8hhpnmj3[/video]

Joby
3 maj 2009 · 35 Inlägg

om man inte har någon dumpventil låter det så. dock sliter det på turbon.

JonasK -.-
3 maj 2009 · 383 Inlägg

Står ju att Supran saknar dumpventil.
När man då stänger gasspjället studsar luften tillbaka genom turbon så den bromsas och stannar, och sen upp i varv igen när man gasar på, sliter grymt på turbon. Med dumpventil släpps trycket ut genom ventilen och turbon har fortfarande varv när man gasar på igen och man får snabbare upp laddtryck, och sliter inte lika mycket på turbon.



Rätta mig gärna om jag har fel.

Senast redigerat av JonasK (3 maj 2009)

Mitsubishi Pajero 2.6 -88
Volvo V40 2.0T -99
// Jonas
Mickius
3 maj 2009 · 4 670 Inlägg

JonasK skrev:
Står ju att Supran saknar dumpventil.
När man då stänger gasspjället studsar luften tillbaka genom turbon så den bromsas och stannar, och sen upp i varv igen när man gasar på, sliter grymt på turbon. Med dumpventil släpps trycket ut genom ventilen och turbon har fortfarande varv när man gasar på igen och man får snabbare upp laddtryck, och sliter inte lika mycket på turbon.



Rätta mig gärna om jag har fel.

nae utan dump får man lättare upp trycket om man släpper gasen smile där av många inom rally kör utan

Senast redigerat av mickius (3 maj 2009)

Pan
3 maj 2009 ·

Jo det är väl det som är hela grejen med att köra utan dump för att få snabbare spoolup. Har "hört" att det inte är lika skadligt när man kör med en större snurra men det får någon turbo guru utala sig om smile

poont
3 maj 2009 · 183 Inlägg

JonasK skrev:
Står ju att Supran saknar dumpventil.
När man då stänger gasspjället studsar luften tillbaka genom turbon så den bromsas och stannar, och sen upp i varv igen när man gasar på, sliter grymt på turbon. Med dumpventil släpps trycket ut genom ventilen och turbon har fortfarande varv när man gasar på igen och man får snabbare upp laddtryck, och sliter inte lika mycket på turbon.



Rätta mig gärna om jag har fel.

med dumpventil släpps ju all tryck ut och turbon måste ladda om igen, men det är skonsammare men man får väl bättre repsons utan dump, men det är ej bra.


Rätta mig gärna om jag har fel.

Mercedes W210 E55 "AMG" (1999)
JonasK -.-
3 maj 2009 · 383 Inlägg

Med dump snurrar ju turbon fortfarande när man gasar på igen, utan dump så stannar ju turbon o måste sätta fart igen när man gasar på.

Eller är jag ute o cyklar nu igen .... hmmm.... läste rätt mycket om det där när jag körde turbo, nästan 100 på att det är så....

Mitsubishi Pajero 2.6 -88
Volvo V40 2.0T -99
// Jonas
Marlboroman
3 maj 2009 · 8 234 Inlägg

Pan skrev:
Jo det är väl det som är hela grejen med att köra utan dump för att få snabbare spoolup. Har "hört" att det inte är lika skadligt när man kör med en större snurra men det får någon turbo guru utala sig om smile

Rätt gänga på axeln och max 10% skillnad på "backwheelsen" så går det att köra utan dump. Och det är inget spcifikt för stora turbos, finns små aggregat som klarar dessa "krav".

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
Matz-The-Man
3 maj 2009 · 204 Inlägg

okej då hajar jag nog. synd för det är för jävla gött ljud:) bara att köpa större turbo hahah;)

Nissan 200sx s13 "Rå Musen" (1990)
alexbenhard Hemlig Agent
3 maj 2009 · 1 115 Inlägg

http://turbobanditense.e-butiken.se/?ar … ;cat_id=31

Antisurge i turbon.
Vet inte vad som menas men det blir nog säkert bra.
Säkert det Marlboroman pratade om.

MVH. Alex

Thiger_84
3 maj 2009 · 509 Inlägg

mickius skrev:

JonasK skrev:
Står ju att Supran saknar dumpventil.
När man då stänger gasspjället studsar luften tillbaka genom turbon så den bromsas och stannar, och sen upp i varv igen när man gasar på, sliter grymt på turbon. Med dumpventil släpps trycket ut genom ventilen och turbon har fortfarande varv när man gasar på igen och man får snabbare upp laddtryck, och sliter inte lika mycket på turbon.



Rätta mig gärna om jag har fel.

nae utan dump får man lättare upp trycket om man släpper gasen smile där av många inom rally kör utan

Dom kör ju med respons i rallybilar, annars hade turbon tappat fart.

Matz-The-Man
3 maj 2009 · 204 Inlägg

Marlboroman skrev:

Pan skrev:
Jo det är väl det som är hela grejen med att köra utan dump för att få snabbare spoolup. Har "hört" att det inte är lika skadligt när man kör med en större snurra men det får någon turbo guru utala sig om smile

Rätt gänga på axeln och max 10% skillnad på "backwheelsen" så går det att köra utan dump. Och det är inget spcifikt för stora turbos, finns små aggregat som klarar dessa "krav".

förklar gärna lite mer

Nissan 200sx s13 "Rå Musen" (1990)
Mr_EmCom Med.lem
3 maj 2009 · 3 759 Inlägg

@TS
Det låter typ som den här http://www.youtube.com/watch?v=SP_cHHNXetE
Fråga vad han kör med, jag är väldigt nyfiken...

200 på bakhjulen är mer än 400 på forumet!
BMW e24 635csi M-technic "The Great white shark" (1983)
Marlboroman
3 maj 2009 · 8 234 Inlägg

Matz-The-Man skrev:

Marlboroman skrev:

Pan skrev:
Jo det är väl det som är hela grejen med att köra utan dump för att få snabbare spoolup. Har "hört" att det inte är lika skadligt när man kör med en större snurra men det får någon turbo guru utala sig om smile

Rätt gänga på axeln och max 10% skillnad på "backwheelsen" så går det att köra utan dump. Och det är inget spcifikt för stora turbos, finns små aggregat som klarar dessa "krav".

förklar gärna lite mer

Lite enkelt förklarat så är det som så att en turbo där det är liten skilllnad i storlek mellan kompressor och turbin, som har en vettig lagerdel och vänstergängen axel tål att köras utan dump bättre än andra snurror.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
Rille0
3 maj 2009 · 2 021 Inlägg

Mr_EmCom skrev:
@TS
Det låter typ som den här http://www.youtube.com/watch?v=SP_cHHNXetE
Fråga vad han kör med, jag är väldigt nyfiken...

big_smilebig_smile

Jaguar Xjr "x308 supercharged" (1998)
dahboy
4 maj 2009 · 1 002 Inlägg

Eller så skaffar du en sån här..
http://www.youtube.com/watch?v=VbNxugO-uf0

...
zwich Saab raggare : )
4 maj 2009 · 887 Inlägg

alla turbobilar har ju dumpventil....fniss ^^ men sluten då ;D

vad jag hört är kan de bli fel soppablandning om man har de bara, släpper ut luft som eg. borde gå tillbaka till turbon.
Dock har jag hört tips på att man kan köpa en evodump och vända den .. så ska den kunna ge ett.. Woo-hohoho ljud ^^

Turbo.. Because Im worth it :)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang