3335
Sök

Volvo 240 fyrkolvbromsok, passar på 740? Bättre än 740s originalok?

252 Inlägg
4 maj 2009
Trådstartare
#1
Tjena!

Jag håller på att montera en turbomotor i min 740 GL, som ska omreggas sen. Eftersom jag vill göra detta bygget seriöst så vill man ju kunna få stopp på containern med. Satt och sökte lite på google hur folk brukar göra, fick då upp ögonen för volvo 240s fyrkolvsok.

1. Är dessa fyrkolvsok bättre än min 740 GLs ok?

2. Jag har en 745 turbo som donatorbil. Är bromsarna där bättre än 240s fyrkolvsok?

3. Skiljer det något på min GLs bromsar och 745 turbons bromsar?


Tacksam för svar!


mvh Andrée
Senast redigerat av Kickboxer (4 maj 2009)

huh?
10 427 Inlägg
4 maj 2009
#2
Kickboxer skrev:
3. Skiljer det något på min GLs bromsar och 745 turbons bromsar?

Bromsoken fram är likadana (kan skilja i kolvdiameter bak), men hållarna för bromsoken är
ändrade så att man får plats med lite större bromsskivor (oftast 287mm utan ABS på
80-talarna, lika som GLT 16 Valve har). GL har oftast 262mm skivor fram.

Så om du 'bara' vill ha Turbo-bromsarna så är det bara att hitta bromsokshållare (från Turbo eller GLT 16V-bil) och köpa lite större bromsskivor.


252 Inlägg
4 maj 2009
Trådstartare
#3
steifan skrev:
Kickboxer skrev:
3. Skiljer det något på min GLs bromsar och 745 turbons bromsar?

Bromsoken fram är likadana (kan skilja i kolvdiameter bak), men hållarna för bromsoken är
ändrade så att man får plats med lite större bromsskivor (oftast 287mm utan ABS på
80-talarna, lika som GLT 16 Valve har). GL har oftast 262mm skivor fram.

Så om du 'bara' vill ha Turbo-bromsarna så är det bara att hitta bromsokshållare (från Turbo eller GLT 16V-bil) och köpa lite större bromsskivor.

Okej! Jag har ju som sagt en donatorbil som är 745 turbo. Då är det bara hela bromsokshållaren(där lagret sitter i) och flytta över med andra ord.

Frågan kvarstår dock om 240s fyrkolvok är bättre än 740 turbobromsok. Jag vill ha bra bett i bromsarna.


/Andrée
Senast redigerat av Kickboxer (5 maj 2009)


Sök