3006
Sök

Hålla bilen stilla med dragläget i brant backe?

20 Inlägg
5 maj 2009
Trådstartare
#1
En fråga från en som ska ta körkort. Jag kuggade för ett tag sen för att jag inte lyckades starta i en brant backe. När jag har kört med trafikskolans bil har jag alltid gjort som så att jag haft både kopplingen och bromsen nertryckta, sen höjt kopplingen till dragläget, släppt bromsen och hållt bilen stilla enbart med kopplingen och sen gett gas, släppt upp kopplingen helt och kört iväg.

På uppkörningen körde jag en SAAB 9-5 som jag aldrig kört förut och det var stört omöjligt att starta på ovan nämnda sätt. Jag försökte åtskilliga gånger att få den att stå stilla i dragläget men det gick inte. Antingen rullade den bakåt när jag släppte upp bromsen eller så började motorn hacka om jag släppte upp kopplingen lite till. Det kändes som att bilen inte orkade stå stilla i dragläget, ändå ska bilen enligt VV-snubben vara starkare i motorn än min trafikskolebil (V70).

Så min fråga är. Går det inte att bromsa bilen i ett uppförslut med hjälp av kopplingen i dragläget (utan att ge gas) på alla bilar? Finns det bilar där man är tvungen att använda parkeringsbromsen vid start i branta backar?
Senast redigerat av Kugghjulet (6 maj 2009)

4 001 Inlägg
5 maj 2009
#2
vissa bilar behöver lite mera varv eller känslighet på kopplingen men om jag vore som dig så skulle jag använda handbromsen vid det provet.

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

123 Inlägg
5 maj 2009
#3
finns joo olika metod om start i backe som man får lära sig på trafikskolan.jag fick lära mig med handbroms och med fot broms.det ska funka med dragläget gäller bara o träna o inte snåla på gas


31 Inlägg
5 maj 2009
#4
handbromsen, hur enkelt som helst när du fått in tekniken..

..........

VW-nörd?
4 332 Inlägg
5 maj 2009
#5
Man ska kunna starta med både och, men är det krav att du ska göra med koppling på just de stället? inte alltid det är lämpligt, t.ex. när det är riktigt kraftiga lut o man har bilar bakom sig, inte kul om man bommar då tongue

Träna i mindre backar innan uppkörningen då yikes
Vissa har dragläget högre upp o andra längre ner...med kopplingen alltså..


4 005 Inlägg
5 maj 2009
#6
Varför göra det svårare för sig än vad man behöver? Använd handbromsen!


20 Inlägg
5 maj 2009
Trådstartare
#7
linuslinje skrev:
Varför göra det svårare för sig än vad man behöver? Använd handbromsen!

Jag tycker att det är betydligt enklare att starta utan handbromsen, i alla fall när jag kör trafikskolans bil. Varför vägverkers Saab vägrade stå stilla på dragläget är fortfarande ett mysterium för mig. sad

7 275 Inlägg
5 maj 2009
#8
Om varvet går för lågt, gasa på mer. Om varvet går för högt, släpp upp kopplingen lite mer.
Jag kan göra en uppfångst, som det heter, med min 4 puckade sinterkoppling. Sen att jag förmodligen aldrig skulle göra det är en annan sak...


20 Inlägg
5 maj 2009
Trådstartare
#9
Brains skrev:
Om varvet går för lågt, gasa på mer. Om varvet går för högt, släpp upp kopplingen lite mer.
Jag kan göra en uppfångst, som det heter, med min 4 puckade sinterkoppling. Sen att jag förmodligen aldrig skulle göra det är en annan sak...

Men grejen är att det SKA gå att hålla bilen stilla enbart genom att hålla kopplingen i dragläget, utan att gasa något. Jag förstår inte varför detta går lätt som en plätt på V70:n men inte alls på Saaben.

Försöker iaf
12 819 Inlägg
5 maj 2009
#10
Jag fick välja själv på uppkörningen vilken metod jag ville använda.
Eftersom bilen jag körde med var en traktor (diesel volvo) så visste jag att den orkar utan handbroms hur lätt som helst.. så jag körde utan. Sen fick jag testa igen så det inte bara var tur första gången, haha.


Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

Försöker iaf
12 819 Inlägg
5 maj 2009
#11
Kugghjulet skrev:
Brains skrev:
Om varvet går för lågt, gasa på mer. Om varvet går för högt, släpp upp kopplingen lite mer.
Jag kan göra en uppfångst, som det heter, med min 4 puckade sinterkoppling. Sen att jag förmodligen aldrig skulle göra det är en annan sak...

Men grejen är att det SKA gå att hålla bilen stilla enbart genom att hålla kopplingen i dragläget, utan att gasa något. Jag förstår inte varför detta går lätt som en plätt på V70:n men inte alls på Saaben.

Bensin eller diesel ? Diesel är lättare att hålla på dragläge, enligt mig iaf.


Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

2 337 Inlägg
5 maj 2009
#12
Jag kan ju hänga Boran på kopplingen i vilken backe som helst, då borde ju en 9-5:a klara det utan problems.

Redlinefoto
259 Inlägg
5 maj 2009
#13
Kugghjulet skrev:
Brains skrev:
Om varvet går för lågt, gasa på mer. Om varvet går för högt, släpp upp kopplingen lite mer.
Jag kan göra en uppfångst, som det heter, med min 4 puckade sinterkoppling. Sen att jag förmodligen aldrig skulle göra det är en annan sak...

Men grejen är att det SKA gå att hålla bilen stilla enbart genom att hålla kopplingen i dragläget, utan att gasa något. Jag förstår inte varför detta går lätt som en plätt på V70:n men inte alls på Saaben.

Jag skulle gissa på att volvon inte har någon turbo och det har saaben därför det är lättare att starta i backen med volvon...och därför saaben har starkare motor än volvon, fast volvon får sin kraft på låga varv...

Någon kan ju rätta mig om jag har fel, men det är så jag tror det är.

MVH Fredrik
Redlinefoto snart med hemsida :) när jag orkar pilla med det :P

. . . .[brehas spar tid!!] . . .
264 Inlägg
5 maj 2009
#14
Jag brukar trycka till på bromsen en gång snabbt och lite hårt. Sen snabbt över till kopplingen. brukar kunna släppa upp kopplingen lite granna (utan)gas, men det gäller att träna träna!

*Gasa bör man annars dör man,* Man har inte hållit tillräckligt om man inte smakar diketskanten ;)

Webmaster/trummis på heltid
1 874 Inlägg
5 maj 2009
#15
Fredrik wilhelmsson skrev:
Jag skulle gissa på att volvon inte har någon turbo och det har saaben därför det är lättare att starta i backen med volvon...och därför saaben har starkare motor än volvon, fast volvon får sin kraft på låga varv...

Någon kan ju rätta mig om jag har fel, men det är så jag tror det är.

Öh? Det låter inte troligt enligt mig. Har haft ett par kärror med turbo i, och jag har aldrig upplevt någon skillnad alls. Vilken bil jag än provat har gått att ställa sig på dragläge med enbart koppling (från färdbroms). Jag tror helt enkelt att det är så att personen i fråga inte är helt van. För självklart kan det skilja mycket hur man ska göra och sådär. Går det inte så har det nog snarare med något fel att göra, t.ex hade jag en bekant vars tomgång var så lustigt inställd så att det ställde till det lite för honom när han skulle stå på dragläge...


7 275 Inlägg
5 maj 2009
#16
Kugghjulet skrev:
Brains skrev:
Om varvet går för lågt, gasa på mer. Om varvet går för högt, släpp upp kopplingen lite mer.
Jag kan göra en uppfångst, som det heter, med min 4 puckade sinterkoppling. Sen att jag förmodligen aldrig skulle göra det är en annan sak...

Men grejen är att det SKA gå att hålla bilen stilla enbart genom att hålla kopplingen i dragläget, utan att gasa något. Jag förstår inte varför detta går lätt som en plätt på V70:n men inte alls på Saaben.

Vad vet jag, kanske starkare tomgångsmotor eller något på volvon.
Att balansera bilen på ENBART kopplingen utan gas kanske inte går att göra på alla bilar, men hur svårt är det att lägga till lite gas?


Redlinefoto
259 Inlägg
5 maj 2009
#17
Hexenhammer skrev:
Fredrik wilhelmsson skrev:
Jag skulle gissa på att volvon inte har någon turbo och det har saaben därför det är lättare att starta i backen med volvon...och därför saaben har starkare motor än volvon, fast volvon får sin kraft på låga varv...

Någon kan ju rätta mig om jag har fel, men det är så jag tror det är.

Öh? Det låter inte troligt enligt mig. Har haft ett par kärror med turbo i, och jag har aldrig upplevt någon skillnad alls. Vilken bil jag än provat har gått att ställa sig på dragläge med enbart koppling (från färdbroms). Jag tror helt enkelt att det är så att personen i fråga inte är helt van. För självklart kan det skilja mycket hur man ska göra och sådär. Går det inte så har det nog snarare med något fel att göra, t.ex hade jag en bekant vars tomgång var så lustigt inställd så att det ställde till det lite för honom när han skulle stå på dragläge...

jag körde en 1,8f 150hk volvo på trafikskolan, och min 9-5 2,0t 150hk hemma vet ej NM på volvon, och saaben måste man gasa upp till högre varv för att få kraften, och volvon hade sin kraft på låga varv och ingen alls på höga.

MVH Fredrik
Redlinefoto snart med hemsida :) när jag orkar pilla med det :P

668 Inlägg
5 maj 2009
#18
hejsan håller precis på att börja övnings köra och i min bok står det exakt så som  du skriver att du gör. ett tips är väl att kolla om någon bekant har en 9-5 som du kan öva lite med innan smile
Mvh Henning
Ps vad fan ska man med manuella låder till när det finns automat :S


Försöker iaf
12 819 Inlägg
5 maj 2009
#19
henne_svenne skrev:
Ps vad fan ska man med manuella låder till när det finns automat :S

Hehe. Övningskör med en automat då, och kör upp i en. Men då har du bara behörighet att köra automatbil.


Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

Fartygsingenjör
550 Inlägg
5 maj 2009
#20
Hexenhammer skrev:
Fredrik wilhelmsson skrev:
Jag skulle gissa på att volvon inte har någon turbo och det har saaben därför det är lättare att starta i backen med volvon...och därför saaben har starkare motor än volvon, fast volvon får sin kraft på låga varv...

Någon kan ju rätta mig om jag har fel, men det är så jag tror det är.

Öh? Det låter inte troligt enligt mig. Har haft ett par kärror med turbo i, och jag har aldrig upplevt någon skillnad alls. Vilken bil jag än provat har gått att ställa sig på dragläge med enbart koppling (från färdbroms). Jag tror helt enkelt att det är så att personen i fråga inte är helt van. För självklart kan det skilja mycket hur man ska göra och sådär. Går det inte så har det nog snarare med något fel att göra, t.ex hade jag en bekant vars tomgång var så lustigt inställd så att det ställde till det lite för honom när han skulle stå på dragläge...

Nu får ni hejda er lite grabbar wink, Om kärran har turbo eller inte är riktigt irrelevant i detta fallet. Det är dock många andra faktorer som spelar in här, var det ens samma backe i båda fallen?. Sen är lådorna olika, motorkaraktärerna, likaså varje bil har sin egen personlighet efter slitage, användare osv. Dock skulle jag säga till trådskaparen att använda handbromsen då vissa backar faktiskt kräver det smile
Senast redigerat av wrapman (5 maj 2009)

MKIV TT JapSpec
I support the US Marine Corps, Semper Fidelis


Sök