2923
Sök

Volvo S70 -99 Installera mätare, vart ska jag koppla sladdarna?

Giftig
419 Inlägg
5 maj 2009
Trådstartare
Ja nu va det dags att börja fippla in lite mätare i bilen.

Ska sätta de i a-stolpen och tänkte höra om det finns nån vänlig själ här som kan tipsa om vart man lättast kan koppla in alla sladdarna och hur de ska kopplas t.ex. med strömtjuvar eller om man ska skarva ihop de med original kablar eller på något annat sätt?

Har funderat på om det går att skarva in sig på instrumentpanelens knappar på nått sätt men är inte säker.

Det kanske är någon här som har en s/v/c70 som har installerat mätare på sin som kanske kan berätta hur ni gjorde, kanske till och med har bilder.

Sladdarna på mina mätare är som följer

Laddtryck: Röd+  Svart- Orange till belysning
Volt: Röd+  Svart-  Orange till belysning

Sen undrar jag också om det spelar någon roll vad man använder för sladdar för att förlänga de som sitter i mätaren för de är nog inte tillräckligt långa för att räcka ända fram till en eventuell anslutning.

Har föressten sökt lite men inte hittat något vettigt svar enligt min mening, står bara att man ska koppla in sladdarna men inte var och hur.

Tacksam för alla hjälpsamma svar
Senast redigerat av _VeNoM_ (13 maj 2009)

LTJD

Giftig
419 Inlägg
13 maj 2009
Trådstartare
Så nu har jag lugnat ett par dagar men jag undrar fortfarande om det är nån som kan ge mig lite tips så jag gör en liten lyftning av den här tråden och hoppas att någon kunnig ser den smile

LTJD

RM-operatör
667 Inlägg
16 maj 2009
Om du ska skarva, använd lika eller aningen grövre kabel. Löd och på med krympslang.

Strömmen kan du ju tjuva lite varifrån som helst. Eftersom du ska ha mätarna i A-stolpen, så kan du ju tjuva på strömmen som går till belysningen för make-upp-spegeln? Isåfall behöver du inte förlänga kablarna, bara göra en snygg skarv.

Giftig
419 Inlägg
18 maj 2009
Trådstartare
Okej då vet jag vad jag behöver ha för kabel och hur jag ska förlänga den smile

Men hur ska jag göra där jag ska skarva in mig på bilens ström och belysnings sladdar?
Klippa sladdarna och löda ihop med sladdarna från mätarna eller försöka skala bilens befintliga och gå på med lödning? Vilket sätt är bäst?
Vill även ha i åtanke att det ska gå att plocka bort mätarna i framtiden om jag skulle tröttna på de.

Vill även att belysningen i de nya mätarna ska gå att dimma precis som med ordinarie mätare. Tips?

LTJD

RM-operatör
667 Inlägg
19 maj 2009
Du vill dimma dom med? Det hänger på vad det är för lampor i mätarna. Är det dioder kan det bli knepigt, dom brukar vara kinkiga på sånt. Och jag vet inte ifall belastningen kan bli fel om du stjäl "ljusström" från knapparna.
Tar du strömmen från solskydden så kan du inte dimma dem med samma reglage som övrig belysning, men kan kanske skaffa en separat dimmer för det.
Vill du ta bort dem så kanske Biltemas grenkontakter med art-nr 44-038 ( http://www.biltema.se/products/producti … emId=78436 ) kan vara lämpliga.

Egen företagare
864 Inlägg
19 maj 2009
enda är ju att på förarsidan sitter ingen sminkspegel. Du kan tjuva ström från vredet till ljuset på bilen, är 2 via kablar som går till instrument belysning m.m så då får du dimmer i ljuset.
laddtrycks mätaren på min bil är kopplat så, den går att dimma.
Senast redigerat av snurbo_diesel (19 maj 2009)

Riktiga män luktar DIESEL
Patrik´s Maskintjänst
www.skogsforum.se

RM-operatör
667 Inlägg
19 maj 2009
snurbo_diesel skrev:
enda är ju att på förarsidan sitter ingen sminkspegel. Du kan tjuva ström från vredet till ljuset på bilen, är 2 via kablar som går till instrument belysning m.m så då får du dimmer i ljuset.
laddtrycks mätaren på min bil är kopplat så, den går att dimma.

Det satt då belyst sminkspegel på förarplatsen i min V70, men det var måhända ett tillval.

Giftig
419 Inlägg
20 maj 2009
Trådstartare
Kul att det börjar bli lite inlägg här så att man snart kanske vågar sig på att stoppa i mätarna smile

ShyGuy: Tackar för tipset med grenkontakterna

snurbo_diesel: Spelar det någon roll vilken av de 2 vita (antar att det ska vara vita när du skrev via) kablarna som man tar strömmen ifrån eller har båda samma funktion?
Det finns sminkspegel i min på förarsidan, kanske beror på årsmodell eller om det har varit ett extra tillval.

LTJD

Sök