4314
Sök

KÖPRÅD: BMW 330Ci elr Nissan 200 s14

827 Inlägg
6 maj 2009
Trådstartare
#1
Kan inte bestämma mig vad jag ska ha för nästa bil, vet bara att det ska va bakhjulsdift o gå bra.
Troligen blir det en BMW 330Ci elr en Nissan 200 s14 -98 och uppåt.
Nån som har bra råd o synpunkter att ge?.. då vill ja ha seriösa inlägg inte "BMW ÄGER ALLT!!!".

/tack på förhand
Senast redigerat av Andree (6 maj 2009)


1 926 Inlägg
6 maj 2009
#2
200an har ju turbo så den är ju rätt lätt att skrämma upp i effekt om du vill det..

Är det en s14 eller s14A ?

1 926 Inlägg
6 maj 2009
#3
www.200sx.se kan du läsa mer om bilen!

Allmänt envis
12 512 Inlägg
6 maj 2009
#4
200an är ingen lätt nöt att knäcka, en bra bil som är lätt att ordna mer effekt i. Sen finns det några av dom där s13-s14 och allt vad dom heter som har en del svaga punkter. Men vilka och vad vete ***, inte insatt i de modellerna smile

330 däremot har jag kört en hel del med, pappa har en sådan nämligen. Att sitta och beskriva glädjen man känner bakom ratten på en sådan och motorns underbara karaktär är bara onödigt, kör en istället.

Argument som talar för Bmwn?
-Orginaleffekten räcker mer än väl, och grejerna håller. Far körde 40k mil med sin 325 E46 (och han kör   inte lungt och försiktigt) utan ett fel. 330n är precis samma konstruktion motormässigt men bara lite större.

-Bmwn är bekvämare och mer användbar än en 200.

-330 är riktigt snål, tror det eller ej. 0,9 blandad är inga problem även om du kör hårt och den drar ännu mindre om man kör snällt eller ligger i jämn fart.

-Personligen tycker jag att en plastraket bara är pinsam att stiga ur tongue

-Jag vågar påstå att Bmwn är snäppet vassare och roligare på kurvig väg, även om Nissan förmodligen drar den ändå pga mer effekt.

-När det gäller kvalitet och hållbarhet i allmänhet ligger Bmw mkt bättre till än Nissan

-Man brukar få höra att "köp inte en motorstark Bmw begagnad, de är bara slutkörda", men jämfört med en trimvänlig busbil som 200sx så är nog en Bmw generellt den lungt körda i sammanhanget.

-Likadant med försäkring och dylikt, svårt att säga eftersom förs beror på så många olika faktorer. Men Bmw är inte en ungdomsbil/busbil på samma sätt som Nissan sx och sannolikt billigare att försäkra. Kolla upp din premie!

På Autopower.se finns dels en bra begagnatguide för E46an, dels väldigt mycket information ang bmw i övrigt.

Lycka till med köpet!

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Stolt Volvoägare
4 913 Inlägg
6 maj 2009
#5
Det är ju ganska olika bilar.

Vill du ha en snabb och komfortabel landsvägskryssare och inte bryr sig så mycket om trimning så köp BMW'n. Det går att trimma, men jämfört med en överladdad motor är en sugmotor riktigt dyr att trimma.

Är du intresserad av mycket effekt relativt billigt och gillar turbo (det är stor skillnad på att köra sugmotor och turbomotor, även om de båda ger lika mycket effekt) så kör med S14.

Designmässigt kan jag inte svara på vad du tycker om bäst. S14 är definitivt sportigare medans BMW'n är lite mer diskret (även med M-paket). Alla tycker vi olika.

Pojkar kör turbo. Män kör V8.

25 Inlägg
6 maj 2009
#6
Farsgubben hade en 325 Ci e46 förut... Automat visserligen så drivningen va väl inget att hurra över, men chassit va ju trevligt trevligt smile Absolut kanon att köra imo, och då var det inte ens sportchassie... Kört en 330Ci e46 en gång på en kortare provsväng (i tät trafik sad) och det var en riktigt fin bil smile Skillnaden från min nuvarande bil var tex ganska stor :*(

Nissan har jag tyvärr ingen erfarenhet av alls... men som alla säger; turbo har ju sina fördelar...

827 Inlägg
6 maj 2009
Trådstartare
#7
Spelis skrev:
200an har ju turbo så den är ju rätt lätt att skrämma upp i effekt om du vill det..

Är det en s14 eller s14A ?

s14a tror ja det heter -97 o uppåt... dom med den snyggare fronten


827 Inlägg
6 maj 2009
Trådstartare
#8
kan fan inte bestämma mig...e sugen på 200´an för att man kan få ut mer effekt billigare o vem gillar inte stort avgasrör och dump big_smile

Men det känns som bmw´n e mer bil för pengarna o dom ligger i samma prisklass.
o blev sugen när ja körde en 328 coupe e36 den gick väldigt bra o då borde 330´n gå riktigt bra med sina 230 sughästar.
och bmw´känns mer som en riktig bil o 200´an mer som en leksak o ja kanske tröttnar på den ganska fort hmm

ingen som vet nån annan bra bil som e bakhjulsdriven o går fint?


dARKiE
5 031 Inlägg
6 maj 2009
#9
Andree skrev:
kan fan inte bestämma mig...e sugen på 200´an för att man kan få ut mer effekt billigare o vem gillar inte stort avgasrör och dump big_smile

Men det känns som bmw´n e mer bil för pengarna o dom ligger i samma prisklass.
o blev sugen när ja körde en 328 coupe e36 den gick väldigt bra o då borde 330´n gå riktigt bra med sina 230 sughästar.
och bmw´känns mer som en riktig bil o 200´an mer som en leksak o ja kanske tröttnar på den ganska fort hmm

ingen som vet nån annan bra bil som e bakhjulsdriven o går fint?

Svårt val.

Båda är ju roliga bilar,  men jag hade ju valt 200;an om jag mer skulle ha bilen som busbil och sladda osv ofta. Trimma, osv.


Sen hade man äran att prova en polares 330Ci när man var 18år gammal, den var helt underbar i komfort och gott om kräm i motorn. (Det var den som fick mig att uppdatera från E34;an till E36;an jag har idag.  Dock har jag aldrig gillar E46 invändigt, jag är ganska lång (1.86) Tycker dem känns små och kompakta inuti även panelen. (jag vet att man kan köra bak stolen) men det blir inte riktigt aldrig så bra som jag vill sitta när jag kör. Men det är en underbar bil.

Hade jag valt mellan dessa två..
Jag vet inte vad jag hade valt ärligt talat, båda är fina roliga bilar.

Men för tillfället hade jag nog tagit 200;an för trimmnings potentialen..
Men om man vill ha en mer allround och bruksbil hade jag tagit 330In som redan har tillräckligt med effekt.. : )

MITT BMW 328i E36 PROJEKT Just nu, SÅLD..
MITT BMW 525i E39 PROJEKT Just nu, väntan på M5-optiken... Fälgarna monterade

Allmänt envis
12 512 Inlägg
6 maj 2009
#10
Andree skrev:
kan fan inte bestämma mig...e sugen på 200´an för att man kan få ut mer effekt billigare o vem gillar inte stort avgasrör och dump big_smile

Men det känns som bmw´n e mer bil för pengarna o dom ligger i samma prisklass.
o blev sugen när ja körde en 328 coupe e36 den gick väldigt bra o då borde 330´n gå riktigt bra med sina 230 sughästar.
och bmw´känns mer som en riktig bil o 200´an mer som en leksak o ja kanske tröttnar på den ganska fort hmm

ingen som vet nån annan bra bil som e bakhjulsdriven o går fint?

Finns hur många som helst, men ska du inte upp på riktiga sportbilar är det väl bmw som gäller rent generellt med dina krav. (Nissan 200 är EN rolig rwd bil , resten av märkets modeller är tråkiga fwd eller "riktiga sportbilar" som Skyline)

Tyckte du 328an gick bra kommer du inte bli besviken, ett helt annat tryck i 3.0an. 2.8an är en gubbmotor i jämförelse med sitt mysiga vrid på låga varv. 330 upplevs tack vare vanos och mer effekt som tillräckligt stark på låga varv men fullständigt exploderar när man fått lite varv på mätarn. En mångfaldigt prisbelönad kanonmotor, provkör är det enda jag kan rekommendera smile

Men... där finns ju alltid Supra, Skyline och övriga plastraketer. Mercedes går också väldigt fint även om de inte är körglada på samma sätt som konkurrenten.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

827 Inlägg
7 maj 2009
Trådstartare
#11
Rquired skrev:
Andree skrev:
kan fan inte bestämma mig...e sugen på 200´an för att man kan få ut mer effekt billigare o vem gillar inte stort avgasrör och dump big_smile

Men det känns som bmw´n e mer bil för pengarna o dom ligger i samma prisklass.
o blev sugen när ja körde en 328 coupe e36 den gick väldigt bra o då borde 330´n gå riktigt bra med sina 230 sughästar.
och bmw´känns mer som en riktig bil o 200´an mer som en leksak o ja kanske tröttnar på den ganska fort hmm

ingen som vet nån annan bra bil som e bakhjulsdriven o går fint?

Finns hur många som helst, men ska du inte upp på riktiga sportbilar är det väl bmw som gäller rent generellt med dina krav. (Nissan 200 är EN rolig rwd bil , resten av märkets modeller är tråkiga fwd eller "riktiga sportbilar" som Skyline)

Tyckte du 328an gick bra kommer du inte bli besviken, ett helt annat tryck i 3.0an. 2.8an är en gubbmotor i jämförelse med sitt mysiga vrid på låga varv. 330 upplevs tack vare vanos och mer effekt som tillräckligt stark på låga varv men fullständigt exploderar när man fått lite varv på mätarn. En mångfaldigt prisbelönad kanonmotor, provkör är det enda jag kan rekommendera smile

Men... där finns ju alltid Supra, Skyline och övriga plastraketer. Mercedes går också väldigt fint även om de inte är körglada på samma sätt som konkurrenten.

jo men ska det supra elr skyline så e det lite mer pengar o tycker inte om nån skyline som e äldre än R34´an o vill inte lägga massa extra pengar bara för att få en vänsterstyrd.... o ska ja köpa en merca så måste det va en 500 E elr S klass, en riktig heroinkryssare big_smile   o det har ja nog inte råd med nu... o dom gammla AMG rostar ju bara tyvärr sad
har oxå kollat på Merca 320CE sportline typ -95 men tycker det blir lite gammalt hmm


huh?
10 427 Inlägg
7 maj 2009
#12
BWMn känns ju vettigare och mera 'allround'. Lite diskretare också.
Kanske kan åka och handla med bilen utan att moppepojkarna flockas wink wink


74 Inlägg
7 maj 2009
#13
Hade valt BMWn alla dagar i veckan smile
Mvh

68 Inlägg
7 maj 2009
#14
Jag köpte nyligen en bmw 330 -01 och jag är jätte nöjd med den, går riktigt bra, mkt bättre än vad jag kunnat ana, har en 325a oxå och det gick inte att gemföra:)
så jag skulle köpt bmwn, sagt och gjort:)

Vill Du Ha 5% Avdrag På Amotek.se??
Kontakta Mig...

827 Inlägg
8 maj 2009
Trådstartare
#15
vet nån om det e öppen elr låsdiff på BMW 330ci??


Allmänt envis
12 512 Inlägg
8 maj 2009
#16
Andree skrev:
vet nån om det e öppen elr låsdiff på BMW 330ci??

Hmm, är den diffbromsad över huvudtaget som standard? Eller så kanske det är som på E36an, det fanns en version utan antisladd men med diff istället som diffade 25% om jag minns rätt.
Senast redigerat av Rquired (9 maj 2009)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Meister
6 763 Inlägg
8 maj 2009
#17
Rquired skrev:
Andree skrev:
vet nån om det e öppen elr låsdiff på BMW 330ci??

Hmm, är den diffad över huvudtaget som standard? Eller så kanske det är som på E36an, det fanns en version utan antisladd men med diff istället som diffade 25% om jag minns rätt.

Någon form av diff sitter det ju garanterat då det gör det på alla bilar. Jag hade iaf inte tvekat på att köpa en s14 då den garanterat är roligare än bmw:n


309 Inlägg
8 maj 2009
#18
Hur ofta brukar man behöva skruva på en nissan 200 s14? Om man nu skall busa med den så får man väl pilla lite oftare med den?

Att köra turbo är beroendeframkallande...

87 Inlägg
8 maj 2009
#19
Andree skrev:
Kan inte bestämma mig vad jag ska ha för nästa bil, vet bara att det ska va bakhjulsdift o gå bra.
Troligen blir det en BMW 330Ci elr en Nissan 200 s14 -98 och uppåt.
Nån som har bra råd o synpunkter att ge?.. då vill ja ha seriösa inlägg inte "BMW ÄGER ALLT!!!".

/tack på förhand

Beror väl lite på vad du ska använda bilen till oxå. Tror faktiskt de e lättare att få fram delar till en BMW än en Nissan. Sånt får du ju oxå ha me i kalkylen. Jämför lite slitdelar sinsemellan. O de e väl lite mer till baksäte i en 330ci än en 200sx S14a.

Mvh//Chrille

2 982 Inlägg
8 maj 2009
#20
330Ci alla dagar!mer klääääs än en nissan.
Senast redigerat av Residence (8 maj 2009)



Sök