3842
Sök

Problem med stereo/slutsteg eller inställning?

44 Inlägg
7 maj 2009
Trådstartare
Hej

Har köpt mig ett baspaket från brl (GAS ALPHA X100.4 & GASSubbas 2x10").

Problemet är att ljudet är lågt från baslådan, ljudet i bilen spelar högre än lådan, har mätt upp strömmen till steget och det får strömm som det ska få. Har skruvat på steget men ingen skillnad alls, har även pillat på stereoinställningarna, men ingen skillnad endå.

Testade med en kompis stereo ingen skillnad, testade med hans baslåda ingen skillnad, men så testade vi med hans slutsteg ett lite mindre kenwood 350w, och då spelade det på bra..

Har testat med ett nytt likadant steg från brl ingen skillnad. Och deras montör har ingen tid på ett tag att kika på grejjerno, så undrar ifall någon här vet vad felet kan ligga i.

ska tilläga att hans steg är 2kanal och mitt 4
Senast redigerat av Markus_K (7 maj 2009)

stahre
7 maj 2009
Jag tycker du ska sälja ditt 4 kanals steg, ta pengarna för det och lägga till en liten summa och köpa ett monsteg, skulle nog bli bättre...

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
7 maj 2009
Hur har du kopplat steget? För att det ska ge ut maximalt med effekt till dina basar så måste du bryggkoppla, alltså kanal 1 & 2 till bas 1, kanal 3 & 4 till bas 2.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

44 Inlägg
7 maj 2009
Trådstartare
ChriZtoffer skrev:
Hur har du kopplat steget? För att det ska ge ut maximalt med effekt till dina basar så måste du bryggkoppla, alltså kanal 1 & 2 till bas 1, kanal 3 & 4 till bas 2.

Har kopplat precis så det står i manualen till slutsteget, men får gå ut imorn och kika lite mera..

16 197 Inlägg
7 maj 2009
hur har du ställt  gainen?

"Testar man inte så får man aldrig veta"

44 Inlägg
7 maj 2009
Trådstartare
evilaudio skrev:

vad är gainen? billjud är verkligen inte min starka sida.

16 197 Inlägg
7 maj 2009
Markus_K skrev:
evilaudio skrev:

vet du inte va de e så har du nog felet där.. gainen e till för att anpassa steget efter den signal stereon lämnar..   

å hur har du ställt delningen??

"Testar man inte så får man aldrig veta"

44 Inlägg
8 maj 2009
Trådstartare
evilaudio skrev:
Markus_K skrev:
evilaudio skrev:

vet du inte va de e så har du nog felet där.. gainen e till för att anpassa steget efter den signal stereon lämnar..   

Jag va ut idag och pillade lite, gjorde så hära som jag läst på ett forum "Vrid stegets gain helt motsols, dvs om det tex står "6V-0,3V" så ska ratten vridas till "6V". Slå igång stereon och spela någon låt som du brukar lyssna på, vrid upp stereons volym till ungefär 75%. Vrid nu upp stegets gain till det preciiis börjar låta illa i högtalarna, vrid sedan ner till det slutar låta illa ur högtalarna."

Och det vart ingen knappt ingen skillnad på ljudet, fortfarande lågt från lådan..

Vad menar du med delningen?

21 761 Inlägg
8 maj 2009
Han menar vilken frekvens du har ställt in på delningsfilterratten (low pass). smile

Hewi
571 Inlägg
8 maj 2009
Tror allvarligt talat att du inte kommer greja detta om du inte vet vad gain , delning m,m ens betyder , har du verkligen inte ngn kompis som kan hur man ställer in ett steg och som vill visa dig hur man gör och hur de olika sakerna fungerar/betyder? Fick du ingen manual till steget eller var den helt värdelös?

"Sound by Hewi"
Mitt projekt

4 693 Inlägg
8 maj 2009
Markus_K skrev:
evilaudio skrev:
Markus_K skrev:

Jag va ut idag och pillade lite, gjorde så hära som jag läst på ett forum "Vrid stegets gain helt motsols, dvs om det tex står "6V-0,3V" så ska ratten vridas till "6V". Slå igång stereon och spela någon låt som du brukar lyssna på, vrid upp stereons volym till ungefär 75%. Vrid nu upp stegets gain till det preciiis börjar låta illa i högtalarna, vrid sedan ner till det slutar låta illa ur högtalarna."

Och det vart ingen knappt ingen skillnad på ljudet, fortfarande lågt från lådan..

Vad menar du med delningen?

Vart bor du? Någon här kanske kan hjälpa dig

Booyakasha!

Billjuds fanatiker.
2 853 Inlägg
8 maj 2009
ställ steget på LP
gain på 75% kan köra de på 100% me bara för att testa. ställ in de bättre sedan.
lek med delningen  40-450Hz ställ den på fast 60hz
Subsonic på 30hz
bassbosst o massa annat skit på 0

då ska de spela.

Driver du annat skit på den än bas? så ska dessa köras på kanal B

baslådan ska bryggas på kanal 1 de står i instruktionsboken hur du bryggar det.

Instruktionsboken underlättar mkt tongue
Senast redigerat av pattilatti2 (8 maj 2009)

44 Inlägg
8 maj 2009
Trådstartare
Fick hjälp av en kompis att koppla ihop allt, å han är lite duktig på ljud iaf. Instruktionsboken hjälpte inte ett smack, och jag driver endast lådan på steget.

Men ska testa imorn med det du skrev pattilatti!

44 Inlägg
9 maj 2009
Trådstartare
Swedenrockers skrev:
Har du lågnivåkabel inkopplad på alla ingångar på steget?
Med tanke på att du har ett 4-kanalssteg och det andra du testade var ett 2-kanals.
Kan du lägga upp en bild på vardera sida av steget? Så vi kan se inställningarna på filtrena
och inkopplingen av högtalar- och lågnivåkablarna.

Jajjemen. Självklart kan jag lägga upp bilder, vart inte världens bästa bilder men hoppas dom duger.

http://data.fuskbugg.se/skalman01/P5090636.JPG
http://data.fuskbugg.se/skalman01/P5090637.JPG
http://data.fuskbugg.se/skalman01/P5090638.JPG
http://data.fuskbugg.se/skalman01/P5090639.JPG

44 Inlägg
10 maj 2009
Trådstartare
Har pillat på inställningarna precis dom du skrivit pattilatti, men vart inte så stor skillnad, har även pillat på inställningarna på stereon, men ingen framgång alls..

Nån som har något bra tips?!

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
10 maj 2009
Dubbelkolla att du inte har fasvänt en av basarna.....

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

21 761 Inlägg
10 maj 2009
När du testade kompisens slutsteg i din bil, hade du din stereo då eller var det hans stereo?

44 Inlägg
10 maj 2009
Trådstartare
Drönirettab skrev:
När du testade kompisens slutsteg i din bil, hade du din stereo då eller var det hans stereo?

Det var min stereo vi testade med. Pioneer deh-50u
Senast redigerat av Markus_K (10 maj 2009)

Allt i allo
358 Inlägg
10 maj 2009
jag kollade på kopplingen på högtalarkablarna, är inte kanalerna över varandra på dom där stegen? altså

13
24   

om du förstår vad jag menar, så du ska koppla  bas ett  1 x
                                                                                          2 x
och bas 2     x3
                    x4
Senast redigerat av Ramneborg (10 maj 2009)

De é nice !

44 Inlägg
10 maj 2009
Trådstartare
Ramneborg skrev:
jag kollade på kopplingen på högtalarkablarna, är inte kanalerna över varandra på dom där stegen? altså

13
24   

om du förstår vad jag menar, så du ska koppla  bas ett  1 x
                                                                                          2 x
och bas 2     x3
                    x4

jag förstår vad du menar, ska gå ut och testa, tack för tipset

Sök