4158
Sök

Data Ljud I Bilen

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
7 maj 2009
RobertFredriksson skrev:
tack. har hittat en

"Växelriktare PI 75-12
Kompakt växelriktare som omvandlar 12 V likspänning till 230 V/50 Hz växelspänning. Ansluts direkt till cigarettändaruttag. Tack vare det kompakta höljet kan enheten användas överallt och utan att ta upp mycket plats" den kostar bara 180kr. tänkte pröva den. Fastnade för det " 230 V/50" för det är exakt så som det står på min baslåda.

Lycka till! Se bara till så du inte spelar så högt för då håller inte sakerna länge. 230V/50Hz är det som används hemma, så det är inget speciellt. Alla såna växelriktare lämnar 230V i 50Hz.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

16 Inlägg
8 maj 2009
Trådstartare
Har fixat en växelriktare. Den gör om 12V till 230V och ger ut 160Watt.

Kollade på hemsidan om mitt ljudsystem där står det 230V och ~50 .

Sen stod det också

Subwoofer 
-Effekttålighet  120W
-Storlek  27,9x27,9x38,1
-Känslighet  100

Sen står det också 200 W rms (toppeffekt 400 W) ger dundrande kraft för musik, filmer och spel

Så räcker inte dem 160w som jag får ut från växelriktaren eller ger den ut för mycket Watt? Kan jag köra detta? Tänkte proa men undrar ifall om jag kanske kommer överhetta något eller att något pajar.

Svara gärna /Robert

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
8 maj 2009
Den fungerar, men du kommer inte kunna utnyttja systemet fullt ut då den kan dra upp mot 1A. Det finns ingen risk för att en växelriktare kan ge ut för mycket effekt då det är förbrukaren (i det här fallet ditt Z-2300) som drar den ström det vill ha. Det som dock kan hända om du har en för klen växelrikare är att den går sönder.

Om du är osäker och bara vill testa så kan du ju stoppa i systemet i bilen och dra en skarvsladd från ett vägguttag.

Saab 9-3SC {SQ-edition}

16 Inlägg
8 maj 2009
Trådstartare
ChriZtoffer skrev:
Den fungerar, men du kommer inte kunna utnyttja systemet fullt ut då den kan dra upp mot 1A. Det finns ingen risk för att en växelriktare kan ge ut för mycket effekt då det är förbrukaren (i det här fallet ditt Z-2300) som drar den ström det vill ha. Det som dock kan hända om du har en för klen växelrikare är att den går sönder.
Om du är osäker och bara vill testa så kan du ju stoppa i systemet i bilen och dra en skarvsladd från ett vägguttag.

Aa men jag har skrivit hur mycket växelriktaren ger ut och hur mycket ljudet kräver så eftersom att den inte är min så vill jag inte förstöra den. Ursäkta ifall om jag är trög men försöker så gott jag kan.

Men det finns chans att jag förstör växelriktaren då?

1 174 Inlägg
8 maj 2009
vill ej vara ord märkare för jag e lika kass på skriva jag med.. men sluta skriv "data system" det heter i så fall "dator system"

data = information

Och jag skulle nog köpa ett nytt biljud istället för detta?

16 Inlägg
8 maj 2009
Trådstartare
Akka skrev:
vill ej vara ord märkare för jag e lika kass på skriva jag med.. men sluta skriv "data system" det heter i så fall "dator system"

data = information

Och jag skulle nog köpa ett nytt biljud istället för detta?

Jo men som du kanske har läst så har jag inte råd att köpa det just nu, går i skolan tar studenten snart och pengarna går dit i första hand. Så därför vill jag ha mitt dator system:D
Senast redigerat av RobertFredriksson (8 maj 2009)

16 Inlägg
8 maj 2009
Trådstartare
fått tag på en modifierad sinesvåg, blir det bra till data ljudet? eller måste man ha en rak sinesvåg?

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
8 maj 2009
RobertFredriksson skrev:
ChriZtoffer skrev:

Aa men jag har skrivit hur mycket växelriktaren ger ut och hur mycket ljudet kräver så eftersom att den inte är min så vill jag inte förstöra den. Ursäkta ifall om jag är trög men försöker så gott jag kan.

Men det finns chans att jag förstör växelriktaren då?

Du har skrivit hur mycket ström växelriktaren kan ge ut ja, men inte hur mycket systemet drar. Jag har själv ett Z-2300 framför mig nu och där står att det kan dra upp mot 1A, finns även en säkring på 2A så 160W som din växelrikatare kan ge ut är i det klenaste laget. 160W/230V=0,7A.

Men har du provat att göra så som jag sa då, stoppa i systemet i bilen och ta ström från ett vanligt vägguttag hemma? Då kanske du ger upp tanken på att ha det i bilen...
Senast redigerat av ChriZtoffer (8 maj 2009)

Saab 9-3SC {SQ-edition}

43 Inlägg
8 maj 2009
Tror inte att det är någon fara att pröva omvandlaren från din kompis. Den bör ha någon typ av säkrings skydd så att den inte blir överbelastad.

Kollade lite snabbt på blocket och tradera och hittade ett äldre jbl steg för 150kr. Det vann flera tester i mitten av 90 talet med slutsteg runt 3000 kr klassen. Det spelar helt ok och du skulle bli klart nöjt med det om det fungerar som de ska.
http://www.tradera.com/JBL-GTS-150-SLUT … n_91534250

Hittade även en pioneer 12" bas för 350kr med oklädd låda. 
http://www.blocket.se/stockholm/Hogtala … 11&w=1

Dessa två tillsammans blir 500kr. Då jag gissar att du desvärre inte kommer att klara dig med den minsta omvandlaren som du kommr att testa tror jag att du kommer upp i minst samma summa för enbart omvandlaren som du skulle kunna få tag på riktigt bra saker begagnat. Visst har de ett antal år på nacken men de lirar fortfarande riktigt bra och ljudet matchar fortfarande de billigare slutstegen som säljs idag.
Så om du vill ha mest ljud för riktigt lite pengar skulle jag ha is i magen och söka begagnat någon månad så kommer du att kunna hitta riktigt bra saker som lirar bra mycket bättre än logitech systemet kommer att göra. 
Men som sagt, pröva självklart med att låna en omvandlare om du ha möjlighet så att du ser om det fungerar med den billigaste och kör på den om det lirar

Lycka till

297 Inlägg
9 maj 2009
det låter intressant... dock vete fan om det inte är smidigare å skruva isär högtalar systemet å sen driva dom direkt från huvudenheten (diskant/mid) om det skulle va rätt impendans, och sen låna steg (om det bara var till studenten du ville ha ljud), skruva ur förstärkarn ur basen och tätta där med något lämpligt å sen driva basen från steget :S

men nu har du väl redan fått tag i transformator vad jag förståt... så visst ok, då måste de ju bli, transformator - elkabel - förstärkaren i basen - 3,5 mm plugg - sateliterna, sen självklart som nån nämde en 2 rca - 3.5 mm till förstärkarens input. eller? de funkar det gör de ju, frågan är helt enkelt hur bra det kommer låta :S tyvär skapar ju transformatorer en jävla massa störning... jämfort med ren batteri drivning som är den mest störningsfria metoden att ge kraft åt förstärkare.

vad har du för bil? och hur ska du placera högtalarna? (ber om ursäkt om du redan skrivit det)

MVH jonte
Senast redigerat av Jonathan_lindgren (9 maj 2009)

Sök