2681
Sök

Bästa sätt att sugtrimma min Honda Civic V-Tec "HB Vtec ESI" Vad ger mest effekt för pengarna????

62 Inlägg
7 maj 2009
Trådstartare
#1
Vad ska jag lägga pengarna på om jag ska sugtrimma min honda??? vad ger mest för pengarna?? Önskemålet ligger på ungefär 180 - 200hk! Hjälp! smile


Mr.
253 Inlägg
7 maj 2009
#2
"Sugtrimma" och "mest för pengarna" går tyvärr inte in i samma mening. Du borde köpt en bil med turbo. Det finns inga ingrepp som ger nån vetting prestandaökning för under 20 000.. Man brukar räkna på 1000-1500kr/hk på sugmotorer..


Jag föreslår du läser Sharkys tråd om trimming och motorlära.

Köp ett öppet luftfilter annars där har du lätt 30-50 psykiska hk.
Senast redigerat av pwei (7 maj 2009)

Köpes:
18T Turbo

62 Inlägg
7 maj 2009
Trådstartare
#3
Hmm.. Klart det går att sugtrimma ordentligt... jag fick upp min Audi från 100Hk till dryg 200... Finns en massa honda motorer som har runt 180hk här på garaget utan turbo.. tänkte om någon hade bra tips och vad som ger mest... sen vet jag med att en turbo motor är sjukt mkt lättare att få mer effekt i men hur mkt sport e de? tongue


Mr.
253 Inlägg
7 maj 2009
#4
Jag säger inte att det inte går att sugtrimma ordentligt, bara att de ingrepp som måste till kostar mycket pengar om du inte har kunskapen till att utföra dem själv.

Så att ställa frågan "få mest för pengarna" funkar inte riktigt då du får exakt så mycket som du betalar för.
Senast redigerat av pwei (7 maj 2009)

Köpes:
18T Turbo

elektriker
26 Inlägg
7 maj 2009
#5
grenrör byt kammar öppet filter och en vfcc tror jag den heter en v tec controller som man kan ha mkt roligt med! men vill du ha riktigt ball så köp ett tubokit till den istället! men det jag beskrev innan gjorde jag på min 92a honda civic vti och den gick riktigt gött faktiskt!


62 Inlägg
7 maj 2009
Trådstartare
#6
pwei skrev:
Jag säger inte att det inte går att sugtrimma ordentligt, bara att de ingrepp som måste till kostar mycket pengar om du inte har kunskapen till att utföra dem själv.

Så att ställa frågan "få mest för pengarna" funkar inte riktigt då du får exakt så mycket som du betalar för.

Ahaa nu fattar jag.. joo det e sant.. jag förstår din poäng tongue


62 Inlägg
7 maj 2009
Trådstartare
#7
audi_s4 skrev:
grenrör byt kammar öppet filter och en vfcc tror jag den heter en v tec controller som man kan ha mkt roligt med! men vill du ha riktigt ball så köp ett tubokit till den istället! men det jag beskrev innan gjorde jag på min 92a honda civic vti och den gick riktigt gött faktiskt!

Tack för bra tips... är inte riktigt intresserad av turbo än.. tongue


Långsam Perfektionist
4 800 Inlägg
8 maj 2009
#8
pwei skrev:
Jag säger inte att det inte går att sugtrimma ordentligt, bara att de ingrepp som måste till kostar mycket pengar om du inte har kunskapen till att utföra dem själv.

Så att ställa frågan "få mest för pengarna" funkar inte riktigt då du får exakt så mycket som du betalar för.

Men nu har han ju ställt en relativt enkel fråga, hur svårt är det att svara på just den?

Jag kan ju svara enkelt, du får mer effekt av ett chip än ett luftfilter, vill du däremot veta mer ingående så är det ju bara att hoppas att någon honda-fantast kollar in och berättar vad som kan göras.

Audiot som råkat ut för Subarusjukan

"Just a little 4 cylinder"
581 Inlägg
8 maj 2009
#9
CAI+luftfilter, grenrör och catback. Öka kompet med andra kolvar eller plana toppen och använd en tunn toppackning. Porta toppen, kamaxlar..... Nu börjar det bli dyrt!

Annars är Turbo det som ger mest, men det är inte samma känsla som en N/A motor tongue

Eller köp en K20 motor och gör en swap...200Hk++ big_smile

"Adding power makes you faster on the straights; subtracting weight makes you faster everywhere."

1 291 Inlägg
8 maj 2009
#10
Den enskilda modifiering som gör störst skillnad på en sugmotor är att öppna upp insuget och då menar jag inte med ett sportluftfilter.
Skaffa separa spjäll och ett annat sprut så blir de åka av, och ljudet, ljudet min vän blir oslagbart cool


10 Inlägg
9 maj 2009
#11
luftfilter, spridare, insug, grenrör och avgas system är ju sådant som är relativt enkelt.
byt topp alt porta, kamaxel, höj kompet, borra för större cylindervolym m.m men det kostar lite pengar.

jag skulle nog börja med dom 3 första alternativen, ve ej hur mycket ett chipp skulle ge men lite effekt ger det väll.
ett annat alternativ är ju lustgas, men ladda inte på med för mycket bara.

tänk på att iom en effekthöjning så ökar belastningen på prylarna så såsmåningom måste du börja byta ut saker i motorn åxå, annars kan det gå sönder, inte så kul med en vevstake genom blocket kanske:/

du kan ju åxå lätta bilen, det gör ju att den blir piggare

lycka till


99 Inlägg
12 maj 2009
#12
Customize skrev:
Hmm.. Klart det går att sugtrimma ordentligt... jag fick upp min Audi från 100Hk till dryg 200... Finns en massa honda motorer som har runt 180hk här på garaget utan turbo.. tänkte om någon hade bra tips och vad som ger mest... sen vet jag med att en turbo motor är sjukt mkt lättare att få mer effekt i men hur mkt sport e de? tongue

Väldigt många av garagets användare är amatörer och snackar ren skit, hur man än vrider och vänder på det så får man inte 50hkr av standard bpu på en hondamotor även om dom verkar tro det. (nu jämför jag esi motor:125hkr till 180hkr) iof så snackar även personer med andra märken väldigt mycket skit.

Det är som dom säger, efter bpu (som ger runt 20hkr om man slänger på en mappning) så kostar varje hkr i runda slängor 1-1,5k.

Hondas motorer är fina ifrån fabrik, man kan inte hämta sådär jättemycket effekt genom att "slipa lite här och slipa lite där" smile

Motorswap är rätt väg att gå.


99 Inlägg
12 maj 2009
#13
MattiasH skrev:
Den enskilda modifiering som gör störst skillnad på en sugmotor är att öppna upp insuget och då menar jag inte med ett sportluftfilter.
Skaffa separa spjäll och ett annat sprut så blir de åka av, och ljudet, ljudet min vän blir oslagbart cool

Vill bara tillägga att det är inte helt lätt att få detta att lira med en mappning så man tänker på det smile


888 Inlägg
12 maj 2009
#14
Men om TS har lyckats få ut 200HK ur en audi motor med ke-jetronic, kommer inte 200hk va några problem ur hondan wink

Gödseldräng
4 529 Inlägg
14 maj 2009
#15
Cgr skrev:
Godmorgon på er alla.

Jag föreslår att du som hondaägare blir medlem på HONDAKLUBBEN.se
Där hittar du skitmycket användbar information om honda bilarna och deras motorer.
Där finns det folk som vet vad dom pratar om.

ETT EXEMPEL till er som säger att de inte går o få ut några vettiga hästar för pengarna.

Motorn som sitter i min civic. motorkod B18C4 och är en 1.8 liters fyra, ingen kompressor ingen turbo på 169 hk ORIGINAL. Om man byter ut kammaxlarna i denna söta motor mot dom som sitter i Honda integra type R, vilka man kan få för drygt 4000 begagnade och i gott skick så hamnar man på ca 190 hk. och sedan kan man ju sätta dit ett sportigt grenrör som ger mellan 5-10 hk kanske ? seeeeeen kan man sätta dig ett insug kanske ? och sseeeeeeeen kan man fixa nya spridare.. TE.X de röda bosch spridare som brukar sitta på saab 9000 2.3 turbo.. seeeen kanske man kan fixa en racekat elr katersättare... seeeen kan man ju fixa ett fett avgassystem.. seeen kandu ju kolla på kolvar o stakar osv...

enkel kalkyl.

Kammaxlar 3-4000
Grenrör 1-2000
Insug 2-4000
Katersättare 1000
Spridare 300-1000

bygg avgaset själv kör 3" hela vägen big_smile kanske 1000-3000 ?

sen tar du en del av röret som är kvar efter avgas bygget och drar bort allt som kallas orginal insugsrör o jag vet inte vad. sätter dit röret, åker till biltema och köper tt sportluftfilster för 150~ kr. ganska gulligt..

vad har vi hamnat på ?
kammaxlar. 3000
insug. 3900
grenrör. 1900
spridare. 400
katersättare. 1000
avgas+sportlufts. 2000

====  12200 kr. säg nu att du INTEkan göra något av arbetena själv. kanskeen firma tar 3-10000 för att fixa allt. detta är FORTFARANDE INTE en tusenlapp per häst.
detta är ungefär vad ett turbokit till dessa motorer kostar att få hem från ebay (10 tkr) . hur som helst. SUGTRIM.

ps. turbomata dessa motorer ojoj helvete vad de går. kolla på youtube innan ni svarar mig på detta. ni kommer dra hyffsat många haha.
VTEC TURBO

glömde räkna hästar ju ! haha.

kammaxlarna, 20~
insug 10-20~
grenrör 5-10~
spridare ?
katersättare 5-10~
avgas+sportluft 5-15~
KA20+ IN10+ GR5+ KAT5+ AVG5 =45 hk. detta var alltså de lägsta möjliga effektuttag..
för att bli lite glad nu då; KA20+ IN15+ GR8+ KAT10+ AVG12 =65

sen om man ska köra nya kolvar o stakar osv.. ja de blir en del. plus att en riktigt fet mappning behövs då.. men mappa e dyrt så..

AJUSTE helvete glömde ju chippa den! haha
va kan de gå på kanske 2-3000 och du får kanske runt 10-20 hk från de oxo.. jaja färdig snackat. bli medlem på hondaklubben för mer RIKTIG infoom honda.

ciao..
1000 rpm.. 2000 rpm.. 3000 rpm... 4000 rpm.. 5000 rpm.. 6000 rpm.. 7000 rpm.. 8000 rpm... 8300 fuckin RPM !! suck my exhaustpipe:cool:

de där var mycket drömsiffror du
ett chip ger inte 10-20hk på en sugmotor
snarare runt 5-6hk och lite bättre register


The devil is a looser and he´s my bitch!
1 948 Inlägg
14 maj 2009
#16
Visst fan går det att sugtrimma utan att bli fattig! det är bara en myt att man måste vara miljonär. Dock så kan man inte komma undan att turbo ger mer hk per krona.

Sen kan jag hålla med om att "CGR" nog är lite fanatiskt med sina siffror... det som ger mest är nog ändå kammarna och genomgång av toppen, och 20hk för ett par kammar är ändå helt okej..

Dock så får du inga 10-20hk på ett chipp, snarare 5 hästar i bästa fall, däremot kan karaktären bli mycket trevligare.

Öppet filter ger max 1hk om man har tur, men ger bättre respons. Avgas, tror jag inte att du får några 10hk på heller utan snarare 5. Det som snor effekt där är katten, och det är nog inte omöjligt att plocka mellan 5 och 10 hk på att ta bort den.

Tänker hålla mig något reserverad mot följande saker då jag inte är 100% säker

Extraktor grenrör? nja 10hk låter mycket, säger nog runt 5, men gissar på ökad respons och trevligare motor.

insug? jag där ligger nog en 10-20 hk kanske?

Räknar vi om då så ligger vi på, 25-30hk. visserligen lågt räknat men man ska ALLTID räkna lågt på sånt här... så får man se allt extra som bonus.

Before you criticize someone, you should walk a mile in their shoes. That way, when you criticize them, you're a mile away and you have their shoes.

Forummoderator
10 576 Inlägg
14 maj 2009
#17
Det finns separata gasspjäll till honda på ebay för billig peng. sneglade på dessa till min bil...  notera att jag inte kan något om hurvida hondas insug flödar dåligt i original, konstaterar bara att det finns färdiga lösningar att köpa smile



http://tunatom.com/pics/10607FMF03SA1222300-11b.jpg

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

61 Inlägg
14 maj 2009
#18
Customize skrev:
Vad ska jag lägga pengarna på om jag ska sugtrimma min honda??? vad ger mest för pengarna?? Önskemålet ligger på ungefär 180 - 200hk! Hjälp! smile

En stroker kit och en vass topp + programmerbar sprut så når du de hästarna.

1 291 Inlägg
14 maj 2009
#19
torpis skrev:
Det finns separata gasspjäll till honda på ebay för billig peng. sneglade på dessa till min bil...  notera att jag inte kan något om hurvida hondas insug flödar dåligt i original, konstaterar bara att det finns färdiga lösningar att köpa smile



http://tunatom.com/pics/10607FMF03SA1222300-11b.jpg

Jag står fast vid att du ska satsa på separata spjäll, kan som referens säga att på en standard c20xe (kadett gsi 16v tex) så ökar effekten med 46!! hk med enbart separata spjäll och en anpassad mapp.
och ljudet cool http://www.youtube.com/watch?v=SKeL6gHStko
                        http://www.youtube.com/watch?v=y9CGSdp46mY


99 Inlägg
14 maj 2009
#20
Jag orkar inte citera din text igen Cgr, tanken är god men fel smile sen orkar jag inte talaom alla fel,  men tex, grenrör för 1-2k kommer nästan garanterat ge lika mycket eller mindre än orginalgrenröret, och det kommer garanterat inte att hålla. Ett grenrör som lämnar 5-10hkr utöver orginal med hållfasthet får du slanta upp drygt 5-6 tusen för, ett värstinggrenrör exempelvis hytech eller ssr hamnar på 10-13 tusen hem ifrån usa, dessa lämnar dock bra effekt.

Förövrigt, 1500kr hkren på n/a gäller efter man gjort bpu, innan är det lite billigare.
Senast redigerat av pr0ny (14 maj 2009)



Sök