Cgr skrev:
Godmorgon på er alla.
Jag föreslår att du som hondaägare blir medlem på HONDAKLUBBEN.se
Där hittar du skitmycket användbar information om honda bilarna och deras motorer.
Där finns det folk som vet vad dom pratar om.
ETT EXEMPEL till er som säger att de inte går o få ut några vettiga hästar för pengarna.
Motorn som sitter i min civic. motorkod B18C4 och är en 1.8 liters fyra, ingen kompressor ingen turbo på 169 hk ORIGINAL. Om man byter ut kammaxlarna i denna söta motor mot dom som sitter i Honda integra type R, vilka man kan få för drygt 4000 begagnade och i gott skick så hamnar man på ca 190 hk. och sedan kan man ju sätta dit ett sportigt grenrör som ger mellan 5-10 hk kanske ? seeeeeen kan man sätta dig ett insug kanske ? och sseeeeeeeen kan man fixa nya spridare.. TE.X de röda bosch spridare som brukar sitta på saab 9000 2.3 turbo.. seeeen kanske man kan fixa en racekat elr katersättare... seeeen kan man ju fixa ett fett avgassystem.. seeen kandu ju kolla på kolvar o stakar osv...
enkel kalkyl.
Kammaxlar 3-4000
Grenrör 1-2000
Insug 2-4000
Katersättare 1000
Spridare 300-1000
bygg avgaset själv kör 3" hela vägen
kanske 1000-3000 ?
sen tar du en del av röret som är kvar efter avgas bygget och drar bort allt som kallas orginal insugsrör o jag vet inte vad. sätter dit röret, åker till biltema och köper tt sportluftfilster för 150~ kr. ganska gulligt..
vad har vi hamnat på ?
kammaxlar. 3000
insug. 3900
grenrör. 1900
spridare. 400
katersättare. 1000
avgas+sportlufts. 2000
==== 12200 kr. säg nu att du INTEkan göra något av arbetena själv. kanskeen firma tar 3-10000 för att fixa allt. detta är FORTFARANDE INTE en tusenlapp per häst.
detta är ungefär vad ett turbokit till dessa motorer kostar att få hem från ebay (10 tkr) . hur som helst. SUGTRIM.
ps. turbomata dessa motorer ojoj helvete vad de går. kolla på youtube innan ni svarar mig på detta. ni kommer dra hyffsat många haha.
VTEC TURBO
glömde räkna hästar ju ! haha.
kammaxlarna, 20~
insug 10-20~
grenrör 5-10~
spridare ?
katersättare 5-10~
avgas+sportluft 5-15~
KA20+ IN10+ GR5+ KAT5+ AVG5 =45 hk. detta var alltså de lägsta möjliga effektuttag..
för att bli lite glad nu då; KA20+ IN15+ GR8+ KAT10+ AVG12 =65
sen om man ska köra nya kolvar o stakar osv.. ja de blir en del. plus att en riktigt fet mappning behövs då.. men mappa e dyrt så..
AJUSTE helvete glömde ju chippa den! haha
va kan de gå på kanske 2-3000 och du får kanske runt 10-20 hk från de oxo.. jaja färdig snackat. bli medlem på hondaklubben för mer RIKTIG infoom honda.
ciao..
1000 rpm.. 2000 rpm.. 3000 rpm... 4000 rpm.. 5000 rpm.. 6000 rpm.. 7000 rpm.. 8000 rpm... 8300 fuckin RPM !! suck my exhaustpipe:cool: