3193
Sök

Bra ljud m.m?

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
10 maj 2009
Swedenrockers skrev:
4" gallrena lär ju knappast passa, de är väl inte fyrkantiga?
6x9" passar inte i hatthyllan heller. Svalget är ju för smalt så högtalarna kommer ju rida i fram- och bakkant.
Eller har jag missat nåt?

Lite kniv o lite hammare?

Inga problem o dra in 4" med runda galler såvida ramen inte ör FÖR stor.
Inga större problem att massera ner plåten lite......så vad är problemet?
I annat fall gör man bara en liten distans till 6x9:orna så är ädå problemer löst (räcker med en ram som är 5-6mm tjock)

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

7 241 Inlägg
10 maj 2009
Swedenrockers skrev:
Jag tycker då att det är lite magstarkt att påstå att det passar rakt av.
Lonefox skrev:
Roger är trevlig att göra med och jag tror inte han skulle sätta ihop ngr dåliga paket.
Paketet från Ljudstudion passar med rakt av.

Lonefox skrev:

I annat fall gör man bara en liten distans till 6x9:orna så är ädå problemer löst (räcker med en ram som är 5-6mm tjock)

Får hålla med om att det var feldefinierat av mig, men MINDRE modifieringar är rakt av i mina ögon...
Kanske beror på att jag själv är van vid småmodifieringar överlag roll

Billjuds fanatiker.
2 853 Inlägg
10 maj 2009
Lonefox skrev:
Swedenrockers skrev:
Lonefox skrev:
Roger är trevlig att göra med och jag tror inte han skulle sätta ihop ngr dåliga paket.

Lonefox skrev:

Får hålla med om att det var feldefinierat av mig, men MINDRE modifieringar är rakt av i mina ögon...

så va? man kan ju fortfarande anväda orginalgallret? bara byta högtalaren....
att 6x9 behöver lite modifikation, kan man ju anta.

tongue

7 241 Inlägg
10 maj 2009
pattilatti2 skrev:
Lonefox skrev:
Swedenrockers skrev:
Lonefox skrev:

tongue

Erhm......har du sett originalgallren på en 240 ngn ggn?
Verkar inte så...
Högtalarn har två uppvikta kanter som ett par rektangulära galler låses fast i av sig själva (utbuktningar i gallret som hakar fast i hål i kanterna) Fast man KAN ju borra hål i originalgallren roll

Vissa årsmodeller hade iofs en lös ram som satt ihop med högtalarna som gallren satt i....dessa går ju att återanvända ihop med nya högtalare. smile

Billjuds fanatiker.
2 853 Inlägg
10 maj 2009
Lonefox skrev:
pattilatti2 skrev:
Lonefox skrev:

tongue

Verkar inte så...
Högtalarn har två uppvikta kanter som ett par rektangulära galler låses fast i av sig själva (utbuktningar i gallret som hakar fast i hål i kanterna) Fast man KAN ju borra hål i originalgallren roll

Vissa årsmodeller hade iofs en lös ram som satt ihop med högtalarna som gallren satt i....dessa går ju att återanvända ihop med nya högtalare. smile

okej, ne ja har ej sett dem, men ja antog de bara va som på de flesta..typ lösa ramar elr va de nu kallas.me själva gallret:P

man kan ju köra utan dessa om man nu vill då? tex så att högtalarna är "synliga" ?

7 241 Inlägg
10 maj 2009
pattilatti2 skrev:
Lonefox skrev:
pattilatti2 skrev:

tongue

Verkar inte så...

okej, ne ja har ej sett dem, men ja antog de bara va som på de flesta..typ lösa ramar elr va de nu kallas.me själva gallret:P

man kan ju köra utan dessa om man nu vill då? tex så att högtalarna är "synliga" ?

Jo men nej....det "lyser" för mkt....

Bara för att förtydliga lite (inte för dig patti utan andra), jag är så vad att bygga i 240 att dessa småmodifieringar går på rutin för mig och därför anser jag att det är "bolt on".....samma sak som att köpa monteringsramar till nyare bilar wink Det är med rutin för väldigt många big_smile

Billjuds fanatiker.
2 853 Inlägg
10 maj 2009
Det är många som tar endel saker förgivet. Man e rätt van att man får modifiera lite.

Får hoppas på att tjejen har de enkla gallren då:P så de bara är att byta högtalarna och köra me samma 4kantiga ram/galler då.

7 241 Inlägg
10 maj 2009
pattilatti2 skrev:
Det är många som tar endel saker förgivet. Man e rätt van att man får modifiera lite.

Får hoppas på att tjejen har de enkla gallren då:P så de bara är att byta högtalarna och köra me samma 4kantiga ram/galler då.

Hon har inte ens original just nu vad det verkar som.....högtalarna är mindre än hålen :S

Billjuds fanatiker.
2 853 Inlägg
10 maj 2009
Lonefox skrev:
pattilatti2 skrev:

Hon har inte ens original just nu vad det verkar som.....högtalarna är mindre än hålen :S

öhh:p men de kan ju redan va lite modifierade då? så att 5.25" passar.?

skulle mäta baffelhålet om ja vore hon så kan vi då hjälpa henne.

7 241 Inlägg
10 maj 2009
pattilatti2 skrev:
Lonefox skrev:
pattilatti2 skrev:

öhh:p men de kan ju redan va lite modifierade då? så att 5.25" passar.?

skulle mäta baffelhålet om ja vore hon så kan vi då hjälpa henne.

Eller en bild..... wink

27 Inlägg
10 maj 2009
Trådstartare
Jag har nu lagt upp ett par bilder på projekt smile Ursäkta kvalitén på dom, då jag inte tagit dom själv eftersom jag inte är hemma utan varit kvar i skolan i Växjö över helgen smile Så jag fick be min lillebror ta ett par bilder och skicka över msn smile Men där ser nni iaf putt ungefär hur de ser ut smile

7 241 Inlägg
10 maj 2009
https://www1.garaget.org/gallery/archive/115753/652016_cewp3r.jpg

Det DÄR är ett vanligt problem, framförallt om man inte sätter dit gallret med. Glipan mellan korgen och dörrsidan är inte bra för ljudet.

Om gallret inte ta ri utbuktningarna ovan och nedanför så är det bara att montera dit.
Men jag brukar göra en liten extrabaffel (det GÅR med tunn masonit av samma typ som i dörrsidan) som lyfter ut högtalaren ngt så att gallren inte tar i (en eller två ringar per högtalare). Då brukar veven klara sig med ett par mm mot gallret (beror på hur mkt gallret bygger ut med) och högtalaren sitter tätt monterat. Mer än så behövs inte för ett par 4" koax i dörrarna.

Du har mao originalhål smile

27 Inlägg
10 maj 2009
Trådstartare
Haha Jag fattar inte va du menar =P Men dom dära grejerna som man har över högtalaren ligger i mitt bagage ^^ Och det är som sagt inte jag som satt dit dom ^^

7 241 Inlägg
10 maj 2009
JossanTheKing skrev:
Haha Jag fattar inte va du menar =P Men dom dära grejerna som man har över högtalaren ligger i mitt bagage ^^ Och det är som sagt inte jag som satt dit dom ^^

Kolla om du kan få dit "de där grejerna man sätter över högtalaren" utan att det bågnar eller tar i utbuktningarna över och under högtalarna.

Kan dessutom påpeka att jag hade inte heller fått dit dem bättre med originalhålen utan en liten modofiering wink

27 Inlägg
10 maj 2009
Trådstartare
Lonefox skrev:
JossanTheKing skrev:

Kolla om du kan få dit "de där grejerna man sätter över högtalaren" utan att det bågnar eller tar i utbuktningarna över och under högtalarna.

Kan dessutom påpeka att jag hade inte heller fått dit dem bättre med originalhålen utan en liten modofiering wink

Nu kan jag inte kolla detta förrän nästa vecka smile Hade varit lättare om man varit hemma smile
Jag får hyra en ljud expert till detta ^^

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
10 maj 2009
Borde man inte kunna sätta i ett par 5,25or med litet monteringsdjup där då? Hålet ser ju ut att vara något större än ytterdiametern på 4", så då borde det ju stämma ganska så bra mot monteringshålet på ett par 5,25".

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

7 241 Inlägg
10 maj 2009
ChriZtoffer skrev:
Borde man inte kunna sätta i ett par 5,25or med litet monteringsdjup där då? Hålet ser ju ut att vara något större än ytterdiametern på 4", så då borde det ju stämma ganska så bra mot monteringshålet på ett par 5,25".

Dessvärre inte.
Dörrsidans utformning tillåter inte att gallren monteras (iom nivåskillnaden mellan området där högtalaren monteras och resten av dörrsidan ovanför och nedanför), plus att hålen är ngt större än ISO-korg 4" och för små för 5"...(jag har byggt för mkt i 240 märker jag)

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
10 maj 2009
Aha där ser man, synd det då. Fast det där med utrymmet ovanför och under som buktar ut går ju att lösa med en dremel eller liknande. wink Eller så gör man helt enkelt som du sa och gör distansringar för 4"...

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

Billjuds fanatiker.
2 853 Inlägg
10 maj 2009
Luftar fint iaf :p Skulle nog lägga dit en baffel, det följer ju med högtalarna. då blir det iaf skapligt tätt.
sen skulle jag iaf sätta dit 5.25" MED BAFFLAR FAST FR BRL I TRÄ OM DESSA MÅTT NU PASSAR DE VETTE FAN DE ÄR JU GANSKA STORA.

Men MAN skulle kunna göra de riktigt snyggt om man la ner lite tid på det.

Sen kan man ju alltid ta bort ett öra, om de nu skull hjälpa någe.. 

Jag tkr det borde passa me orginalgallren kanske inte när de är en diskant mitt i högtalaren, men det ska väl inte spela roll eller?

7 241 Inlägg
10 maj 2009
ChriZtoffer skrev:
Aha där ser man, synd det då. Fast det där med utrymmet ovanför och under som buktar ut går ju att lösa med en dremel eller liknande. wink Eller så gör man helt enkelt som du sa och gör distansringar för 4"...

pattilatti2 skrev:
Luftar fint iaf :p Skulle nog lägga dit en baffel, det följer ju med högtalarna. då blir det iaf skapligt tätt.
sen skulle jag iaf sätta dit 5.25" MED BAFFLAR FAST FR BRL I TRÄ OM DESSA MÅTT NU PASSAR DE VETTE FAN DE ÄR JU GANSKA STORA.

Men MAN skulle kunna göra de riktigt snyggt om man la ner lite tid på det.

Sen kan man ju alltid ta bort ett öra, om de nu skull hjälpa någe.. 

Jag tkr det borde passa me orginalgallren kanske inte när de är en diskant mitt i högtalaren, men det ska väl inte spela roll eller?

Använde BRL:s bafflar i syrrans bil....veven tar i baffeln...
Glömde måla baffeln innan så de har dessutom sugit åt sig fukt och har svällt som fan...
Men jo....tog upp hål i dörrsidan så att baffeln fälldes in i den, drog sedan fast baffeln direkt i dörrn så att baffeln ör fristående från dörrsidan i sig....men som sagt...baffeln bygger för mkt utåt....
Dock kan man göra en tunnare baffel exakt efter yttermåtten på gallerringen...

Sök