2887
Sök

Generator laddar inte korrekt. (Kia Cee?d)

4 Inlägg
söndag 20:10
Trådstartare
#1
Här är en rättad och något omformulerad version av din text:

Hej allihopa!

Jag har en Kia Ceed 2009 som har problem med generatorn.

Under några månaders tid har jag märkt att lamporna blinkar och radion startar om när jag kör i stan. Jag bytte batteri för ungefär tre veckor sedan, men det löste inte problemet.

En bekant som äger en bilverkstad kollade på bilen och sa att det var generatorn som var problemet. Jag lämnade in bilen till honom, och de bytte generatorn.

Han sa att den gamla generatorn laddade med 13,1?13,2 volt, och att det var samma med den nya. De menar att problemet beror på en mjukvaruuppdatering som bara Kia kan utföra. Jag kontaktade en Kia-verkstad, men de sa att det inte finns några uppdateringar och att jag behöver lämna in bilen på felsökning.

Värt att nämna är att batteriet hade väldigt lite kraft när jag lämnade in bilen. Efter att ha hämtat den och kört hem ställde jag den i garaget, men morgonen efter var batteriet helt urladdat.

Jag laddade batteriet i 15 timmar. Till en början visade laddaren 13,1 volt, men efter ett tag sjönk det till 12,3 volt, och efter ca 15 timmar stannade det på 14,2 volt. Jag mätte batteriet, och det visar nu 12,7?12,8 volt.

Jag satte tillbaka batteriet i bilen och mätte direkt på både generatorn och batteriet. Resultatet är ungefär detsamma: 13,2?13,3 volt på tomgång. När jag varvar upp till 1500?2000 rpm går det upp till 13,4?13,45 volt.

Utifrån detta ? tror ni att generatorn fortfarande är kass? Det syns tydligt att den nya generatorn är begagnad.

Jag har även kontrollerat att batteriet har bra koppling till jord samt kollat alla säkringar.

Hoppas detta hjälper dig!

Diagnostekniker
2 758 Inlägg
söndag 20:25
#2
Provat att dra en startkabel mellan en bra jordpunkt på motorn och batteriets negativa pol, sedan mäta laddspänningen igen?
Inte helt ovanligt med dåliga jordflätor mellan motorpaket och kaross. smile

Up the RA

4 Inlägg
söndag 20:30
Trådstartare
#3
Hej,

Det jag gjort är att mätt med en multimeter mellan minuspolen på batteriet och en annan del av chassit, den visar att det är kontakt.

Kan de göra skillnad på de sättet du föreslår? Äger dock inga startkablar så kan inte testa de nu.

4 Inlägg
söndag 21:42
Trådstartare
#4
Jesper328 skrev:
Provat att dra en startkabel mellan en bra jordpunkt på motorn och batteriets negativa pol, sedan mäta laddspänningen igen?
Inte helt ovanligt med dåliga jordflätor mellan motorpaket och kaross. smile

Asså jag har bara testat generatorn genom att mäta allt mot minuspolen på batteriet. Mätte pluspolen och jord i chassit, den laddar korrekt.

Skulle rengöra jordkabeln från batterit till chassit men båda skruvarna in i chassit gick av. Få se hur man löser de. Du har inga förslag?

3 255 Inlägg
för 16 timmar sedan
#5
Går ju att sätts chassiejord var som helst man får en bra kontakt och det inte är i vägen.
Men orginal batterikabel når nog inte.

Borra ur orginalskruven går väl kanske också. Beror ju på hur den sitter.

* Voff voff *
10 657 Inlägg
för 16 timmar sedan
#6
Och det är inte så att generatorn är "intelligent" och sänker laddspänningen när den märker att batteriet är fulladdat (som tex när det just laddats med en laddare)?

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

4 Inlägg
för 5 timmar sedan
Trådstartare
#7
Mossan1 skrev:
Går ju att sätts chassiejord var som helst man får en bra kontakt och det inte är i vägen.
Men orginal batterikabel når nog inte.

Borra ur orginalskruven går väl kanske också. Beror ju på hur den sitter.

Köpte en ny längre jordkabeln och fäste på ett annat ställe i karossen. Var ingen idé att försöka återanvända det tidigare då det satt dumt till.

Nu fungerar det som de ska, laddar ca 14,4


Sök