3122
Sök

Kommer mitt körkort dras av ?

NissanMotorsport
9 maj 2009
brk95 skrev:
fartöverträdelse när man har körkortet på prov bedömms hårdare än om du haft det i några år , så du får nog ta om ditt körkort tyvärr sad

nej, de bedöms inte hårdare.

NissanMotorsport
9 maj 2009
Från trafikjuristen.se

"PrövotidDen som har prövotid när förseelsen begås - inte när återkallelsebeslutet fattas - måste avlägga nytt förarprov ("uppkörning") innan körkortet kan återfås.

En vanlig missuppfattning i dessa sammanhang är att den som har prövotid bedöms strängare vid körkortsmålets handläggning jämfört med den som inte har prövotid, till exempel genom att den förstnämnde drabbas av återkallelse när varning annars är normalpåföljden.

Så är alltså inte fallet - den som har prövotid bedöms inte strängare än den som inte har prövotid."

som en sa tidigare i tråden, när ska myten om prövotid ta slut?

Inläggskritiker
990 Inlägg
9 maj 2009
Ända skillnaden på att ha prövotid eller inte är att tex om du kör 31km/h för fort och har prövotid, så får du ta om kortet. Har du ingen prövotid och kör 31km/h för fort så slipper du ta om kortet även om det förmodligen drar det 2-3månader för dig.

Saab 2,4L Smidda JE kolvar, Holset Hx40, Siemens 630cc, Quaife 6växlad rakskuren + Quaife ATB diffbroms. 515hk / 604nm bänkad hos Trollspeed

Avstängd
962 Inlägg
9 maj 2009
Hammarslag skrev:
Ända skillnaden på att ha prövotid eller inte är att tex om du kör 31km/h för fort och har prövotid, så får du ta om kortet. Har du ingen prövotid och kör 31km/h för fort så slipper du ta om kortet även om det förmodligen drar det 2-3månader för dig.

Jo, typ. Det är exakt samma regler som för den som inte har provotid, men skulle körkortet av någon anledning bli indraget så måste man ta om det om man har provotid, hur länge det blir indraget spelar ingen roll. Har man inte provotid och råkar ut för samma sak så får man ju tillbaka det efter den tiden det har varit indraget. Tiden kortet blir indraget är lika lång för den med provotid som för den utan provotid. Detta är ju mycket enkelt, varför förstår inte folk det?

796 Inlägg
9 maj 2009
ville23 skrev:
alexbenhard skrev:
ville23 skrev:

Ta grundskolan när du ändå håller på....Din svenska suger något oerhört.

Varför så otrevlig?
Jag förstod allt båda två har skrivit.
Du kanske skulle gå tillbaka till skolan?

MVH. Alex

Det är bara sån jag är.
Jag förstod också allt han skrivit, Men faktum kvarstår, Det ser ut som helvete
Nej, Varför skulle jag göra det?

Jo, därför att man inte använder stor bokstav efter ett komma-tecken.

"Sån", heter på svenska, sådan.

brett ställ, lördakväll!
"Kan de va så att turbon inte får tillräkligt med bensin eller?"

831 Inlägg
9 maj 2009
Alltså hur fasen är det om man t ex åker på E4an där det är tvåfiligt. Genom sunt förnuft bör man ju inte köra om i höger körfält kanske, men det är väl inte vårdslöshet eller ses det som det? Dels bör man ju undvika köra om på högersida då bilen i vänsterfilen kanske hux flux väljer att byta till höger körfält.

Vad är det som gäller?

140 Inlägg
9 maj 2009
slalom körning mellan körfält är fortfarande inte tillåtet i sverige , dessutom får du bara köra om på högersida om framförvarande fordon tänker göra en vänstersväng ,, det får man lära sig på bilskolan

4 001 Inlägg
9 maj 2009
brk95 skrev:
slalom körning mellan körfält är fortfarande inte tillåtet i sverige , dessutom får du bara köra om på högersida om framförvarande fordon tänker göra en vänstersväng ,, det får man lära sig på bilskolan

fel, du får köra om på höger sida på en flerfilig väg om hastighetsbegränsingen är max 70km/h

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

1 517 Inlägg
9 maj 2009
Där e olika vad man får .. .   http://www.poliskontroll.se/trafikregler.html

▂ ▃ ▅ ▆ ▇ ▉ 100%

INGET ANNAT!!
1 725 Inlägg
9 maj 2009
Du lär bli av med körkortet för din omkörning till höger ja, och det där med prövotid. Blir man av med det med prövotid så måste man ta om det helt efter dom månaderna det blir och har man ingen prövotid så får man tillbaka det efter dom månaderna förutsatt att det inte är mer än 1 år för då måste man ta om det!!

Prodrive: Du har helt rätt att alla jävla hycklare kommer fram i dessa trådar och den största av dom är DU!!! Inte första tråden jag ser dig försöka spela allan i

5 198 Inlägg
9 maj 2009
TBOC_Razor skrev:
alexbenhard skrev:
Själva grejen med prövotid är ju att om de tar kortet ifrån dig får du sällan tillbaka det.

Jag fick tillbaka det en gång men det var ganska knepigt så jag orkar inte skriva allt.
Det var iaf en incident innan jag tog kortet som de drog in det för när jag tagit.

MVH. Alex

N-E-J-!-!

Prövotid innebär *ENDAST* att om du blir av med kortet så får du inte tillbaka det efter en viss tid utan du måste göra om teoriprov och uppkörning.

När fan ska myten om prövotid dö ut egentligen ??

Den myten kommer leva lika länge som att folk påstår att prövotiden är 5 år

214 Inlägg
9 maj 2009
gamlingen skrev:
TBOC_Razor skrev:
alexbenhard skrev:
Själva grejen med prövotid är ju att om de tar kortet ifrån dig får du sällan tillbaka det.

Jag fick tillbaka det en gång men det var ganska knepigt så jag orkar inte skriva allt.
Det var iaf en incident innan jag tog kortet som de drog in det för när jag tagit.

MVH. Alex

N-E-J-!-!

Prövotid innebär *ENDAST* att om du blir av med kortet så får du inte tillbaka det efter en viss tid utan du måste göra om teoriprov och uppkörning.

Men det är påtal om att prövotiden ska ändras till 5 år men vad jag vet så har inte det förslaget gått igenom än?
om man nu blir av med körkortet hur är det med riskutbildningen(halkkörningen) den ändras ju varje år borde man inte behöva ta om den också? :S

VW Beach Buggy 1300 projekt.
Snälla alla jävla 740 med japsdämare som tror bilen går lika bra som den låter lägg ner!

Hojmek
748 Inlägg
9 maj 2009
MikeyMouse skrev:
gamlingen skrev:
TBOC_Razor skrev:
N-E-J-!-!

Men det är påtal om att prövotiden ska ändras till 5 år men vad jag vet så har inte det förslaget gått igenom än?
om man nu blir av med körkortet hur är det med riskutbildningen(halkkörningen) den ändras ju varje år borde man inte behöva ta om den också? :S

Halk körningen är giltig i 2 år, det vet jag av egen erfarenhet då jag tappade körkortet, så den slipper du göra om smile
Senast redigerat av Bodegan (9 maj 2009)

379 Inlägg
9 maj 2009
dom tar nog de i 2 månader så får du ta om allt mannen beklagar sad

"om det ser rätt ut- så är de nog det"

5 198 Inlägg
9 maj 2009
Att höja prövotiden har folk pratat om i minst 10 år,, men inget har stått på vv sidor vad jag vet.. halkkörning är giltig i 2 år ,, sen den nya delen av riskutbildningen måste man göra.

67 Inlägg
11 maj 2009
Trådstartare
aa fan tack för infon men nu e de lite jobbigt här hehe,,

men alltså man kommer ju få ett brev av dom där man kan yttra sig lite,
kan ja inte skriva att det var akut typ?
och att om jag blir av med körkortet nu blir jag av med mig jobb för mitt jobb e ju att köra bil,

Stolt Volvoägare
4 913 Inlägg
11 maj 2009
mommo89 skrev:
men alltså man kommer ju få ett brev av dom där man kan yttra sig lite,
kan ja inte skriva att det var akut typ?
och att om jag blir av med körkortet nu blir jag av med mig jobb för mitt jobb e ju att köra bil,

Det finns folk som fått mildare straff för att de kör i yrket.
Har du en chef som kan intyga detta så kan du nog få ner straffet lite, men absolut inte helt.

Pojkar kör turbo. Män kör V8.

67 Inlägg
11 maj 2009
Trådstartare
aa grymt, ja ska nog kolla med chefen haha men det är ju inte så roligt att säga att jag har blivit av med körkortet då får jag ju inte jobba. men dom e ju schyssta så det är ingen fara,  ja ska nog kolla upp detta. smile

4 001 Inlägg
11 maj 2009
du får semester som du inte tänkt att ta tongue

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

67 Inlägg
11 maj 2009
Trådstartare
hahahaha men finns det inget annat man kan ta o säga till dom som är en riktigt grym förklaring för detta, som man kan skriva och berätta
Senast redigerat av mommo89 (11 maj 2009)

Sök