Trevligt project! Hade samma planer på min calibra fast la det på is,... Hur mycket tänker du ladda? Och hur ska du göra med soppan? Extrasprut? Och vad blir det för ic, dump mm? Skulle va roligt med en lite mer detaljerad plan
Själv hade jag tänkt mig nåt i den här stilen på ett ladd vid en 0,5-0,6 bar:
* Progressiv bränsletrycksregulator, 1:1:2 ska köra på ca 3,5 bar.
* Beigea spridare ifrån c20xe (opel), flödar 214 cm3/min vid 2,5 bar.
* Extrasprut med 2st kallstartsventiler som slår igång vid 0,25 -0,3 bar.
* Ic ifrån en Saab og900 T16.
* Bypass/dump (återcirkulerande) ifrån Saab turbo.
* T25 turbo ifrån Saab 9000 2,3t.
* Egenbyggd 3" downpipe.
* Oljekyl ifrån Saab 9000 2,3t, 10 raders.
* Sandwichadapter för oljekylen.
* Öppet luftfilter (BMC dubbelkonat).
* Turbotrycksmätare med ett enkelt mätarhus.
* NGK BCPR7ES tändstift.
* Spännd luftmängds mätare, ca 7kugg till att börja med.
* Tryckrör byggs av avgasrörs delar.
* Stålomspunna och div andra slangar för olje till/från försel till turbon osv.
* Vevhusfilter på vevhusventilationen istället för vevhusvent slangen så att laddtrycket
inte kan komma från insuget och in i vevhuset... och pluggar då anslutningen på insuget.
* Grenröret behåller jag orginal och bygger en abdapter till turbon bara, blir lättast så.
* + en del småkrafs som tex: Banjobult och Banjoanslutning, röda Vakuumslangar, röda siliconslangar,
slangklämmor, Y-abdapter, tryckvakt och en del annat smålull som jag nog kommer på sen...
Lycka till iaf!
Tycker det är roligt att man hellre bygger turbo på sin 8v en att slänga i en vanlig 16v! Så kör på!!
Mvh Tommy