Antar att det inte är någon som bemödat sig med att läsa tråden jag länkade till på NA med tanke pås varen här.
Jag klistrar in ett citat från tråden, jag tycker iaf det känns som han vet vad han snackar om:
citat:
"Men, sanningen ska fram för att gynna främst konsumenten= vi alla , som ständigt bombarderas av reklam, som i många fall är missvisande och helt felaktig.Nedanstående handlar inte om att starta ett oljekrig på förumet, utan att upplysa, förklara vad är vad och få var och en att välja rätt efter behov.
Temat väcker mycket känslor eftersom vår förankring till en vis fabrikat kommer från ett långvarigt
förhållande till reklam, grannens rekomendation, verkstan´s absoluta "top märke - och allt annat är skit"
och väldigt lite egen undersökning,fakta, erfarenhet och slutsatser.
Det gjorde jag själv sedan 2003 i samband med ett uppdrag på Volvo CE components i Eskilstuna och "smittades" av ämnet eftersom jag hade då tillgång till de flesta motortillverkares krav ,oljestandard samt oljetillverkarnas produkt och säkerhetsdatablad . Det var häpnadsväckande hur lite (även om jag borde veta om det yrkesmässigt ) jag kunde om oljor. Efter 3-4 år rotande i oljeträsket skrev en artikel på ca 2 A4 sidor som sammanfattadei grova drag det väsentliga. Om så önskas ,kan bifogas här...
I slutändan handlar det om pengar, ofta ett överpris för något som inte är det, men vi gärna med glädje betalar...
I Tyskland är det absolut förbudet att använda benämningen "syntetisk" om inte basoljan är av Polyalfaolefiner eller estertyp . I Sverige är det mesta "helsyntet" " halvsyntet" "syntetisk baserad" och så vidare
propaganda. Oljan av de flesta fabrikat gör jobbet utmärkt, men vi kastar pengar i sjön i tron att en dyrare produkt (oftast förknipad med motorsport) är bättre för just min motor än en billigare.
Lite råd:
1.Vad säger instruktionsboken handlar om en dåtid, dagens oljor är uppgraderade och bättre både som basolja (ca80%) och tillsatser (resten).
Syntetisk (Grupp4-PAO, estrar,olefiner) och mineral(Grupp1,2 och 3 )smörjer lika bra,men syntet är bättre i extrema(täcker kallt,varmt ) förhållanden - har du det (och när) i din motor ?
Syntetisk olja kräver mindre tillsatser , men är ofta aggressiv mot packningsmaterial, klarar din motor detta?
Och det är från fall till fall( och årgång ).
2. API och ACEA krav berättar inte om oljans kvalite utan det är viskositetsklassificering=oljans motstånd
och flytbarhet i olika temperaturområden.Kvalite och godkänande läses av i produktdatabladet.
3.Eftermarknadens aktörer vill gärna sälja sina produkter men , erbjuder de produkt och säkerhetsdatablad
för att läsa vad är produkten sammansatt av och vilka motortillverkare har godkänt egendkaperna (läs i produktdatabladet) ?
a.Helsyntetisk bas är kemiskt framställda oljor med noga utvald viskositet för endamålet (kraven): polyalfaolefiner, ester polyol, ester dibasic acid, polyglyglykol polyamine.Läs säkerhetsdatabladet.
Den basen är svindyr, därför procenttalet även i säkerhetsdatabladen blir och förblir okänt - den posten är en blandning - t.ex :"88% PAO + kemiskt modifierade kolväten" , men hur mycket av vad vet inte jag, förskar fortfarande...
b."Halvsyntet","syntetisk baserad" eller "helsyntet {Biltema(=Statoil) 5w -50 }" är Grupp 2 mineralbas, eller hydroisomeriserad Grupp3 , men inte en droppe av ovanstående beskrivet i "a"
Missbrukar benämningen gör främst populära Castrol ochShell. Statoil,okq8, och andra hänger med också och klistrar etiketter flitigt utan bekymmer - det är fritt fram därför konsumenten är ej krävande och påläst.
4 Nyare bil kräver mer strikt förhållande till rekomendationerna (=läs) p.ga. sofistikerade avgasrening som
kan påverkas av oljevalet , ej motorns hållbarhet, utan katalytiska system som kan vara ur funktion betydligt tidigare än räknat. Sök fakta,fråga...
5. Välj olja som inte täcker ett så stort område t.ex 10W-60 eller 5W-50, som betyder att någon av gränserna 10 winter eller 50,60 är uppblåst med tillsatser, som är förbrukade efter 7 - 800 mil.
Min personliga val är Swedol (från Petrolia och Nynäs) Samma oljor säljs som Q8, OKQ till betydligt högre pris
Beroende av behov:
1.äkta syntet - "Swedol Helsyntet 5W-40" 4liter för 200 kr som är lika med "Q8Formula Excel" 550 kr tror på macken eller andra Shell,Castrol som är lika dyra , men ej bättre...
2."Halvsyntetisk (inget syntet här utan Grupp 3 mineral ) och helt OK för VAG motorer:
Swedol delsyntet 10W-40 4 l dunk för 135 kr som är kamuflerad "Q8 Formula Advanced" - svindyr på macken
och lika med de flesta Castrol Shell, Penzoil,BP,Texaco etc.(Varför betala 300 spänn till ?)
20 liter dunk av samma fabrikat kostar 650 kr !
3. Fantastisk diesel motorolja (och bensin - SL) som uppfyller en helA4 sida med krav är mineraloljebaserad
Q8 T 750 - 20 liter 477+ moms . Samma olja kostar 380kr för 4 liter på okq8
4.Minst lika bra - Q8 T 720 som är lite billigare - 419kr + moms för 20 liter.
Mina personliga val betyder inte att jag favoriserar fabrikat utan jag vill veta vad jag betalar för och mest besviken är jag på alla stora färgglada röd-gröna, gul-röda , helgröna och andra svindyra "papegoljor"
som fuskar och vill ha mer betallt av vad de stoppar i förpackningarna.
Ni kan också testa vad som finns egentligen i dunken - gå in på hemsidorna - läs och kräv fakta.
Alla är i dag mer eller mindre skylldiga att redovisa innhållet för kunden
Ha det bra.Farbror`n."
slut citat
Hela tråden finns som sagt här:
http://www.nordicaudi.com/php/forum/sho … Post945680