2821
Sök

Motorolja från biltema funkar bra?

12 086 Inlägg
11 maj 2009
#41
Åh en tråd om biltemaolja, fan va ovanligt tongue

Det är budgetolja, basta!

12 086 Inlägg
11 maj 2009
#42
swardenborn skrev:
Biltemas oljor är samma som Statoils. Tappas upp i olika förpackningar bara!!
Om den sen e bra eller dålig på grund av detta är upp till var o en att avgöra...
Funkar bra för mig iallafall. Körde en 945 LTT i 40000mil under 4 år utan problem.
Bytte olja var 1000:e mil o körde på helsyntet.
För de första ..nej
För de andra, Statoils olja är skit.

Lights out.
124 Inlägg
11 maj 2009
#43
JapMax skrev:
Åh en tråd om biltemaolja, fan va ovanligt tongue

Det är budgetolja, basta!

För de första ..nej
För de andra, Statoils olja är skit.
Älskar den underbara argumentationen, Är biltema olja skit? Ja den är skit! Varför är den skit? Jo för att jag säger det! Men hur vet du det? Därför att jag vet det.

Vi kan alla konstatera att biltema oljan är skit därför att..... den bara är det big_smile

Eller är den skit för att det inte står biltema på formel 1 bilar? Eller är den för billig?

lol

Opeth
77 Inlägg
11 maj 2009
#44
Lite ot.
Har använt deras tvåtakts båtmotorolja i en veteranmoped och det funkade kanon.

En signatur är en liten text som inkluderas i slutet på dina inlägg i forumet.

1 024 Inlägg
11 maj 2009
#45
onej84 skrev:
Rand skrev:
John87 skrev:

Det vet du av erfarenhet eller tror du det för att du vägrar inse att du betalat groteskt överpris för en olja som bara är lite bättre?
jasså har haft den oljan å den tål inte hård köring. många som jag känner sagt samma sak. det funkar inte sen även mobil1 olja som är dyrast. är inte heller så jättebra för föredrar castrols olja för den håller mycket bättre i längden en mobil1.
Men byter man ofta /500mil så borde väl oljan funka även vid lite hårdare körning?
jag hade en 740 16v som inte drog någon olja alls. jag körde mobil1 olja fick fylla på ibland. men biltemas olja fick jag fylla på mer å mer. det va dåligt på att hålla sig kvar! jo visst funkar säkert bra men det är säkert bätte kvallete på bättre olja en biltemas ?! jag läste det i någon tråd på internet för ett tagsen. där stog det allt om oljorna å så ; ( å det visade sig att biltemas olja va tydlingen inget att köra med! ska se om jag hittar den igen


Lights out.
124 Inlägg
11 maj 2009
#46
Rand skrev:
onej84 skrev:
Rand skrev:

jasså har haft den oljan å den tål inte hård köring. många som jag känner sagt samma sak. det funkar inte sen även mobil1 olja som är dyrast. är inte heller så jättebra för föredrar castrols olja för den håller mycket bättre i längden en mobil1.
Men byter man ofta /500mil så borde väl oljan funka även vid lite hårdare körning?
jag hade en 740 16v som inte drog någon olja alls. jag körde mobil1 olja fick fylla på ibland. men biltemas olja fick jag fylla på mer å mer. det va dåligt på att hålla sig kvar! jo visst funkar säkert bra men det är säkert bätte kvallete på bättre olja en biltemas ?! jag läste det i någon tråd på internet för ett tagsen. där stog det allt om oljorna å så ; ( å det visade sig att biltemas olja va tydlingen inget att köra med! ska se om jag hittar den igen
Vi längtar efter att få läsa vad Castrol/Mobil 1 skriver på sin hemsida om andra oljor.

Märkesverkstäder som Volvo tex tjänar ruggiga summor på att hälla i märkesoljor i motorerna. Dom köper oljan på fat och tar betalat för oljan till servicen som oljan kostar i butik, det kallar jag affärer big_smile

Men grejen är den att har du inga konkreta bevis eller något vettigt att komma med så kan du sluta dömma ut oljor. Som killen som skyllde turboras på biltema olja, hur ska det bevisas. En turbo som kan ha gått 30000mil rasa. Ja sånt som händer säger ja?

Din argumentation för att döma ut biltema olja är att du hade en slut motor som tog olja och först körde du mobil 1 och senare biltema. Du kan inte förstå att motorn som är så dålig att den tar olja bara blir värre och värre ju mer du kör med den? Är du så dum eller skojar du med oss?

Jag säger inte att biltema är bättre än någon annan olja, men den är billigare och du får samma kvalite.

Over and out. /S

Olika
907 Inlägg
11 maj 2009
#47
Antar att det inte är någon som bemödat sig med att läsa tråden jag länkade till på NA med tanke pås varen här.
Jag klistrar in ett citat från tråden, jag tycker iaf det känns som han vet vad han snackar om:

citat:
"Men, sanningen ska fram för att gynna främst konsumenten= vi alla , som ständigt bombarderas av reklam, som i många fall är missvisande och helt felaktig.Nedanstående handlar inte om att starta ett oljekrig på förumet, utan att upplysa, förklara vad är vad och få var och en att välja rätt efter behov.
Temat väcker mycket känslor eftersom vår förankring till en vis fabrikat kommer från ett långvarigt
förhållande till reklam, grannens rekomendation, verkstan´s absoluta "top märke - och allt annat är skit"
och väldigt lite egen undersökning,fakta, erfarenhet och slutsatser.
Det gjorde jag själv sedan 2003 i samband med ett uppdrag på Volvo CE components i Eskilstuna och "smittades" av ämnet eftersom jag hade då tillgång till de flesta motortillverkares krav ,oljestandard samt oljetillverkarnas produkt och säkerhetsdatablad . Det var häpnadsväckande hur lite (även om jag borde veta om det yrkesmässigt ) jag kunde om oljor. Efter 3-4 år rotande i oljeträsket skrev en artikel på ca 2 A4 sidor som sammanfattadei grova drag det väsentliga. Om så önskas ,kan bifogas här...
I slutändan handlar det om pengar, ofta ett överpris för något som inte är det, men vi gärna med glädje betalar...
I Tyskland är det absolut förbudet att använda benämningen "syntetisk" om inte basoljan är av Polyalfaolefiner eller estertyp . I Sverige är det mesta "helsyntet" " halvsyntet" "syntetisk baserad" och så vidare
propaganda. Oljan av de flesta fabrikat gör jobbet utmärkt, men vi kastar pengar i sjön i tron att en dyrare produkt (oftast förknipad med motorsport) är bättre för just min motor än en billigare.
Lite råd:
1.Vad säger instruktionsboken handlar om en dåtid, dagens oljor är uppgraderade och bättre både som basolja (ca80%) och tillsatser (resten).
Syntetisk (Grupp4-PAO, estrar,olefiner) och mineral(Grupp1,2 och 3 )smörjer lika bra,men syntet är bättre i extrema(täcker kallt,varmt ) förhållanden - har du det (och när) i din motor ?
Syntetisk olja kräver mindre tillsatser , men är ofta aggressiv mot packningsmaterial, klarar din motor detta?
Och det är från fall till fall( och årgång ).
2. API och ACEA krav berättar inte om oljans kvalite utan det är viskositetsklassificering=oljans motstånd
och flytbarhet i olika temperaturområden.Kvalite och godkänande läses av i produktdatabladet.
3.Eftermarknadens aktörer vill gärna sälja sina produkter men , erbjuder de produkt och säkerhetsdatablad
för att läsa vad är produkten sammansatt av och vilka motortillverkare har godkänt egendkaperna (läs i produktdatabladet) ?

a.Helsyntetisk bas är kemiskt framställda oljor med noga utvald viskositet för endamålet (kraven): polyalfaolefiner, ester polyol, ester dibasic acid, polyglyglykol polyamine.Läs säkerhetsdatabladet.
Den basen är svindyr, därför procenttalet även i säkerhetsdatabladen blir och förblir okänt - den posten är en blandning - t.ex :"88% PAO + kemiskt modifierade kolväten" , men hur mycket av vad vet inte jag, förskar fortfarande...

b."Halvsyntet","syntetisk baserad" eller "helsyntet {Biltema(=Statoil) 5w -50 }" är Grupp 2 mineralbas, eller hydroisomeriserad Grupp3 , men inte en droppe av ovanstående beskrivet i "a"
Missbrukar benämningen gör främst populära Castrol ochShell. Statoil,okq8, och andra hänger med också och klistrar etiketter flitigt utan bekymmer - det är fritt fram därför konsumenten är ej krävande och påläst.

4 Nyare bil kräver mer strikt förhållande till rekomendationerna (=läs) p.ga. sofistikerade avgasrening som
kan påverkas av oljevalet , ej motorns hållbarhet, utan katalytiska system som kan vara ur funktion betydligt tidigare än räknat. Sök fakta,fråga...
5. Välj olja som inte täcker ett så stort område t.ex 10W-60 eller 5W-50, som betyder att någon av gränserna 10 winter eller 50,60 är uppblåst med tillsatser, som är förbrukade efter 7 - 800 mil.

Min personliga val är Swedol (från Petrolia och Nynäs) Samma oljor säljs som Q8, OKQ till betydligt högre pris

Beroende av behov:
1.äkta syntet - "Swedol Helsyntet 5W-40" 4liter för 200 kr som är lika med "Q8Formula Excel" 550 kr tror på macken eller andra Shell,Castrol som är lika dyra , men ej bättre...
2."Halvsyntetisk (inget syntet här utan Grupp 3 mineral ) och helt OK för VAG motorer:
Swedol delsyntet 10W-40 4 l dunk för 135 kr som är kamuflerad "Q8 Formula Advanced" - svindyr på macken
och lika med de flesta Castrol Shell, Penzoil,BP,Texaco etc.(Varför betala 300 spänn till ?)
20 liter dunk av samma fabrikat kostar 650 kr !
3. Fantastisk diesel motorolja (och bensin - SL) som uppfyller en helA4 sida med krav är mineraloljebaserad
Q8 T 750 - 20 liter 477+ moms . Samma olja kostar 380kr för 4 liter på okq8
4.Minst lika bra - Q8 T 720 som är lite billigare - 419kr + moms för 20 liter.

Mina personliga val betyder inte att jag favoriserar fabrikat utan jag vill veta vad jag betalar för och mest besviken är jag på alla stora färgglada röd-gröna, gul-röda , helgröna och andra svindyra "papegoljor"
som fuskar och vill ha mer betallt av vad de stoppar i förpackningarna.
Ni kan också testa vad som finns egentligen i dunken - gå in på hemsidorna - läs och kräv fakta.
Alla är i dag mer eller mindre skylldiga att redovisa innhållet för kunden
Ha det bra.Farbror`n."

slut citat

Hela tråden finns som sagt här:
http://www.nordicaudi.com/php/forum/sho … Post945680
Senast redigerat av fredriq (11 maj 2009)

Mvh
Fredrik

2 911 Inlägg
12 maj 2009
#48
removal skrev:
BILTEMA HAR EGEN OLJA....HAR EN EGEN OLJEPLATTFORM OSV...
Varför ens ta upp tråden...
Alla vet att det är samma olja som all annan olja...Håller den samma värden så är det ingen skillnad....
Varför ta upp det?
Jo, för att sådana som du kommer med totalt fel information och snackar gojja.

Biltema har ingen egen plattform, Biltema har faktiskt ingenting alls som är deras eget.
ALLT de säljer är brandat och köps i kina, mycket av biltemas prylar finns på andra ställen också i andra färger, t.ex. Jula, fynda m.m.

Biltema äger faktiskt inte ett enda patent eller figurskydd på någonting, vilket de borde göra om det var "deras egna" grejjer.
Biltema betalar licens för att t.ex. få sälja sin blåa polermaskin just blå och med biltemaloggan, medan jula i sin tur betalar licens för grå färg... o.s.v.

Förlåt att jag upprepar mig, men att biltema har egen oljeplattform var fasiken det roligaste jag läst inatt.

Här kan du läsa mer FAKTA om biltemas olja, som jag skrivit tidigare.
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 67&p=3

2 911 Inlägg
12 maj 2009
#49
Och för att fokusera lite på ursprungsfrågan.

Biltemas olja funkar, men den funkar inte i preppade motorer eller där man vill vara säker.
Som tidigare nämnts pallar inte biltemas olja värme lika bra som andra, det är medvetet gjort och är en effekt av en lägre tillverkningskostnad.

Kör själv biltemaolja i vinterpulkan, funkar galant till den.
Men i min andra bil är det castrol.

Min cheva tahoe jag hade tidigare började också knacka som ett as med biltemaolja, numera sköljer jag motorer med biltemaolja vilket är ett riktigt prisvärt alternativ.

Inga konstigheter
2 064 Inlägg
12 maj 2009
#50
Oljan är billig, det är tillsatserna som är dyra. Kör man biltemas olja ska man byta olja oftare helt enkelt. Gör man det så är den jättefunkis. Finns t.om dom som rekommenderar deras olja (eller annan billig olja) just för att man inte vill ha tillsatserna utan hellre byter oljan oftare.

Orkar inte lista och förklara alla additiver just nu (har precis läst om skiten i plugget X_x), så jag copy-paste'ar från engelska wikipedia:

Detergent additives, dating back to the early 1930s, are used to clean and neutralize oil impurities which would normally cause deposits (or sludge) on vital engine parts.
Friction modifiers, like molybdenum sulfide, are used for increasing fuel economy by reducing friction between moving parts.
Viscosity modifiers make an oil's viscosity lower for cold starts. Most multi-grade oils have viscosity modifiers. Some synthetic oils are engineered to meet multi-grade specifications without them.
Deposit control additives prevent the formation of soft sludge and hard deposits of impurities.
Corrosion or oxidation or rust inhibiting additives retard the oxidation of metal inside an engine.
Antioxidant additives retard the decomposition of the stock oil.
Antiwear additives or wear inhibiting additives cause a film to surround metal parts, helping to keep them separated.
Pour point depressants improve the oil's ability to flow at lower temperatures.
Anti-foam agents inhibit the production of air bubbles and foam in the oil which can cause a loss of lubrication, pitting, and corrosion where entrained air contacts metal surfaces.
Seal conditioners cause gaskets and seals to swell so that the oil cannot leak by.
Metal deactivators create a film on metal surfaces to prevent the metal from causing the oil to be oxidized.
Extreme pressure agents bond to metal surfaces, keeping them from touching even at high pressure.
Dispersants keep contaminants (e.g. soot) suspended in the oil to prevent them from coagulating.

http://en.wikipedia.org/wiki/Oil_additive
Senast redigerat av FL3JM (12 maj 2009)


"Just a little 4 cylinder"
581 Inlägg
12 maj 2009
#51
Jag "byter" hellre olja ofta än att köra på en dyr olja länge. Om du kör hårt med bilen så kör på biltema´s Hel/semi syntet, fungerar mkt bra!

Men ja, castrol är bättre men dyrare, inget man köper allt för ofta... om man inte har råd.

Beror väl lite på vad man har för bil smile

"Adding power makes you faster on the straights; subtracting weight makes you faster everywhere."

12 086 Inlägg
12 maj 2009
#52
Snajdarn skrev:
JapMax skrev:
Åh en tråd om biltemaolja, fan va ovanligt tongue

Det är budgetolja, basta!

För de första ..nej
För de andra, Statoils olja är skit.
Älskar den underbara argumentationen, Är biltema olja skit? Ja den är skit! Varför är den skit? Jo för att jag säger det! Men hur vet du det? Därför att jag vet det.

Vi kan alla konstatera att biltema oljan är skit därför att..... den bara är det big_smile

Eller är den skit för att det inte står biltema på formel 1 bilar? Eller är den för billig?

lol
Biltema säljer billiga (billigast?) bildelar och biltillbehör.
Vad säger att deras olja helt plötsligt skulle va en högpremiumolja som är lika väl framtagen och bekostad som tex Mobil1 lr Castrololja som inte gör annat är just oljor och smörjmedel?

Det säger sig själv.

Stolt Volvoägare
4 913 Inlägg
12 maj 2009
#53
JapMax skrev:
Biltema säljer billiga (billigast?) bildelar och biltillbehör.
Vad säger att deras olja helt plötsligt skulle va en högpremiumolja som är lika väl framtagen och bekostad som tex Mobil1 lr Castrololja som inte gör annat är just oljor och smörjmedel?

Det säger sig själv.
Absolut.
Det man får fråga sig själv är om det är värt priset att köra på Mobil1 eller Castrol istället för Biltemas i en vanlig bil.

Jag kan hålla med om att det är bättre. Men det är inte så mycket bättre för att vara värt det.

Hade jag haft en R34 GTR eller liknande så hade jag nog sagt något annat.

Pojkar kör turbo. Män kör V8.

1 854 Inlägg
12 maj 2009
Trådstartare
#54
Frågan va just till en lite preppad bil.
Då volvos skitolja inte funka nå vidare så lär det få bli castrols olja nu lika bra o inte chansa läser olika hela tiden så man vet ju inte vem man ska lita på.

Hade det vart en vanlig standard bil så hade jag utan tvekan kört biltemas, men med min extrema tur så kommer jag köpa en dyrare typ castrol lr penzoil stavning på den..

Tack för alla svar.

//Jocke

Ingen himmel är så blå som min
2 975 Inlägg
12 maj 2009
#55
Det är ganska intressant hur många "experter" det finns här. Själv kör jag 1500 mil om året och servar bilen enligt Audis longlife,dvs "upp till 3000 mil" mellan ggrna. Nu brukar det bli lite oftare, ca 1500 mil, så en gång om året får TTn ny "fin" (eller åtminstone dyr) olja. Hittills kör jag ned rekommenderade Catrols longlife-olja.

Ännu i mitt snart 30-åriga liv har varken jag eller någon i min direkta närhet haft ett motorhaveri som bevisligen kunnat härledas till "dålig olja". Möjligen ett ras som kan härledas till att oljan inte bytts på alldeles för länge, men det hör nog inte hit.

Så, hur många här har kört med Biltemas olja, fått motor-ras eller andra strul som BEVISLIGEN kan härledas till oljan. Ni får gärna skriva här, och även utförligt beskriva hur ni härleder skadan till just Biltemas (eller vilken annan det än är) olja.

Även om man byter olja så lär spår/rester/koks från den gamla eller ännu äldre oljor finns kvar och dessa kanske "förstör" för den nya oljan. Troligast är att endast testlaboratorium kan avgöra vad en bra olja är, så att kika på klassningen är nog ingen dum idé.

Precis som med mycket annat är det garanterat så att man betalar en hel del för att få "märket". Det kostar Mobil1 o co en hel del att synas på t ex diverse motorsport-tillställningar. En del av dom pengarna "syns" tveklöst på prislappen till oljan Du köper.

/Mattias

1 854 Inlägg
12 maj 2009
Trådstartare
#56
Va nyss och beställde en 20 liters dunk med bra olja fick ruskigt bra pris smile

huh?
10 427 Inlägg
12 maj 2009
#57
onej84 skrev:
Då volvos skitolja inte funka nå vidare så lär det få bli castrols olja nu lika bra o inte chansa läser olika hela tiden så man vet ju inte vem man ska lita på.
Volvoverkstäderna kör ju med Castrol? Är väl tom Castrol i nya bilar.


1 854 Inlägg
12 maj 2009
Trådstartare
#58
steifan skrev:
onej84 skrev:
Då volvos skitolja inte funka nå vidare så lär det få bli castrols olja nu lika bra o inte chansa läser olika hela tiden så man vet ju inte vem man ska lita på.
Volvoverkstäderna kör ju med Castrol? Är väl tom Castrol i nya bilar.
Tur jag inte köpte castrol då :p

Nej tror dom hällde i den där long life oljan i min och den är kass iaf i min bil.
Funkar säkert till standardbilar.

310 Inlägg
12 maj 2009
#59
har biltemas delsyntet 10w-40 i v70in och de funkar klockrent.. sen är de ju roligare att handla på biltema än på t.ex mekonomen.. prislappen är ju betydligt mindre

Det finns två typer av bilar..
Nya Mercedes och gamla Mercedes

Lights out.
124 Inlägg
12 maj 2009
#60
Denna tråd får vara beviset att man kan sälja vad som helst till vilket pris som helst med rätt marknadsföring.

Wikipedia källan var verkligen stabil, där en av referenserna tex var Quaker State.

Konstigt att Tom Carlsson kunde använda biltema olja i sina rallybilar. Eller Jörgen Huvell som är silvermedaljör i Cross-sm kunde köra med biltema olja i en cross som ständigt varvar över 10000rpm och inte ens har oljekylning, fan va bra hans hoj måste vara eftersom att biltemaolja inte gör sitt jobb på hårt arbetande motorer.

Konstigt att skitoljan från biltema kunde hålla liv i en passat tdi över 50000mil som fortfarande knalla och gick utan att dra olja...
Senast redigerat av Snajdarn (12 maj 2009)


Sök