2167
Sök

Motorolja från biltema funkar bra?

KHRacing
12 maj 2009
Rand skrev:
biltemas olja är ren skit. den håller inte i längden köp riktigt olja! så mår bara bilen bättre!

BILTEMAs olja är inköpt från STATOIL. = inga som helst fel på denna.

1 024 Inlägg
12 maj 2009
jag säger att biltemas oljor funkar inget vidare. har kört annan olja som håller längre i längden ? så det är min sak om jag får säga det själv. om jag tycker att den är Ren skit vilket jag tycker så är det okej.. för det finns andra oljor som håller längre i längden när man kör hårt. har haft biltema själv å efter det har varit en hård dag i bilen så måste jag fylla på för det har tagit slut! men med den oljan jag kör nu så behöver jag inte fylla på! därför tycker jag att den är dålig!!

Personbils tekniker
238 Inlägg
12 maj 2009
Skall man inte köra på samma olje märke/viskositet hela tiden?  Har bilen jämt gått med mobil 1 fortsätter man vell med det? Volvo 850 vet jag har ett problem att dom börjar läcka olja mellan motor och låda för att man byter olje viskositet/märke. Vevhusventilation sätter igen sig direkt om man byter mellan olika märken.

Ett riktigt sprut de enda rätta
2 252 Inlägg
12 maj 2009
är de samma Klassificering/krav på oljan hos volvo-handlaren och hos biltema Så är de samma jävla olja!
men då istället kan volvo-handlaren ha oljor med annan klassificering som inte biltema har..

You don't get another chance, Life ain't a nintendo -

Lights out.
124 Inlägg
12 maj 2009
Det är bra att folk köper dyra oljor hos volvo och mekonomen. Ju mer pengar vi spenderar desto fler jobb skapas och vi minskar lågkonjunkturen wink

Stolt Volvoägare
4 913 Inlägg
12 maj 2009
Purrre skrev:
Volvo 850 vet jag har ett problem att dom börjar läcka olja mellan motor och låda för att man byter olje viskositet/märke. Vevhusventilation sätter igen sig direkt om man byter mellan olika märken.

Det är ett problem man med stor sannolikhet råkar ut för även om man sköter oljan som man ska.

Pojkar kör turbo. Män kör V8.

1 024 Inlägg
12 maj 2009
det är fan så heller samma olja bevis. efter ca en halvtimmas hård körning började det ticka väldigt högt om lyftarna, så jag stannade och tog upp oljestickan.
Olja fanns det, men den var som vatten..
Min slutsats.
I en standardbil som körs lugnt helt ok med feltema olja.
I en trimmad originalbil som går hårt  Katastrof med biltemas olja. och med annan olja så är lyftarna tysta med riktig olja! statoils olja är la fan inte bra. bilen blir samma som när man kör med biltemas..

2 911 Inlägg
12 maj 2009
Tills någon lägger fram konkreta bevis på att biltema är samma olja som andra bra kvalitetsoljor så kommer biltema vara blask, blask och åter blask.

Bevis i form av "min kompis kompis kusin sa..." är inte bevis, det är ett rykte.
Bevis i form av artiklar eller dokument från t.ex. pressreleaser från PDVSA (som tillverkar biltemas olja) eller liknande.

Jag är så extremt jäkla sugen på att åka och köpa en flaska castrol, en statoil, en shell, en biltema och en okq8 och lämna in på kemlabbet här i stan.
Dom ville ha 600kr för att analysera fem flaskor och KEMISKT visa skillnaderna i de olika addetiven (förutom de addetiv som inte går att mäta p.g.a. blandning med andra).

Någon som är med och skramlar in slantar så vi får tyst på "biltema-är-samma-som-statoil" trollen ? smile
Eller om någon har kontakt med bra kemist...
Senast redigerat av Decibel (12 maj 2009)

blacken
12 maj 2009
Jag kör med Biltemas helsyntet i hojen, och har inte märkt några problem med den utan den funkar som den ska. Men när man servar hojen så är den mycket mera blaskig än vad Castrols är vid bytet..

Inga konstigheter
2 064 Inlägg
12 maj 2009
Decibel skrev:
Tills någon lägger fram konkreta bevis på att biltema är samma olja som andra bra kvalitetsoljor så kommer biltema vara blask, blask och åter blask.

Då ingen brydde sig om att läsa igenom mitt förra väldigt informerande inlägg så säger jag det igen. DET ÄR MEST TILLSATSERNA SOM SKILJER OLJORNA ÅT.

Tillsatserna är det som kostar skjortan. Bra tillsatser = dyr olja.
Kör man på biltemas olja får man helt enkelt byta lite oftare, thats all. Det är inge fel på den alls.

Men har man nått jättetrimmat monster så kanske man inte bör snåla på oljekvalitén och köra lite dyrare. Den klarar trots allt högre tryck och temp bland annat.
Senast redigerat av FL3JM (12 maj 2009)

KHRacing
12 maj 2009
Decibel skrev:
........................
Någon som är med och skramlar in slantar så vi får tyst på "biltema-är-samma-som-statoil" trollen ? smile

jag e ju ett troll då big_smile

men detta är vad jag läst mig till via info på nätet om just oljor, nu var det ca 3 år sedan tror jag som Biltema hade denna infon uppe med -  borde väl gå att få tag på deras gamla pressrealese ?

mvh K :-)

1 854 Inlägg
12 maj 2009
Trådstartare
Decibel skrev:

Bevis i form av "min kompis kompis kusin sa..." är inte bevis, det är ett rykte.
Bevis i form av artiklar eller dokument från t.ex. pressreleaser från PDVSA (som tillverkar biltemas olja) eller liknande.

Jag är så extremt jäkla sugen på att åka och köpa en flaska castrol, en statoil, en shell, en biltema och en okq8 och lämna in på kemlabbet här i stan.
Dom ville ha 600kr för att analysera fem flaskor och KEMISKT visa skillnaderna i de olika addetiven (förutom de addetiv som inte går att mäta p.g.a. blandning med andra).

kan inte bli många kronor om alla som skriver här är med.

Jag är på iaf

Inga konstigheter
2 064 Inlägg
12 maj 2009
Decibel skrev:

Haha, läste inte hela inlägget, nu kommer alla tro att jag ljuger men farsan jobbade som kemist åt Castrol och ESSO i typ 25 år (pensionär nu) och analyserade oljor från fartyg (det är så man kollar om motorn är ok, för det är lite småjobbigt att mecka upp stora fartygsmotorer). Castrols kemlab ligger i värtahamnen här i sthlm. Jag skulle kunna fråga honom, men då kommer jag få lyssna på hans jävla olje-babbel i typ 150 år och jag kommer ju fortfarande inte kunna komma med konkreta bevis. Det bästa är nog om man snackar direkt med Castrol, man tycker ju att dom borde kunna motivera varför man bör köpa deras svindyra olja istället för Biltemas. smile

Jag kan försöka få tag på nån email till en expert inom tribologi (smörjmedelvetenskap typ) här på kth också, det kan vara intressant och få höra vad en sån säger. (Och nej jag tänker INTE försöka prata med en sån, för då får man också stå i 150 år och lyssna på olje-babbel och hur coolt det är med smörjning osv osv.)
Senast redigerat av FL3JM (12 maj 2009)

Stolt Volvoägare
4 913 Inlägg
12 maj 2009
FL3JM skrev:
Det bästa är nog om man snackar direkt med Castrol, man tycker ju att dom borde kunna motivera varför man bör köpa deras svindyra olja istället för Biltemas. smile

Det låter ju som ett jättebra och opartiskt sätt att ta reda på vad som är bäst smile

Pojkar kör turbo. Män kör V8.

2 911 Inlägg
13 maj 2009
KHRacing skrev:
Decibel skrev:
........................

jag e ju ett troll då big_smile

men detta är vad jag läst mig till via info på nätet om just oljor, nu var det ca 3 år sedan tror jag som Biltema hade denna infon uppe med -  borde väl gå att få tag på deras gamla pressrealese ?

mvh K :-)

Hehe, statoil köper olja från pdvsa, vilket också biltema gör + ett gäng andra.
PDVSA framställer oljor åt sina kunder efter deras egna processer, ungefär som ett stor bageri som bakar kakor åt flera olika kunder med kundens egna recept. Det är samma ställe som gör kakorna men smak och hållbarhet är olika.

Det jag mer menade var att komma ifrån fantasierna att biltema och statoils olja skulle vara exakt samma process hos pdvsa, vilket det inte är.
(statoil är delägare i pdvsa, haldex också)

För övrigt har jag nu mailat PDVSA´s presskontakt  (PDVSA = Petroleum De Venezuela ..nånting, världens största oljebolag) för mer information.
Även slängt iväg ett mail till biltema samt sveriges presskontakt på Statoil Lubricants.

Statoil Lubricants har för övrigt 31 olika patent på deras oljor, ett test gjort på Technische Akademie Esslingen i tyskland där de testade smörjförmåga under värmepåfrestning under längre tid att deras oljor håller sig i det övre skitet vad gäller kvalitet.

Tänk er själva lite logiskt, varför skulle statoil slänga miljarder och åter miljarder i sjön genom att tillåta en annan lågprisleverantör ta del av deras processresultat (oljan) och sälja på en marknad där de själva agerar, den vinst dom skulle göra på att upplåta (licensiera) användningen är mycket mycket mindre än vinsten att kvarstå enammen med sin egna olja.

Samma sak gäller alla andra tillverkare, förutom de som enbart tillverkar och har processer som just görs för att säljas i det lägre prissegmentet, kostar 10-12.000 svenska kronor och en minimibeställning på 4000 liter, sen har du ett eget oljemärke...
Literpriset vid 4000 liter ligger på 14-18kr inkl. miljöcert och tillstånd, exkl. moms.

5 198 Inlägg
13 maj 2009
Säger sej självt,,, olja för 50kr/L kan inte va lika bra som en som kostar 200kr/L. Själv kör jag Biltema mineral i Audin... inga problem. Men Icke Biltema Syntet i Volvon... just nu kör jag Swedol...

2 266 Inlägg
13 maj 2009
steifan skrev:
onej84 skrev:
Då volvos skitolja inte funka nå vidare så lär det få bli castrols olja nu lika bra o inte chansa läser olika hela tiden så man vet ju inte vem man ska lita på.

Volvoverkstäderna kör ju med Castrol? Är väl tom Castrol i nya bilar.

Ja de står ju till och med castrol på oljepåfyllningslocket på nyare volvo motorer de gör de på min D5

svetsdiff !!!

1 482 Inlägg
13 maj 2009
Jag har läst båda gott och ont om biltema oljor.

Själv tänker jag skölja ur min nyrenoverade motor med runt 8 liter biltema olja, dvs bara SKÖLJA den..

Sen blire Castrol Edge. Bra skit , dyrt skit.

BLT Service
Theracords Music Label

12 086 Inlägg
13 maj 2009
Lite OT men en kul grej en arbetskamrat råka ut för här i Motala med sin Saab 95 va när han skulle köpa olja till den. Han gick till Biva och skulle köpa Mobil1, den ända oljan Saab godkänner enligt garantin. På Biva fanns bara Castrol och när han frågar säger dom att de är samma sak, och att de har Castrol i alla sina bilar de servar.. de låter ju jävligt vettigt när Saabs garanti inte gäller om man har i annat än Mobil1 tongue

5 198 Inlägg
13 maj 2009
JapMax skrev:
Lite OT men en kul grej en arbetskamrat råka ut för här i Motala med sin Saab 95 va när han skulle köpa olja till den. Han gick till Biva och skulle köpa Mobil1, den ända oljan Saab godkänner enligt garantin. På Biva fanns bara Castrol och när han frågar säger dom att de är samma sak, och att de har Castrol i alla sina bilar de servar.. de låter ju jävligt vettigt när Saabs garanti inte gäller om man har i annat än Mobil1 tongue

Hur ser dom vilket märke man använt ? dna test på oljan ?

Sök