KHRacing skrev:
Decibel skrev:
........................
Någon som är med och skramlar in slantar så vi får tyst på "biltema-är-samma-som-statoil" trollen ?
Eller om någon har kontakt med bra kemist...
jag e ju ett troll då
men detta är vad jag läst mig till via info på nätet om just oljor, nu var det ca 3 år sedan tror jag som Biltema hade denna infon uppe med - borde väl gå att få tag på deras gamla pressrealese ?
mvh K :-)
Hehe, statoil köper olja från pdvsa, vilket också biltema gör + ett gäng andra.
PDVSA framställer oljor åt sina kunder efter deras egna processer, ungefär som ett stor bageri som bakar kakor åt flera olika kunder med kundens egna recept. Det är samma ställe som gör kakorna men smak och hållbarhet är olika.
Det jag mer menade var att komma ifrån fantasierna att biltema och statoils olja skulle vara exakt samma process hos pdvsa, vilket det inte är.
(statoil är delägare i pdvsa, haldex också)
För övrigt har jag nu mailat PDVSA´s presskontakt (PDVSA = Petroleum De Venezuela ..nånting, världens största oljebolag) för mer information.
Även slängt iväg ett mail till biltema samt sveriges presskontakt på Statoil Lubricants.
Statoil Lubricants har för övrigt 31 olika patent på deras oljor, ett test gjort på Technische Akademie Esslingen i tyskland där de testade smörjförmåga under värmepåfrestning under längre tid att deras oljor håller sig i det övre skitet vad gäller kvalitet.
Tänk er själva lite logiskt, varför skulle statoil slänga miljarder och åter miljarder i sjön genom att tillåta en annan lågprisleverantör ta del av deras processresultat (oljan) och sälja på en marknad där de själva agerar, den vinst dom skulle göra på att upplåta (licensiera) användningen är mycket mycket mindre än vinsten att kvarstå enammen med sin egna olja.
Samma sak gäller alla andra tillverkare, förutom de som enbart tillverkar och har processer som just görs för att säljas i det lägre prissegmentet, kostar 10-12.000 svenska kronor och en minimibeställning på 4000 liter, sen har du ett eget oljemärke...
Literpriset vid 4000 liter ligger på 14-18kr inkl. miljöcert och tillstånd, exkl. moms.