1956
Sök

Motorolja från biltema funkar bra?

blacken
13 maj 2009
Decibel skrev:
KHRacing skrev:
Decibel skrev:
........................
Någon som är med och skramlar in slantar så vi får tyst på "biltema-är-samma-som-statoil" trollen ? smile
Eller om någon har kontakt med bra kemist...

jag e ju ett troll då big_smile

men detta är vad jag läst mig till via info på nätet om just oljor, nu var det ca 3 år sedan tror jag som Biltema hade denna infon uppe med -  borde väl gå att få tag på deras gamla pressrealese ?

mvh K :-)

Hehe, statoil köper olja från pdvsa, vilket också biltema gör + ett gäng andra.
PDVSA framställer oljor åt sina kunder efter deras egna processer, ungefär som ett stor bageri som bakar kakor åt flera olika kunder med kundens egna recept. Det är samma ställe som gör kakorna men smak och hållbarhet är olika.

Det jag mer menade var att komma ifrån fantasierna att biltema och statoils olja skulle vara exakt samma process hos pdvsa, vilket det inte är.
(statoil är delägare i pdvsa, haldex också)

För övrigt har jag nu mailat PDVSA´s presskontakt  (PDVSA = Petroleum De Venezuela ..nånting, världens största oljebolag) för mer information.
Även slängt iväg ett mail till biltema samt sveriges presskontakt på Statoil Lubricants.

Statoil Lubricants har för övrigt 31 olika patent på deras oljor, ett test gjort på Technische Akademie Esslingen i tyskland där de testade smörjförmåga under värmepåfrestning under längre tid att deras oljor håller sig i det övre skitet vad gäller kvalitet.

Tänk er själva lite logiskt, varför skulle statoil slänga miljarder och åter miljarder i sjön genom att tillåta en annan lågprisleverantör ta del av deras processresultat (oljan) och sälja på en marknad där de själva agerar, den vinst dom skulle göra på att upplåta (licensiera) användningen är mycket mycket mindre än vinsten att kvarstå enammen med sin egna olja.

Samma sak gäller alla andra tillverkare, förutom de som enbart tillverkar och har processer som just görs för att säljas i det lägre prissegmentet, kostar 10-12.000 svenska kronor och en minimibeställning på 4000 liter, sen har du ett eget oljemärke...
Literpriset vid 4000 liter ligger på 14-18kr inkl. miljöcert och tillstånd, exkl. moms.

Lattjo att Statoil tjackar olja ifrån Venezuela, när dom har egna riggar i Nordsjön. Marknadsmysterier som man aldrig blir klok på..
Senast redigerat av blacken (13 maj 2009)

2 911 Inlägg
14 maj 2009
blacken skrev:
Lattjo att Statoil tjackar olja ifrån Venezuela, när dom har egna riggar i Nordsjön. Marknadsmysterier som man aldrig blir klok på..

Vet inte om du eller jag missuppfattat något, men vart är likheten mellan en oljerigg och ett raffinaderi för industriell och motorteknisk smörjning?
Har aldrig sagt att statoil köper råoljan från venezuela.

StatoilHydro som det heter på oljesidan har egna raffinaderier för råolja -> bränslen, men inget renodlat för just lubricants utan ägs tillsammans med andra. (källa: pressansvarig, statoilhydro, norge).
Statoil förädlar bl.a. på Nynäs Refining (statoil smörjolje, nynäs refining är samma men riktar sig mot marknaden).

Nynäs refining ägs av PDVSA och Neste Oil.
Neste Oil och StatoilHydro har flertalet nära samarbeten vad gäller fossila bränslen.
En kort brief i aktieboken hos neste avslöjar bl.a. conoco nordic... som ägs av... statoilhydro.

En annan liten detalj, Neste Oil (en av ägarna till nynäs) har tillsammans med Statoil flertalet kemianläggningar för förädrling och forskning, bl.a. danmark.

Jag kan hålla på hur länge som helst med ägandeförhållanden som rent marknadsekonomiskt i sig bevisar att biltema inte är och aldrig kommer vara samma olja som statoil, shell, okq8, hasse på hörnet o.s.v.
Finns inte en sportkeps att Neste/StatoilHydro ens behöver sälja licens på sin egen smörjolja, för pengarna de får in är extremt obetydliga. Att smutsa ner sitt eget oljemärke på det sättet är ju bara totalt korkat och återfinns bara i skrönor på garaget.org (och andra forum där folk inte kan tänka själva).

Visste ni t.ex. att Castrol och Mobil var samma olja mellan 1911 och 1963... (VacuumOil/SoconyVacuum)

Så, att återgå till Biltema.
Biltema licensierar sina produkter, allt från motorolja till trädgårdshandskar.
ALLT dom säljer finns att köpa på andra ställen (inte nödvändigtvis i sverige), de har INGA (möjligen någon enstaka) egna produkter.

Och, återigen... Biltemas olja funkar galant för alldagligt bruk, inga som helst tvivel på detta.

Avstängd
1 557 Inlägg
14 maj 2009
onej84 skrev:
Motoroljan från biltema har jag hört är lika bra som annan olja.

Har Volvos longlife olja i nu och den är inte bra tar ett dygn innan man kan kolla mängden på stickan.

Tips på andra oljor är välkommet oxå.

Du måste fått fel olja då longlife oljan nästan rinner som vatten tar 10 sek o du kan kolla din oljenivå hmm
Funkar skit bra med 0-30 eller 5-30 olja. Du kan ju byta lite oftare än var 3000mil...

Kan dock inget om biltemas oljor men jag skulle inte köpa deras billigaste iallafall...
Senast redigerat av MrKerm (14 maj 2009)

R.I.P GBrt :/
Nya friska tag i G.S.R ! Kommer snart hända något mer kul :)
www.goteborgsstreetracing.se

1 854 Inlägg
14 maj 2009
Trådstartare
MrKerm skrev:
onej84 skrev:
Motoroljan från biltema har jag hört är lika bra som annan olja.

Har Volvos longlife olja i nu och den är inte bra tar ett dygn innan man kan kolla mängden på stickan.

Tips på andra oljor är välkommet oxå.

Du måste fått fel olja då longlife oljan nästan rinner som vatten tar 10 sek o du kan kolla din oljenivå hmm
Funkar skit bra med 0-30 eller 5-30 olja. Du kan ju byta lite oftare än var 3000mil...

Kan dock inget om biltemas oljor men jag skulle inte köpa deras billigaste iallafall...

Oljan har gått 3-400 mil bara

köpte 20 liter bra olja 5W-40 hoppas den är bättre.

blacken
14 maj 2009
Decibel skrev:
blacken skrev:

Vet inte om du eller jag missuppfattat något, men vart är likheten mellan en oljerigg och ett raffinaderi för industriell och motorteknisk smörjning?
Har aldrig sagt att statoil köper råoljan från venezuela.

StatoilHydro som det heter på oljesidan har egna raffinaderier för råolja -> bränslen, men inget renodlat för just lubricants utan ägs tillsammans med andra. (källa: pressansvarig, statoilhydro, norge).
Statoil förädlar bl.a. på Nynäs Refining (statoil smörjolje, nynäs refining är samma men riktar sig mot marknaden).

Nynäs refining ägs av PDVSA och Neste Oil.
Neste Oil och StatoilHydro har flertalet nära samarbeten vad gäller fossila bränslen.
En kort brief i aktieboken hos neste avslöjar bl.a. conoco nordic... som ägs av... statoilhydro.

En annan liten detalj, Neste Oil (en av ägarna till nynäs) har tillsammans med Statoil flertalet kemianläggningar för förädrling och forskning, bl.a. danmark.

Jag kan hålla på hur länge som helst med ägandeförhållanden som rent marknadsekonomiskt i sig bevisar att biltema inte är och aldrig kommer vara samma olja som statoil, shell, okq8, hasse på hörnet o.s.v.
Finns inte en sportkeps att Neste/StatoilHydro ens behöver sälja licens på sin egen smörjolja, för pengarna de får in är extremt obetydliga. Att smutsa ner sitt eget oljemärke på det sättet är ju bara totalt korkat och återfinns bara i skrönor på garaget.org (och andra forum där folk inte kan tänka själva).

Visste ni t.ex. att Castrol och Mobil var samma olja mellan 1911 och 1963... (VacuumOil/SoconyVacuum)

Så, att återgå till Biltema.
Biltema licensierar sina produkter, allt från motorolja till trädgårdshandskar.
ALLT dom säljer finns att köpa på andra ställen (inte nödvändigtvis i sverige), de har INGA (möjligen någon enstaka) egna produkter.

Och, återigen... Biltemas olja funkar galant för alldagligt bruk, inga som helst tvivel på detta.

Hehe, statoil köper olja från pdvsa, vilket också biltema gör

(PDVSA = Petroleum De Venezuela

Du sade oljan och utgick ifrån oförädlad form. Vad hände med Scanraff??
Senast redigerat av blacken (14 maj 2009)

335 Inlägg
14 maj 2009
hmm klart man kör på biltemas olja, och nej ja byter aldrig olja ja behöver bara fylla på big_smile

2 911 Inlägg
14 maj 2009
blacken skrev:

Vad har scanraff (preemraff som det heter numera) med statoil och dess slutprodukt motorolja att göra ?

Tyvärr, du får nog beskriva lite mer för jag hajjar inte den röda tråden du ser smile

Pan
14 maj 2009
Tänkte jag kör Castrol i 940in och det gjorde jag med. Sen sköt jag oljereturens packingen efter 150 mil haha fick jag byta olja igen. Då blev det biltema smile Ska köra med service intervall 500mil så känns inte lönt med Castrol. Körde biltema olja i vintersläden sierran kokade motorn 2 gånger varav andra gången lät inte motorn alls bra. Lät skit från lyftarna men det var bara åka en sväng och kyla ner skiten. Sen gick den som ett skott igen. Bytte aldrig olja i den igen körde väl lite över 1000mil med samma olja. Och jag sparade inte på grejerna när jag körde precis långa varvstopp sessions mest hela tiden inga problem. Vadå är det någon här som rasat en motor pga Biltema olja??

blacken
14 maj 2009
Decibel skrev:
blacken skrev:

Vad har scanraff (preemraff som det heter numera) med statoil och dess slutprodukt motorolja att göra ?

Tyvärr, du får nog beskriva lite mer för jag hajjar inte den röda tråden du ser smile

nej, det var mest bara en reflektion som råkade hamna på pränt så att säga, my bad..smile

648 Inlägg
14 maj 2009
är inga fel på biltemas olja..det är många i klubben som kör med den oljan på bankörningar där det verkligen körs hårt..visst biltemas olja kanske inte håller måttet lika länge som en dyrare märkes olja men man byter ju ändå var 500mil så.

2 911 Inlägg
14 maj 2009
Lite svar från de olika bolagen

Biltema
Vill inte tala om vilken leverantören är men framhäver att det är kvalitetsolja från en tillverkare som är ledande på framställning av smörjoljor.
På frågan om nynäs refining och statoil-spåret märktes ingen respons, han upprepade bara att det är en ledande tillverkare av oljan men för den delen inte samma märke som de stora jättarna.
Biltema skulle enligt denne ses som ett seriöst och ekonomiskt alternativ.

Shell
Har grundbaser för motorolja där slutkunden själv komponerar den slutliga produkten.
Grundbasen är samma som i shells motorolja men tillsatserna är hemliga och inget som slutkund får använda sig av. Omärkt shellolja på fat är således inte samma som i butikerna.
Kunde inte svara om Biltema var kund eller inte, de säljer oljan till ett externt bolag som hanterar deras licensolja som säljs till detaljister etc.
Godkände att oljan testas, kunde skicka gratis olja för test.

Statoil
Har grundbaser och "färdig" olja för motoroljemarknaden.
Oljan är inte densamma som säljs på mackarna för att inte underminera eller likställa deras produkt med en annan, oljan som de säljer på licens kallar de för "basolja" men ändock når upp till API och ACEA (tror jag hon sa, hörde inte så bra på telefon). Många som köper denna har egna tillsatser för just ändamålet med oljan, t.ex. truckar i fryshus, smältverk m.m. där oljan anpassas av slutkunden för miljön de ska vistas i.
Kunde varken bekräfta eller förneka om biltema var kunder p.g.a. sekretessen med slutkunderna.
Medger test av oljorna, var villig att skicka olika oljor gratis för testet.

OKQ8
Ville inte svara, hänvisade till deras sekretesspolicy och patent.
Bekräftade att biltema INTE var kund på någon av deras oljeprodukter, ville inte förknippas med lågprisvaruhus på deras oljor.
Motsätter sig jämförelse av oljorna, även om de köptes av mig.

Frågorna jag ställde var.
- Har ni olja som upplåts till slutkund eller detaljister för att sätta eget märke på?
- Är isåfall den olja ni säljer på det sättet samma som ni säljer i mindre flaskor i butik?
- Har ni eller har ni haft Biltema som kund på era smörjoljor?
- Skulle ni tillåta en oberoende test mellan er olja och biltemas olja? (jämförelsetest, inte vilken som är bäst)
Senast redigerat av Decibel (14 maj 2009)

blacken
14 maj 2009
Intressant att bara Statoil var pigga på idén. Skulle vara kul med en test, hur fasen det nu ska lösas..

2 911 Inlägg
14 maj 2009
steifan skrev:
Decibel, bra jobbat! Hade du tänkt genomföra någon form av test?

Enda som går att testa utan att ha massa pengar är skillnaden på oljorna.

Går således att bevisa rent kemiskt om oljan X är samma sak som oljan Y

1 517 Inlägg
14 maj 2009
låter nice, ska med köpa olja därifrån:D

▂ ▃ ▅ ▆ ▇ ▉ 100%

V8 Real Power - No Turbo Shit
544 Inlägg
14 maj 2009
kan bara fylla på och säga att man får vad man betalar för , precis som allt annat.

V8 - 4 Life

huh?
10 427 Inlägg
14 maj 2009
Decibel skrev:
steifan skrev:
Decibel, bra jobbat! Hade du tänkt genomföra någon form av test?

Enda som går att testa utan att ha massa pengar är skillnaden på oljorna.

Går således att bevisa rent kemiskt om oljan X är samma sak som oljan Y

Okej smile Verkar ju som att OKQ8 har något att dölja. wink

Tror inte någon motortidning vill göra ett test då?
Brukar vara lite dåligt med skriverier om olja tycker jag.

526 Inlägg
14 maj 2009
Nää tackar vet jag pennzoil smile

SlaktareN
51 Inlägg
5 augusti 2009
Inget fel på Biltemas helsyntetolja , har kört med den i alla mina bilar funkar alla tiders!!

274 Inlägg
5 augusti 2009
Mrfleur skrev:
jag brukar köpa 10 L för 249 kr från biltema, den funkar så länge bara big_smile

Fyfan vad billigt..   min olja kosta 899 för 5 liter!!!  men det var ju iofs inte från biltema!

fan vad det kan skilja i pris!!

Sök