3296
Sök

Nybörjar fråga..2st dls eller en kicker bas

392 Inlägg
12 maj 2009
Trådstartare
Hejsan alla glada!

tänkte börja amatör tävla på lite lägre nivå, för skoj skull plus att jag e ljudfrälst!

Jag har du ett mutant monosteg, vilket jag vet inte är det bästa, men det ska ge 600rms.

Idag har jag en kicker l5 12(600rms) i bilen men har fått ett erbjudande om att köpa 2 st dls DLS MW12D 12 (2x 400rms) för en billig peng.
DLS på brl --> Art.nr. 610MW12D
Kicker på http://cdr.jetshop.se/ -->Artnr:08S12L54

Jag har läst mig fram till att en bra bas e bättre än 2 sämre. Men tycker att kickern bara spelar "bra" bas på tunga hiphop låtar, knappt ngt vid snabbare trance osv.
dls basarna är dock mer lättdrivna vilket är en fördel för dem..

Jag kmr till att börja med fortsätta använda mitt mutantsteg. så frågan är vilka basar jag borde satsa på.
Vill ha bra bas i trance låtar men samtidigt ha det bästa till tävling...

Har inte mkt till erfarenhet om olika basar..Någon som har det av båda märkerna skulle uppskattas!?

Tack på förhand!/ Musikfantasten som inte mkt kan

P.s har ett bra framsystem att styra upp med, focal 165 k2 power
Senast redigerat av striper (12 maj 2009)

Europamästare i Billjud.
186 Inlägg
12 maj 2009
Hej.
Har du ett litet steg ska du välja ett bas med ganska lätt upphänging. Gärna en som trivs i portad låda.
Ditt K2 kit ska ha ha ett riktigt steg med mycket driv och kontroll annars händer inte mycket i det.

2 914 Inlägg
12 maj 2009
vilket mutantsteg är det frågan om?? är det acention (eller hur fan det nu stavas)
om det lämnar 600 rms skulle jag börja med att endast använda en av dessa nya basar (om du vill ha dem)
om du kollar på känsligheten på basen så ser du att kicker har "endast" 86.9 db, sen ser du DLS har 93.5, teoretiskt sätt ska DLS basen spela högre. (93.5/1 watt, 96.5/2 watt 99.5/3 watt det är den teoretiska utrakningen nu stämmer det inte alls med verkligheten men iallafall)
så om du är ute efter att spela HÖGT ska du köra på DLS istället för kickerbasen, det är teoretiskt jag snackar nu så jag kan inte lova någonting då jag aldrig sett dom IRL,

134 Inlägg
12 maj 2009
kalle_kalle skrev:
(93.5/1 watt, 96.5/2 watt 99.5/3 watt det är den teoretiska utrakningen

inte riktigt 93.5/1 watt, 96.5/2 watt, 99.5/4 watt 102.5/8 watt är den teoretiska uträkningen;)

2 914 Inlägg
12 maj 2009
crossboy skrev:
kalle_kalle skrev:
(93.5/1 watt, 96.5/2 watt 99.5/3 watt det är den teoretiska utrakningen

inte riktigt 93.5/1 watt, 96.5/2 watt, 99.5/4 watt 102.5/8 watt är den teoretiska uträkningen;)

aha okej okej, my bad tongue men nära men dock så nära skjuter ingen hare tongue
Senast redigerat av kalle_kalle (12 maj 2009)

392 Inlägg
12 maj 2009
Trådstartare
så jag borde satsa på dls basarna istället..

Blir det inte mer tryck att använda två basar trots att båda inte får ut max effekt va de klarar?

steget ska heta mutant x nw1600x mono.

Har inte kopplat in allt än, men har ett jensen jxp720 till k2 kittet. Bör räcka hyfsat tycker jag?

2 914 Inlägg
12 maj 2009
striper skrev:
så jag borde satsa på dls basarna istället..

Blir det inte mer tryck att använda två basar trots att båda inte får ut max effekt va de klarar?

steget ska heta mutant x nw1600x mono.

Har inte kopplat in allt än, men har ett jensen jxp720 till k2 kittet. Bör räcka hyfsat tycker jag?

jag skrev om du spelar basarna fullt ut + lite till kommer nog DLS spela högre (nu är det fortfarande teoretiskt så jag lovar inget jag spekulerar)
har du ett system i bilen nu som du kan leva med ett tag till skulle du vänta sen köpa ordentligt (t.ex. ett steg som kosta 4-5000:- så du har ett ordentligt sen börja tänka på basar. din kicker som du har nu ska egentligen spela skiten ur öronen bara den får rätt förhållanden (matas med nog mycket "bra" watt, leder in ljudet bra in i cupén osv)

1 634 Inlägg
13 maj 2009
Vem har sagt att en Kicker L5 skulle vara bättre än en Dls Magnesium? Köp en av varje och testa wink Eller så köper du de 2st Dls basarna. Oavsett tror jag du blir nöjd med båda alternativen.

Mvh Andreas

Numera Saab 9-5 Aero -00

2 914 Inlägg
13 maj 2009
andreas_gbg_ skrev:
Vem har sagt att en Kicker L5 skulle vara bättre än en Dls Magnesium? Köp en av varje och testa wink Eller så köper du de 2st Dls basarna. Oavsett tror jag du blir nöjd med båda alternativen.

Mvh Andreas

precis sen om du inte är nöjd så har du låda och då säljer du grejjerna på blocket wink

392 Inlägg
13 maj 2009
Trådstartare
är som sagt nybörjare, så antog att eftersom kicker är ett känt märke så antar jag att det är 600 riktiga rms och därmed "bättre" än dls. Men har hört talas om kina watt..

sen så undrade jag oxå vad som låter bäst samt vad man får ut mest av om jag använder det steg jag har och bara byter ut basarna..

Är det dls som gäller om jag ska satsa på tävling eller?

284 Inlägg
13 maj 2009
det beror på vad du ska tävla i för någe.

392 Inlägg
14 maj 2009
Trådstartare
hade tänkt både i sq och db.

Kicker görs bäst i sq och dls i db? tänker jag rätt då

284 Inlägg
14 maj 2009
striper skrev:
hade tänkt både i sq och db.

Kicker görs bäst i sq och dls i db? tänker jag rätt då

skulle vilja säga  att det är åt andra hållet

Avstängd
1 557 Inlägg
14 maj 2009
Skulle vilja säga att dls leder hur du än gör, även med bara en dls tongue Men det e bara min åsikt roll
Senast redigerat av MrKerm (14 maj 2009)

R.I.P GBrt :/
Nya friska tag i G.S.R ! Kommer snart hända något mer kul :)
www.goteborgsstreetracing.se

Sök