Har samma problem jag oxå, katten sönder så co & hc värdena var åt skogen.
Tänkte på det här med k-sprit och etanol... är det typ inte samma innehåll i dom(alkohol)?
För läste i nån diskussion här att en 2-3 liter k-sprit skulle hjälpa...?
Jag försökte få igenom min men den gick inte fast jag körde motorn riktigt varm och hade i 10liter etanol och 40 liter bensin.
Min katalysator gick sönder pga att fördelaren paijade och soppa åkte ner oförbränt i avgasröret och sprängdes i den varma katten så katten paijade då...
Universalkatalysatorerna från biltema,micro,mekonomen mfl är faktiskt riktigt bra och prisvärda, till min bil kostar den 79 euro eller ca 750kr men du måste kapa bort originalkatten och få den nya universalkatten fastsvetsad.
Tror ni att jag kan ha i 100% ren etanol och köra på det?
Har haft i en 20% blandning hittills och 50/50 dom 3 sista tankarna nu, var in på toyota center här och gubben sa att det inte ska vara några problem att köra på ren etanol med motorn jag har i min bil och att det enda som kan vara prolemet sa han att det kan vara jävligt att få igång bilen när det är riktigt kallt ute utan motorvärmare.
Och sen sa han att en del packningarna torkar ut lite lättare eftersom dom inte är gjorda för etanolbruk.
Han sa att det inte är skadligt för motorn i min bil på nått sätt och att det är ren propaganda för att varken bensinbolagen eller staten vill att man ska köra på etanol med vanliga bensinbilar.
Fast han sa att en del äldre motorer inte håller lika bra för etanol.
Jag har inte ens märkt av att den skulle dra en nått extra i bränsle heller, inte ens vid 50/50 blandning, utan den drar exakt lika mkt fast det kan ju säkert ändras om jag kör på ren etanol, eller???
Man har ju hört så mkt så undrar om det finns någon kunnig här som kan sprida lite ljus i frågan?