3193
Sök

Hastighets-överträdelse vid fartkamera FALSK RYKTES-SPRIDNING

I didn't spank you. I high fived your ass!
963 Inlägg
15 maj 2009
#41
Redan skrivet av annan person... smile
Senast redigerat av TCG (15 maj 2009)

Personal- och beteendevetare
1 082 Inlägg
15 maj 2009
#42
Red_Hot_Tom skrev:
Att riskera andras liv bara för att komma fram 45 sekunder tidigare är väl hål i huvudet. Som jag sa tidigare att köra för fort där det både är plats och inget folk gör inget men inte inne i tätorter eller där det är totalt olämpligt.

Håller med!
Det finns en anledning till varför kameror inte sitter på motorvägar där det är 110/120 km/h och 2+1 vägar i samma hastigheter... Vägen är i gott skick och riskerna för incidenter här är minimala.
Däremot kan kameror sitta på vissa avsnitt av dessa vägar där det kan vara korsningar eller andra "hinder" men hastigheten är då inte sällan sänkt till 70 km/h med en kamera strax efteråt.
Fast de mest obenägna att göra riskbedömningar bryr sig ändå inte om anpassningen utan måste på princip göra omöjliga omkörningar med både handen framför ansiktet, solskyddet på sniskan och regskylten i skuffen!

Litterarum radices amarae, fructus dulces.

12 086 Inlägg
15 maj 2009
#43
torpis skrev:
Lägg till källa i ditt första inlägg, annars är denna tråden lika mycket rykten som "alla andra" trådar i ämnet.

Tänkte precis det samma, källa tack!

12 086 Inlägg
15 maj 2009
#44
GurraG skrev:
Nej det är föraren som får böterna inget annat.. Och det är kameror i ALLA nya fartkameror ba ra att dom inte är på hela tiden

Det är just de här med att de inte är på som är hela grejen. Jag har kört påtagligt förfort i kanske 15 olika kameror ett 50tal ggr nattetid och de har aldrig blixtrat till.

DFFL
9 020 Inlägg
15 maj 2009
#45
Red_Hot_Tom skrev:
Att riskera andras liv bara för att komma fram 45 sekunder tidigare är väl hål i huvudet. Som jag sa tidigare att köra för fort där det både är plats och inget folk gör inget men inte inne i tätorter eller där det är totalt olämpligt.

Låt säga att jag kör Malmö - GBG. (Vilket jag ska göra den 30:e)
Låt oss också säga att jag håller 110km/h hela vägen (Cirka 30 mil).
Det tar då mig 2 timmar och 43 minuter att komma fram.

Om jag istället kör i 140km/h hela vägen då? (Den hastigheten kommer jag att hålla)
Då tar det 2 timmar och 8 minuter.

Jag har alltså sparat 35 minuter.
Helt plötsligt så var det inga 45 sekunder längre.
För ibland kör man faktiskt mer än 10km/h snabbare och lite då och då så är vägens hastighetsgräns inte 70km/h.

Lyssna inte för mycket på Vägverkets propagandareklam på tv.
Tänk för dig själv istället.
Senast redigerat av FireTraXX (15 maj 2009)

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.

33 Inlägg
15 maj 2009
#46
FireTraXX skrev:
Red_Hot_Tom skrev:
Att riskera andras liv bara för att komma fram 45 sekunder tidigare är väl hål i huvudet. Som jag sa tidigare att köra för fort där det både är plats och inget folk gör inget men inte inne i tätorter eller där det är totalt olämpligt.

Låt säga att jag kör Malmö - GBG. (Vilket jag ska göra den 30:e)
Låt oss också säga att jag håller 110km/h hela vägen (Cirka 30 mil).
Det tar då mig 2 timmar och 43 minuter att komma fram.

Om jag istället kör i 140km/h hela vägen då? (Den hastigheten kommer jag att hålla)
Då tar det 2 timmar och 8 minuter.

Jag har alltså sparat 35 minuter.
Helt plötsligt så var det inga 45 sekunder längre.
För ibland kör man faktiskt mer än 10km/h snabbare och lite då och då så är vägens hastighetsgräns inte 70km/h.

Lyssna inte för mycket på Vägverkets propagandareklam på tv.
Tänk för dig själv istället.

vi lever i i värld där "tid" spelar in mycket.. tyvärr, vad kan 30 minuter handla om...

för att sova en halvtimme extra
för att kompisen står och väntar
för att affären stänger
för att man är sen till jobbet
för att det är jobbigt att köra så sakta

när allt kommer omkring och man står där (olycka)
och det visar sig att diverse bromsmeter verkar lite väl långa jämfört med visad hastighet på skyltar
och olycka skulle ha förhindrats om skyltar följts, var det verkligen värt det?

även om polisman inte misstänker brott, fast det begåtts har du ett samvete att tänka på också vem kan leva med ett liv på halsen...

DFFL
9 020 Inlägg
15 maj 2009
#47
Ventyr skrev:
FireTraXX skrev:
Red_Hot_Tom skrev:
Att riskera andras liv bara för att komma fram 45 sekunder tidigare är väl hål i huvudet. Som jag sa tidigare att köra för fort där det både är plats och inget folk gör inget men inte inne i tätorter eller där det är totalt olämpligt.

Låt säga att jag kör Malmö - GBG. (Vilket jag ska göra den 30:e)
Låt oss också säga att jag håller 110km/h hela vägen (Cirka 30 mil).
Det tar då mig 2 timmar och 43 minuter att komma fram.

Om jag istället kör i 140km/h hela vägen då? (Den hastigheten kommer jag att hålla)
Då tar det 2 timmar och 8 minuter.

Jag har alltså sparat 35 minuter.
Helt plötsligt så var det inga 45 sekunder längre.
För ibland kör man faktiskt mer än 10km/h snabbare och lite då och då så är vägens hastighetsgräns inte 70km/h.

Lyssna inte för mycket på Vägverkets propagandareklam på tv.
Tänk för dig själv istället.

vi lever i i värld där "tid" spelar in mycket.. tyvärr, vad kan 30 minuter handla om...

för att sova en halvtimme extra
för att kompisen står och väntar
för att affären stänger
för att man är sen till jobbet
för att det är jobbigt att köra så sakta

när allt kommer omkring och man står där (olycka)
och det visar sig att diverse bromsmeter verkar lite väl långa jämfört med visad hastighet på skyltar
och olycka skulle ha förhindrats om skyltar följts, var det verkligen värt det?

även om polisman inte misstänker brott, fast det begåtts har du ett samvete att tänka på också vem kan leva med ett liv på halsen...

För mig är det inte vad jag kan göra med tiden, utan vad jag inte kan göra med tiden jag blir av med.

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.

33 Inlägg
15 maj 2009
#48
FireTraXX skrev:
Ventyr skrev:
FireTraXX skrev:

Låt säga att jag kör Malmö - GBG. (Vilket jag ska göra den 30:e)
Låt oss också säga att jag håller 110km/h hela vägen (Cirka 30 mil).
Det tar då mig 2 timmar och 43 minuter att komma fram.

Om jag istället kör i 140km/h hela vägen då? (Den hastigheten kommer jag att hålla)
Då tar det 2 timmar och 8 minuter.

Jag har alltså sparat 35 minuter.
Helt plötsligt så var det inga 45 sekunder längre.
För ibland kör man faktiskt mer än 10km/h snabbare och lite då och då så är vägens hastighetsgräns inte 70km/h.

Lyssna inte för mycket på Vägverkets propagandareklam på tv.
Tänk för dig själv istället.

vi lever i i värld där "tid" spelar in mycket.. tyvärr, vad kan 30 minuter handla om...

för att sova en halvtimme extra
för att kompisen står och väntar
för att affären stänger
för att man är sen till jobbet
för att det är jobbigt att köra så sakta

när allt kommer omkring och man står där (olycka)
och det visar sig att diverse bromsmeter verkar lite väl långa jämfört med visad hastighet på skyltar
och olycka skulle ha förhindrats om skyltar följts, var det verkligen värt det?

även om polisman inte misstänker brott, fast det begåtts har du ett samvete att tänka på också vem kan leva med ett liv på halsen...

För mig är det inte vad jag kan göra med tiden, utan vad jag inte kan göra med tiden jag blir av med.

ser man tiden på det sättet så lever man nog ganska hastigt wink men från den allvarliga sidan hoppas jag du förstår va jag menar. mvh

DFFL
9 020 Inlägg
15 maj 2009
#49
Ventyr skrev:
FireTraXX skrev:
Ventyr skrev:

vi lever i i värld där "tid" spelar in mycket.. tyvärr, vad kan 30 minuter handla om...

för att sova en halvtimme extra
för att kompisen står och väntar
för att affären stänger
för att man är sen till jobbet
för att det är jobbigt att köra så sakta

när allt kommer omkring och man står där (olycka)
och det visar sig att diverse bromsmeter verkar lite väl långa jämfört med visad hastighet på skyltar
och olycka skulle ha förhindrats om skyltar följts, var det verkligen värt det?

även om polisman inte misstänker brott, fast det begåtts har du ett samvete att tänka på också vem kan leva med ett liv på halsen...

För mig är det inte vad jag kan göra med tiden, utan vad jag inte kan göra med tiden jag blir av med.

ser man tiden på det sättet så lever man nog ganska hastigt wink men från den allvarliga sidan hoppas jag du förstår va jag menar. mvh

Ja, det gör jag.
Men en halvtimme tjänad är en halvtimme tjänad.
Hinner man ju knulla på. big_smile

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.

33 Inlägg
15 maj 2009
#50
FireTraXX skrev:
Ventyr skrev:
FireTraXX skrev:

För mig är det inte vad jag kan göra med tiden, utan vad jag inte kan göra med tiden jag blir av med.

ser man tiden på det sättet så lever man nog ganska hastigt wink men från den allvarliga sidan hoppas jag du förstår va jag menar. mvh

Ja, det gör jag.
Men en halvtimme tjänad är en halvtimme tjänad.
Hinner man ju knulla på. big_smile

och beställa en fet på pizzaonline om man satsar hårt tongue

12 086 Inlägg
16 maj 2009
#51
FireTraXX skrev:
Ja, det gör jag.
Men en halvtimme tjänad är en halvtimme tjänad.
Hinner man ju knulla på. big_smile

Det hade ju iofs aldrig jag tänkt på när jag tjänar in mina minutrar tongue
"Om jag kör 140 hela vägen så hinner jag fan knulla, lets do it" haha då håller jag med ventyr då lever du stressigt tongue

Mustang V8 Power
31 Inlägg
16 maj 2009
#52
gamlingen skrev:
Är folk helt okunniga att läsa.. kan man inte kolla på transportstyrelsen vad som står om kamerorna, ja då kan man fundera om de överhuvudtaget skall ha körkort

Det där med att mäta MELLAN kamerorna ser jag mej skeptisk till.. hur skall kameran veta vilken bil som mättes vid första kameran ? Vad mäter den om bilen svängt av eller stannat ? får efterföljande bil böter ? eller hur kommer det fungera ?

Att mäta medelhastighet görs redan på några sträckor i Norge.
Verkar fungera ganska bra där men exakt hur det fungerar vet
jag inte riktigt.

Misstänker dock att de har något fiffigt program som jämför bilder
och fordon efter en viss sträcka.

Dock är det skyltat på de sträckor som de tar medelhastighet.

Om det finns något viktigare än mitt ego, vill jag att det spåras upp och dödas!

5 198 Inlägg
16 maj 2009
#53
Darksoul1982 skrev:
gamlingen skrev:
Är folk helt okunniga att läsa.. kan man inte kolla på transportstyrelsen vad som står om kamerorna, ja då kan man fundera om de överhuvudtaget skall ha körkort

Det där med att mäta MELLAN kamerorna ser jag mej skeptisk till.. hur skall kameran veta vilken bil som mättes vid första kameran ? Vad mäter den om bilen svängt av eller stannat ? får efterföljande bil böter ? eller hur kommer det fungera ?

Att mäta medelhastighet görs redan på några sträckor i Norge.
Verkar fungera ganska bra där men exakt hur det fungerar vet
jag inte riktigt.

Misstänker dock att de har något fiffigt program som jämför bilder
och fordon efter en viss sträcka.

Dock är det skyltat på de sträckor som de tar medelhastighet.

Det enda säkra mätsättet måste ju vara att den läser av regplåten. nåt annat kan ju inte vara säkert.

2015 Dbakuten.
5 092 Inlägg
16 maj 2009
#54
köp sån där pray burk som gör att skylten blir reflekterande vid kamera blixt, helt lagligt och den gick på för ca 3 år sedan "enligt" nå program som testade det där ca 4-500 kr. kan ju vara värt även om man bara råkar köra 15kmh för fort.


I didn't spank you. I high fived your ass!
963 Inlägg
16 maj 2009
#55
Dark_Angel skrev:
köp sån där pray burk som gör att skylten blir reflekterande vid kamera blixt, helt lagligt och den gick på för ca 3 år sedan "enligt" nå program som testade det där ca 4-500 kr. kan ju vara värt även om man bara råkar köra 15kmh för fort.

Jag tror att den sprayen endast fungerar bara på de gamla släta plastskyltarna, inte på plåtskyltarna med utpressade bokstäver.

Man vet inte om det fungerar, det kanske tvättas bort med tiden och du får spraya igen. Låter billigare att ta skaffa fäste till skylten så den är lätt att ta avnär man ska köra förbi kamereor.

Saabifierad
2 031 Inlägg
16 maj 2009
#56
Irmscher Vectra skrev:
Slash skrev:
Hur identifierar du en hojåkare genom att fotografera hojens bakdel? genom ryggens konturer? genom klädernas färg? snacka om att tycka och inte läsa tråden alls.

Snacka om att vara gnällig...

Man blir trött på smartskaft som dig, som trots att första inlägget berättar klart och tydligt varför man inte kan ta hojåkare som det ser ut idag skall du ändå gå in och på ett klumpigt sätt skriva motsatsen. Och du har fortfarande inte skrivit hur man ska identifiera dom? kom igen nu, jag skulle vilja ha ett svar.

Phaetoon skrev:
Slash skrev:
Hur identifierar du en hojåkare genom att fotografera hojens bakdel? genom ryggens konturer? genom klädernas färg? snacka om att tycka och inte läsa tråden alls.

Nja. En sådan fartkamera skulle isåfall fotografera fordonet två gånger. Ett foto framifrån och ett bakifrån.
Men det lär ju vara svårt att identifiera en mc-förare med hjälm och tonat visir wink

Jag har däremot hört rykten om försök där poliser ska kunna koppla upp sig direkt mot en fartkamera för att kunna ta fast fortkörare längre fram på samma vägsträckning. Typ som ett varningssystem.
Om det kommer en bil som kör säg mer än 30km/h över hastighetsbegränsningen så är det bara för dom att stanna polisbilen, hoppa ut och vänta in fortköraren i nästa krök och mäta med sin egen utrustning.

Även om mcföraren har ett genomskinligt visir är det svårt att identifiera honom/henne enbart via ögonen, eventuellt liten del av kinderna och i bästa fall nästippen.

Jag tror att det är mer rykten än sanning just nu. Tror inte dom är ute efter att ta bilister flera gånger om.  Jag tror mer att sträckor med hastighetskameror är platser där polisen inte behöver lägga ner så värst mycket resurser. Tror till och med att Vägverket gick ut med det ibörjan när dessa kom. Personligen tror jag att dessa kamerors huvudsyfte inte är att mäta hastighetsöverträdelser utan deras syfte är övervakning framåt i tiden när folk ändrat åsikt om just kameraövervakning.

Miljöpartistisk riksdagspolitiker: På vägen hit denna dag såg jag något sorgligt, jag såg en pingvin som bara låg ner vid sidan av cykelvägen, och jag förstod nästan direkt varför: bensinpriset är ju enbart på 14 kronor.......... Skulle det ligga på 50 kronor idag skulle pingvinen vara uppe och göra det pingviner gör..... Tänk på det kära församling....Tänk på det!

Inga konstigheter
2 064 Inlägg
16 maj 2009
#57
Man kan ju alltid skaffa ett servo som fäller in plåten när man trycker på en knapp, då kan man köra hur fort som helst. :]


Wankel
1 080 Inlägg
16 maj 2009
#58
Dark_Angel skrev:
köp sån där pray burk som gör att skylten blir reflekterande vid kamera blixt, helt lagligt och den gick på för ca 3 år sedan "enligt" nå program som testade det där ca 4-500 kr. kan ju vara värt även om man bara råkar köra 15kmh för fort.

såg ett test på tv med sån spray, det funkade inte alls

MDS Västerås

Lastbilschafför
86 Inlägg
16 maj 2009
#59
Men för gus skull människor!!!

"Kommer det att bli så att det blir bilägaren som får böter även om någon annan kör bilen?
I dag är det föraren som får böta om han eller hon kört för fort. Vi känner
inte till om det kommer att bli någon förändring."


"Vem får böta om man kör en företagsbil?
Det är föraren av bilen som får böter. Det kräver dock att föraren kan identifieras."

"Är det föraren eller ägaren som drabbas av böterna?
Det är alltid föraren som är ansvarig och får betala eventuella
böter."

"Jag har åkt fast, hur behandlas materialet?

    * Om fotot har god kvalitet inleder Polisen en förundersökning.
    * Om fotot har dålig kvalitet kan ärendet inte utredas utan avskrivs.
    * Den information som utreds i ärendet sparas hos Polisen under en viss tid. Därefter gallras den bort och förstörs. Frågan om hur lång tid ärenden ska sparas bereds i dagsläget av Riksarkivet"




RÄCKER DETTA SOM KÄLLA FÖR ER??

http://www.vv.se/Trafiken/Hastighet/Tra … ga-fragor/

Det är hårt att ligga på topp :D

5 Inlägg
19 maj 2009
#60
FireTraXX skrev:
Red_Hot_Tom skrev:
Att riskera andras liv bara för att komma fram 45 sekunder tidigare är väl hål i huvudet. Som jag sa tidigare att köra för fort där det både är plats och inget folk gör inget men inte inne i tätorter eller där det är totalt olämpligt.

Låt säga att jag kör Malmö - GBG. (Vilket jag ska göra den 30:e)
Låt oss också säga att jag håller 110km/h hela vägen (Cirka 30 mil).
Det tar då mig 2 timmar och 43 minuter att komma fram.

Om jag istället kör i 140km/h hela vägen då? (Den hastigheten kommer jag att hålla)
Då tar det 2 timmar och 8 minuter.

Jag har alltså sparat 35 minuter.
Helt plötsligt så var det inga 45 sekunder längre.
För ibland kör man faktiskt mer än 10km/h snabbare och lite då och då så är vägens hastighetsgräns inte 70km/h.

Om du nu inte hade haft handen framför ansiktet när du läste detta så hade du nog förstått att det vi talade om var där hastigheten var begränsad och där det finns fartkameror. Och inte ens ditt resonemang håller för din teoretiska uträkning av tiden på motorvägen. Om du har tur och kör när det inte finns trafik på motorvägen så kanske du kan spara in något i närheten av den tiden men som brukligt så kommer du inte att vara ensam och det räcker att en lastbil håller på med en omkörning för att din tidsplan spricker. Och på den sträckningen kommer det att hända garanterat. Och nu inte nog med detta utan du skall passera Helsingborg och Halmstad där Polisen är väldigt aktiva på just trafikövervakning så ser du en skugga kommer du garanterat att släppa på gasen. Som jag skrev i inlägget så bryr jag mig inte om någon drar iväg i exempel  140 eller 240 De får enligt mig köra hur fort som helst bara de inte riskerar någon annans liv. Viket de gör om man håller den hastigheten där den är begränsad inom tätort. Man måste väl ha lite omdöme själv och då kan man inte sitta med handen framför ansiktet eller dra ner kepsen så man inte ser.  Ja vad du gör med dit liv är din ensak men blanda inte in dina passagerare och andra trafikanter i det bara, för det är inte helt säkert att de är med på att bli trafikoffer. Ha nu en bra tur när du åker och glöm det där med tiden för det finns säkert någon som sitter och väntar på dig, Låt de inte vänta förgäves. smile


Sök