3788
Sök

Problem med lådan och steget. hjälp! ?

75 Inlägg
14 maj 2009
Trådstartare
tjena jag köpte en baslåda och slutsteg för några dagar sen men har lite problem med den.  det är 2x12 gas . 2x600 w . dom borde vara starka dom funakr man känner och hör basen men dom får typ inge tryck. min kompis har en mds 12'' den låter bättre än min. han har en baselement och jag har 2!
har nån haft samma problem? jag skrev på det här forumet för nåra dar sen provade allt dom sa men samma sak. har kopplat kablarna rätt o så men tror ni att ja måste byta kablar elr vadå?
är steget för svag för basarna elr?
är tacksam för all hjälp .
finns bild på lådan och steget.

http://i43.tinypic.com/24mcape.jpg

75 Inlägg
14 maj 2009
Trådstartare
nehe inge hjälp fick man hmm

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
14 maj 2009
Men snälla nån, lite mer än 20 minuter kan du väl ändå vänta? Herregud! Vad är det för bil som du har sakerna i, en sedan? Isåfall så säger jag lika som jag sa i din förra tråd men som du tydligen ignorerade, det blir inte bra! Bygg då om och bygg rätt.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

75 Inlägg
14 maj 2009
Trådstartare
du sa luta den mot bagageluckan och ut genom skidluckan. ja gjorde dt kolal bilden. den ligger så jsut nu i bilen tog kortet igår. men det är ff inte stark nog.

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
14 maj 2009
Nja tror nog att du missförstod mig lite där. Om du bara är ute efter tryck (och en väldigt bumlig, dryg bas) så kan du ställa lådan nån cm från bakluckan. Men om du vill få ett bra resultat så måste du vända på lådan och bygga en ram runt så att du tvingar in ljudet och trycket mot skidluckan.

Saab 9-3SC {SQ-edition}

16 197 Inlägg
14 maj 2009
de steget e dynga..tongue   sen hur har du justerat steget??  å va har du för stereo?

"Testar man inte så får man aldrig veta"

75 Inlägg
14 maj 2009
Trådstartare
ja gahr provat allt gain o dom andra grejerna.jag har en sony 4x50w

75 Inlägg
14 maj 2009
Trådstartare
ja vill inte ha en bas som bara slår hårt. ja vill ha en bas som slår bra. så musiken blir skön. men samtidigt det ska dunka oxå så som baslådor ska göra. men den här gör inte ens det.

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
14 maj 2009
Nej det är som jag redan sagt för att den står fel! Vänd på lådan och bygg en ram runt den så att du får inte ljudet genom skidluckan så ska du se på skillnad! Sen så skadar det inte med ett lite bättre steg heller.

Saab 9-3SC {SQ-edition}

33 Inlägg
14 maj 2009
Är steget rätt inkopplat, antingen så är jag blind eller så ser jag inte jordkabeln på bilden. Har du jordat ordentligt?

75 Inlägg
14 maj 2009
Trådstartare
jag har provat det oxå. vänt den mot skidluckan men det är inte problemet problemet är att basarna dom slår men dom hörs inte. vikken steg ska man köpa då? va för watt o sånt. ja vill inte köpa värstinggrejen jag vill köpa en slutsteg som kan klara av dom här basarna så va för watt . tex.2x100 w , 2x 80 w ??? öppen för förslag.

75 Inlägg
14 maj 2009
Trådstartare
jordkabeln är den vita. va menaru me jorda?

16 197 Inlägg
14 maj 2009
shoriii skrev:
jordkabeln är den vita. va menaru me jorda?

vart har du fäst jordkabeln??

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
14 maj 2009
shoriii skrev:
jag har provat det oxå. vänt den mot skidluckan men det är inte problemet problemet är att basarna dom slår men dom hörs inte. vikken steg ska man köpa då? va för watt o sånt. ja vill inte köpa värstinggrejen jag vill köpa en slutsteg som kan klara av dom här basarna så va för watt . tex.2x100 w , 2x 80 w ??? öppen för förslag.

Du har vänt dom mot skidluckan ja, men inte byggt nån ram runt right? För det blir en jäkla skillnad då! Om du bara vänder på lådan så kommer trycket fortfarande att smita ut i bakluckan istället för in i kupén.

Men du säger att dom slår men inte låter, hur har du stället filtret på steget och i stereon? Du ska köra LP 60-80Hz och inte HP!

Hur mycket pengar har du att lägga på ett nytt steg då? Svårt att rekommendera nåt annars, för att bara säga effekttal kommer inte hjälpa dig. Då köper du nog bara nåt billigt steg från Conrad eller liknande som lämnar rätt effekt på pappret, men knappast i verkligheten.

Saab 9-3SC {SQ-edition}

75 Inlägg
14 maj 2009
Trådstartare
jordkabeln är minus eller hur? den har jag föst på bagageluckan på själva chassit. men va menar folk me jorda?

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
14 maj 2009
Har du fäst jordkabeln i bakluckan?? :S Hoppas att jag missförstod dig där och att du menar att du har fäst den nånstans bak i nån balk eller liknande. Att jorda är helt enkelt att ansluta jordkabeln till jord (bilens chassi tex).

Saab 9-3SC {SQ-edition}

75 Inlägg
15 maj 2009
Trådstartare
ja de är de ja har gjort .

16 197 Inlägg
15 maj 2009
shoriii skrev:
ja de är de ja har gjort .

exakt hur,vart och  med vad har du fäst jordkabeln?

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
15 maj 2009
Vad har du gjort, fäst den i bakluckan eller i en balk där bak?

Saab 9-3SC {SQ-edition}

2 914 Inlägg
15 maj 2009
alltså jordkabeln + punkten är JÄVLIGT mycket viktigare än vad man har för grejjer. har du värstinggrejjer (grejjer för 100k kronor) och jordat i nån plats med värdelös jord så kan du inte spela högre eller renare än nån med clas ohlsson grejjer om han som köpt från clas kan ställa in ljud.
Senast redigerat av kalle_kalle (15 maj 2009)

Sök