2245
Sök

Blivit tagen bilen hade körförbud,va händer nu??

261 Inlägg
14 maj 2009
Trådstartare
Som rubriken lyder så blev jag stannad av polisen i en vanligt kontroll och presic nån timma förre
ställde jag på bilen och försäkrade den..så jag fick blåsa dom kollade upp allt..allt var okej förutom att bilen har KÖRFÖRBUD pga utebliven besiktning OBS att bilen står på farsan!
jag blev helt paff,för kvinnan på försäkringsbolaget  sa att nu kan jag köra med bilen helt lagligt!polisen pratade om lagar osv. sen sa han
du får vänta till vi har kört iväg  sen kan du åka så vi slipper vi se det och vi skriver ingen rapport,dåå blev jag glad som fan..så jag väntade en halv timma och kollade på medans massa folk blev stoppade.. kontrollen var klar  sen åkte dom..och jag kör efter precis nån minut efter den första polis bilen körde..och vad händer dåå joo dom kör efter mej och stannar mej!
började han med jaa min kollega sa att ni inte få köra bilen men vad han inte vet är att han sa att jag kunde köra ...så sa han att det blir böter men jag sa okej visst..frågade han om det kunde hända nåt med mitt körkort och han sa inte om det är första gången..

jag blev av med körkortet precis 10 dagar efter jag fick den det var 2005.. 2500kr i böter plus spärrtid i 2månader och en varning!
sen så har jag tagit den om 20061011 så prövo tiden är ute men kan det hända nåt ändå??

tacksam för svar grabbar!!
Senast redigerat av BboyLuna (21 maj 2009)

Me-BboyLuna

Ratthållare PÅ Elite Nivå
5 650 Inlägg
14 maj 2009
förmodligen så händer de inget bara paya skatten så körförbudet försvinner lr in på bes så de försvinner går och få körförbud beronde på vilket som är anledning till ditt körförbud

37 Inlägg
14 maj 2009
är bilen bara besad så skall det inte vara nå problem

Ratthållare PÅ Elite Nivå
5 650 Inlägg
14 maj 2009
turbogura skrev:
är bilen bara besad så skall det inte vara nå problem

beror ju helt på går och få körförbud för att skatten inte är betalad med

261 Inlägg
15 maj 2009
Trådstartare
MrEricsson skrev:
förmodligen så händer de inget bara paya skatten så körförbudet försvinner lr in på bes så de försvinner går och få körförbud beronde på vilket som är anledning till ditt körförbud

Det blev körförbud på den pga uteblive Besiktning.

Me-BboyLuna

261 Inlägg
15 maj 2009
Trådstartare
BboyLuna skrev:
Som rubriken lyder så blev jag stannad av polisen i en vanligt kontroll och presic nån timma förre
ställde jag på bilen och försäkrade den..så jag fick blåsa dom kollade upp allt..allt var okej förutom att bilen har KÖRFÖRBUD pga uteblive besiktning!
jag blev helt paff,för kvinnan på försäkringsbolaget  sa att nu kan jag köra med bilen helt lagligt!polisen pratade om lagar osv. sen sa han
du får vänta till vi har kört iväg  sen kan du åka så vi slipper vi se det och vi skriver ingen rapport,dåå blev jag glad som fan..så jag väntade en halv timma och kollade på medans massa folk blev stoppade.. kontrollen var klar  sen åkte dom..och jag kör efter precis nån minut efter den första polis bilen körde..och vad händer dåå joo dom kör efter mej och stannar mej!
började han med jaa min kollega sa att ni inte få köra bilen men vad han inte vet är att han sa att jag kunde köra ...så sa han att det blir böter men jag sa okej visst..frågade han om det kunde hända nåt med mitt körkort och han sa inte om det är första gången..

jag blev av med körkortet precis 10 dagar efter jag fick den det var 2005.. 2500kr i böter plus spärrtid i 2månader och en varning!
sen så har jag tagit den om 20061011 så prövo tiden är ute men kan det hända nåt ändå??

tacksam för svar grabbar!!

Me-BboyLuna

1 050 Inlägg
15 maj 2009
Om bilen var avställd samt även behäftad med körförbud när du ställde på den? så får du endast köra den (kortaste vägen) till verkstad eller bilprovning. big_smile

Efter godkänd bes får du köra den som vanligt, glöm ej att vägtrafikskatten skall betalas inom 30dgr.

Alla sätt är bra...utom de dåliga.

Bry mindre, varva mer
5 753 Inlägg
15 maj 2009
Har aldrig hört om nån som blivit av med kortet pga körförbud, så du kan nog vara lugn..

Jag skryter inte gärna och spelar inte känd men jag är född till en stjärna och kommer dö som en legend!

261 Inlägg
15 maj 2009
Trådstartare
_Glenne_ skrev:
Har aldrig hört om nån som blivit av med kortet pga körförbud, så du kan nog vara lugn..

Inte jag heller!!men jag fick juhh en gång en varning och den har gått ut..jag har inte blivit tagen eller torskat på något under varnings tiden bara nu..

Me-BboyLuna

5 Inlägg
15 maj 2009
Jag blev stoppad för ca 2 veckor sedan för exakt samma sak. Bilen var påställd och försäkrad men ej besiktigad.
Aspiranten som stoppade mig gav mig 1500:- i böter trots att jag ihärdigt hävdade att jag var påväg till verkstad. Vi diskuterade häftigt i 30 minuter men hon gav sig inte. Jag visade henne baksidan på besiktningspappret där det står klart och tydligt att man får köra kortaste vägen till och från verkstad eller besiktning.
Hon vägrade ge sig och jag fick boten i näven. Jag var fly förbannad och sa till henne att vi ses i tingsrätten så får dom avgöra vem som har rätt.

3 dagar senare kom det ett brev från Polismyndigheten i VästraGötaland där det stog att min bot var ogiltig på grund av en lagändring. (Dom hänvisade inte till vilken) Dom bad mig snällt att INTE betala boten utan att istället skicka tillbaka den i bifogat svarskuvert.

Vad hände när du blev stoppad? Fick du några böter? Isåfall skrev du på dom?
Fick du inga böter på plats så kan du vara lugn. Då händer inget mer.
Fick du böter så dra det vidare till tingsrätten och hävda att du var påväg till verkstad. Du riskerar inget högre straff än 1500:- som bötesbeloppet är på att köra med körförbud. Staten betalar rättegångskostnaden.

261 Inlägg
15 maj 2009
Trådstartare
Thomson^ skrev:
Jag blev stoppad för ca 2 veckor sedan för exakt samma sak. Bilen var påställd och försäkrad men ej besiktigad.
Aspiranten som stoppade mig gav mig 1500:- i böter trots att jag ihärdigt hävdade att jag var påväg till verkstad. Vi diskuterade häftigt i 30 minuter men hon gav sig inte. Jag visade henne baksidan på besiktningspappret där det står klart och tydligt att man får köra kortaste vägen till och från verkstad eller besiktning.
Hon vägrade ge sig och jag fick boten i näven. Jag var fly förbannad och sa till henne att vi ses i tingsrätten så får dom avgöra vem som har rätt.

3 dagar senare kom det ett brev från Polismyndigheten i VästraGötaland där det stog att min bot var ogiltig på grund av en lagändring. (Dom hänvisade inte till vilken) Dom bad mig snällt att INTE betala boten utan att istället skicka tillbaka den i bifogat svarskuvert.

Vad hände när du blev stoppad? Fick du några böter? Isåfall skrev du på dom?
Fick du inga böter på plats så kan du vara lugn. Då händer inget mer.
Fick du böter så dra det vidare till tingsrätten och hävda att du var påväg till verkstad. Du riskerar inget högre straff än 1500:- som bötesbeloppet är på att köra med körförbud. Staten betalar rättegångskostnaden.

Inte mkt mer än att han skulle rapprtera det men fick inget i näven eller skrev på något..han sa bara om jag erkänner då sa jag JA han skrev ner uppgifter om mej osv..sen åkte dom..

Me-BboyLuna

5 198 Inlägg
15 maj 2009
Har du inte skrivit på nåt, så har du inte erkänt..eller det kanske inte ens va du som körde ;-)

32 Inlägg
15 maj 2009
gamlingen skrev:
Har du inte skrivit på nåt, så har du inte erkänt..eller det kanske inte ens va du som körde ;-)

Hehehe.. Rätt, helt rätt tongue

Gud som haver bilen kär,se till mej som gasglad är , vart jag mej än i världen vänder ska jag skapa svart ränder..AMEN.!!!

261 Inlägg
15 maj 2009
Trådstartare
gamlingen skrev:

hahah ..men den jävlen skrev ner mitt namn juhh.

Me-BboyLuna

5 198 Inlägg
15 maj 2009
BboyLuna skrev:
gamlingen skrev:

hahah ..men den jävlen skrev ner mitt namn juhh.

Ja men det får han upp på en ägarefråga (QP) på bilnumret

261 Inlägg
16 juni 2009
Trådstartare
Har fått domen hem-Penning Böter 1 500kr. uhh såå glad att den jävlen inte väckte åtal.

Me-BboyLuna

Det som inte dödar gör ont
2 668 Inlägg
16 juni 2009
BboyLuna skrev:
Har fått domen hem-Penning Böter 1 500kr. uhh såå glad att den jävlen inte väckte åtal.

öööhhmmm vad då för åtal? högsta straff är 1500 i böter

2slow

2 271 Inlägg
16 juni 2009
BboyLuna skrev:

För vad? skönt att du kan slappna av men fortfarande, bara böter med obesiktad bil.cool
//tompa
Senast redigerat av lingua (16 juni 2009)

184 Inlägg
16 juni 2009
E-30 skrev:
Efter godkänd bes får du köra den som vanligt, glöm ej att vägtrafikskatten skall betalas inom 30dgr.

Vid påställning av bil så ska skatten vara betald inom 3 veckor = 21 dagar.

2 271 Inlägg
16 juni 2009
Babian skrev:
E-30 skrev:

Vid påställning av bil så ska skatten vara betald inom 3 veckor = 21 dagar.

30 dagar stod det senast på min? men men.

Sök