3139
Sök

Disel I Tanken På En Bensinare!

3 Inlägg
16 maj 2009
Trådstartare
Har fått hjälp eller inte alls! Har fått ca 15l disel i 945ltt, av en bekant, som trodde att det var bensin men det var disel.
Oljan är dessutom vattenblandad eller diselblandad. Blockpackning?
Tips för att få liv ibilen igen. TACK PÅ FÖRHAND!!!

845 Inlägg
16 maj 2009
essoossy skrev:
Har fått hjälp eller inte alls! Har fått ca 15l disel i 945ltt, av en bekant, som trodde att det var bensin men det var disel.
Oljan är dessutom vattenblandad eller diselblandad. Blockpackning?
Tips för att få liv ibilen igen. TACK PÅ FÖRHAND!!!

2 val.
Töm tanken så gott det går med pluggen, eller så tanka i fullt med bensin å sen kör slut på soppan, å tanka nytt med bara bensin. att köra med diesel i en bensinare är inte så farligt. Jag har kört med etanol i min lastbil, dock så gick den lite illa.

Om det är soppa i oljan så är det normalt vid korta körningar och många kallstarter, då soppan hinner inte tränga bort från oljan pga att oljan inte hinner bli tillräcklig varm

Vw trimmare
2 995 Inlägg
16 maj 2009
töm tanken och kör i bensin,  bilen kommer knappast dö av detta men kommer nog gå dåligt en stund...

vatten i oljan tyder på trasig toppackning ja...kollat komp?

2 072 Inlägg
16 maj 2009
töm allt ur tanken.. ej bra att ha diesel i bensin.. bensin är ej så farligt att ha i dieselbil.. (har råkat tanka i dieseln bensin ca 20l) inga problem..

men du har bensinare/ och ltt.. så jag rek att du tömmer allt.. o tankar bensin

Sandzoo i da house

213 Inlägg
16 maj 2009
sandzoo skrev:
töm allt ur tanken.. ej bra att ha diesel i bensin.. bensin är ej så farligt att ha i dieselbil.. (har råkat tanka i dieseln bensin ca 20l) inga problem..

Där har du fel.. Farligare att ha bensin i diesel.. Med tanke på att bensin smörjer sämre.. Och rådet till dig är att tanka i bensin och bara kör. Finns inget som kan ta skada.. Kan gå lite illa men inte ta någon skada.

Världen är full av idioter.. Men lustigt nog är dem flesta konstruktörer.
Trafikregler gäller bara på dagen...

213 Inlägg
16 maj 2009
DanielssonC skrev:
sandzoo skrev:

Där har du fel.. Farligare att ha bensin i diesel.. Med tanke på att bensin smörjer sämre.. Och rådet till dig är att tanka i bensin och bara kör. Finns inget som kan ta skada.. Kan gå lite illa men inte ta någon skada.

SRY! läste fel. Tyckte det stog att det va farligt att ha diesel i bensin. Förlåt.. För sent för att tänka såhär dags;)

Världen är full av idioter.. Men lustigt nog är dem flesta konstruktörer.
Trafikregler gäller bara på dagen...

R1 driver!
5 128 Inlägg
16 maj 2009
DanielssonC skrev:
DanielssonC skrev:
sandzoo skrev:

SRY! läste fel. Tyckte det stog att det va farligt att ha diesel i bensin. Förlåt.. För sent för att tänka såhär dags;)

Han skrev inte farligt, men att det ej är bra med diesel i bensin! Dock så va det inte lika illa med bensin i diesel! Så du läste nog rätt ändå wink

242 Inlägg
16 maj 2009

filmen högst upp hjälper nog mest!
Senast redigerat av namcon (17 maj 2009)

2 072 Inlägg
17 maj 2009
_DamnIt skrev:
DanielssonC skrev:
DanielssonC skrev:

Han skrev inte farligt, men att det ej är bra med diesel i bensin! Dock så va det inte lika illa med bensin i diesel! Så du läste nog rätt ändå wink

ja du jag håller me dej big_smile läste rätt tongue hehehe..

Sandzoo i da house

50 Inlägg
18 maj 2009
fyll resten med soppa o köra som vanligt, kommer ryka lite mera o kan hacka lite

N.O.S Cruisers Stockholm
3 404 Inlägg
18 maj 2009
Töm tanken, fyll bensin, bort med stiften dra runt motorn några varv, in me dom igen och starta

Rock'n Roll

3 Inlägg
7 juni 2009
Trådstartare
Ja har tömt bilen på diesel, bytt olja, bytt filter, och även bensinfilter, samt stift.  Men nu är det något mer fel? Den skramlar och går orent, då den blir varm. Startar utan problem efter dieselhaveriet, viss hjälp med start gas. Går jätte bra. Men skulle köra den och kolla, då den blev varm orkar inte motorn längre, går orent och skramlar och låter illa, från hö sidan. Turbon? En del säger att det är diesel kvar, men den går inte alls utan dör helt. Nya förslag, tack! :-)

242 Inlägg
7 juni 2009
brukar köra 740n på diesel blandning ibland, brukar få 20l dunkar med diesel ibland från gamla praktiken när kunder tankat fel, brukar köra 1/3 diesel ungefär utan problem, enda ggn den lite dålig tomgång är när jag kanske hade 10l soppa och skicka i 20l diesel, men det va bara att tanka i en hundring bensin så gick den som den skulle igen ;P

109 Inlägg
14 november 2009
Har en vän som har tankat sin fars bil ( en audi A4 Diesel ) med bensin. typ 10 liter eller nåt.

kan detta vara någon fara för motorn?

Jag har en gammal bränslepump med slangar på båda ändar som jag tänkte koppla in o tömma tanken med, men räcker detta??

något mer som kan göras för att hindra att det händer nåt???

tack

KHRacing
14 november 2009
det räcker om du sedan tankar upp denmed diesel igen - det lilla som stannar kvar i tanken är försumbart :-)

109 Inlägg
14 november 2009
ok tack

tack för snabbt svar.  ska tömma den imorgon så gott det går

Hjultomte
1 500 Inlägg
14 november 2009
_DamnIt skrev:
DanielssonC skrev:
DanielssonC skrev:

Vad ja har fått lära mig så är det bra o slänga i litta diesel i en bensinare då o då för att det rensar o har sig. O ha bensin i en diesel är dödande smile

Min bil går inte för sakta. Bara inte snabbt nog!!!

865 Inlägg
14 november 2009
15 liter i tanken e ju inget att bry sig om fyll bara med bensin så märks det inte...

109 Inlägg
14 november 2009
no_fake skrev:
15 liter i tanken e ju inget att bry sig om fyll bara med bensin så märks det inte...

fylla på med mer bensin kan ju inte göra saken bättre hmm

du kanske menar att jag ska fylla på mer diesel??

men jag vill nog tömma den först o sen fylla på diesel, o sen be henne köra lite med bilen så bensinen går ur ordentligt.

Hjultomte
1 500 Inlägg
14 november 2009
clonec skrev:
no_fake skrev:

fylla på med mer bensin kan ju inte göra saken bättre hmm

du kanske menar att jag ska fylla på mer diesel??

men jag vill nog tömma den först o sen fylla på diesel, o sen be henne köra lite med bilen så bensinen går ur ordentligt.

När folket på mitt jobb o folket hemma med dieslar tankat bensin så har vi alltid tömt hela systemet för att förhindra all bensin.. Det ska inte vara hälsosamt alls för dieslar.. sad Så töm så mycket du bara kan o litta till wink

Min bil går inte för sakta. Bara inte snabbt nog!!!

Sök