Hallå alla duktiga volvo-meckar:)
För att göra en lång historia kort, hoppa direkt till FRÅGORNA längre ner;)
Efter att i drygt två års tid omväxlande gett upp och försökt igen att få ordning på volvon så fick jag till slut pli på den och den 5:e maj fick jag den genom besiktningen:).
Morgonen efter åkte jag till jobbet med den och då hände en märklig sak. Under en inbromsning i en nerförsbacke så dunka det plötsligt till i bilen och den tvärnita. Hastigheten var inte mer än 5 km/h när detta hände så inget allvarligt hände, men efter detta gick inte bilen framåt. Jag prova att gasa men motorn varva inte mer än till ca 3000 varv hur mycket jag än gasa. Sen prova jag att omväxlande lägga i R & D på växellådan, utan resultat. Sen satt jag och sucka nån minut och provade åter att lägga i backen och då släppte det plötsligt! Efter det har bilen fungerat precis som vanligt.
Jag hade inte en aning vad det var för fel, nånting med bromsarna eller växellådan trodde jag då. Nästa morgon märkte jag dock att det hade läckt någon vätska från bakre delen av bilen, hade dock inte tid att kolla vad det var just då. Några dagar senare kollade jag upp det och såg då att det läckte ifrån bakaxelklumpen, och inte från nån otät packing utan det var en spricka direkt i kåpan. Tömde då oljan och tog bort kåpan och hittade bl.a. en stor metallbit (ca 40x20x15mm) och ett flertal mindre liggandes längst ner i huset. De små bitarna ser ut att ha kommit ifrån en del som satt "i mitten" på diffen men jag kan inte se varifrån den stora biten kan ha lossnat ifrån. De stora synliga dreven har endast mindre skador/repor, det saknas inga kuggar eller så.
Jag vet inte ifall bitarna lossnade i samband med inbromsningen jag gjorde och sedan fastnade eller ifall det redan var en lös bit i huset som förflyttades av g-kraften vid inbromsningen som sedan fastnade. Jag hann köra cirka en vecka med bilen efter tvärnits-incidenten utan några som helst problem.
FRÅGORNA:
1. Som sagt så har bilen fungerat normalt trots att jag kört runt med stora och små metallbitar från diffen liggandes lösa i bakaxelhuset. Kan det vara värt att chansa och bara ta bort de lösa metallbitarna, byta olja och fortsätta köra? Eller är det bara en kort tidsfråga innan resten av diffen rasar?
Volvon är en 940 GL orginal som främst bara ska transportera saker hitådit och mig till jobbet, i värsta fall dra nåt släp. Alltså ingen trimmad busbil.
2. Ifall man blir tvungen att byta hela bakaxeln, vilka bakaxlar passar då till en Volvo 940 kombi -91 med ABS och växellåda ZF4HP22(automat)?
På kåpan till min bakaxel stod det "VOLVO 1023629 3340-1". På det stora drevet i diffen stod det "VOLVO 6814996 P03 4311 1465 C 52573".
3. Säger dessa siffror något om vilken bakaxel jag har nu?
4. På vilket sätt kan man känna ingen en viss typ av volvo-bakaxel och skilja den ifrån en annan typ?
5. Hur mycket väger en bakaxel från en volvo 940?
6. Kan man skicka en bakaxel med bussgods?
7. Kan man kolla ifall en lös bakaxel är ok "inuti" utan att ta loss kåpan?
8. Vad är ett rimligt pris på en hel fungerande begagnad bakaxel?
9. Någon som har en bakaxel som passar min bil till salu för ett rimligt pris runt Stockholm (helst norra) eller Enköping?
Att byta bakaxel är nog igentligen lite för svårt för mig men jag har lyckats försätta mig i en sådan rolig ekonomisk situation att det inte är aktuellt att låta en verkstad göra det, en kille jag känner som är lite händig lova mig att hjälpa mig sätta dit en ny (begagnad) axel ifall jag lyckas ta loss den gamla och införskaffa en korrekt ny (begagnad) axel, vilket jag tror jag klarar av.
Jag försöker inte ens längre...