3457
Sök

Mappa turbokonvertering

8 Inlägg
17 maj 2009
Trådstartare
#1
Hej!

Jag behöver hjälp med en lathund för att få min V8 med turbo att bli bra mappad.

WG fjäder - vilken spänning initialt?
A/F vid last?
BOW spänning?
Hur använder man en blitz boostc?

Ska lägga maxladd på 1 bar.

Någon som har en något tips - jag kan lite men jag vet att många kan mycket mer!!!!

/Jonas


https://www1.garaget.org/gallery/archive/78361/658619_o43ozr.jpg
Locket ligger på


Vw trimmare
2 995 Inlägg
17 maj 2009
#2
Svartpilen skrev:
A/F vid last?

Vet du inte vilken afr du ska sikta mot bör du plugga rejält innan du ger dig iväg på mappning...

dessutom behövs mycket mer information....vilket bränsle ska du köra etc etc..


Forummoderator
10 576 Inlägg
17 maj 2009
#3

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

502 Inlägg
18 maj 2009
#4
helt allvarligt, köp böcker och plugga! du kommer lära dig så grymt mycket och vet att det är fakta istället för att fråga på ett forum och riskera att få kassa svar från nån som tror att han vet allt bara för att han lyckades trimma moppen när han var 15 (händer allt för ofta)

denna bok kommer jag att beställa inom en snar framtid
http://www.amazon.com/Engine-Management … amp;sr=1-1

Den här boken har jag läst och den förklarar grunderna riktigt bra och går även djupare på de viktigaste områderna.
http://www.amazon.com/Modify-Management … gy_b_img_b

Amazon är jättebra att hitta böcker om allt annat motorrelaterat också
Senast redigerat av JoeyJ (18 maj 2009)

8 Inlägg
18 maj 2009
Trådstartare
#5
Ok, tack för boktipsen!!
Jag kommer att inhandla dessa böcker.

/Jonas


9 Inlägg
20 maj 2009
#6
MeloveGolf skrev:
Svartpilen skrev:
A/F vid last?

Vet du inte vilken afr du ska sikta mot bör du plugga rejält innan du ger dig iväg på mappning...

dessutom behövs mycket mer information....vilket bränsle ska du köra etc etc..

Nu ska vi seså vi får med allt smile

Vilket bränsle du åker spelar ingen roll mot lamda, AFR däriot är ett uträknat lamda specifikt till ett bränsle. Det vill säga att tex amda 1 = Bf95-98 14.7 Metanol = 6.4 etc

WG fjäder - vilken spänning initialt?

-WG fjäderna bestämmer vilket motryck i grenröret som skall uppnås, det finns en uppsjö kombinationer motor/turbo så det finns inga tex "0.5 fjädrar" därimot generellt runt 0.5 i ladd helt beroende på effektivitet. tex 740 turbo med 1.5kilo har ca 4-5kilo i avg motryck vilket innebär en helvetes fjäder, medans en större m5 motor med ett hx60 dä diffrensen inte är lika stor enbart behöver de klenaste fjädern då avg sidan på turbon fldar avsevärt mycket mer.

A/F vid last?

Vid lands väg så lamda 1
i kritiska registret dvs när turbon tar sig max ner till 0.80
0.83 från halv kilot och uppåt (bf95) metanol/E85 kan du åka så lågt som 0.76
Har du stor turbo som inte motar på varv så går det bra att leana ut han på slutet mot 0.85 (bf95 arf 12.5)
tomgång, crank, ect får du känna dig till.

Mvh

8 Inlägg
20 maj 2009
Trådstartare
#7
Toppinfo!

Intressant med mindre koef på fjäder för mig - visste ej.
A/F vid last - ok!

Jag har ställbar WG fjäder nu om är "lösast" inställd. BOW fnyser vid gassläpp iaf så den är väl ok för nu. Jag har värden på 98 oktan och sett mellan 0,85-1,3 när jag åkt runt lite och stått och varvat. Tyckte den gick fett. Hade helt inte fullt fokus vid premiären. Ska logga med PC - kan lägga ut info här. Om någon vecka eller två.
Jag har en grundmapp med rätt hårdvara såsom spridare och specialmaf - den är 85% OK från liknande bygge.

/Jonas


9 Inlägg
20 maj 2009
#8
En logga hade vart fint. Vad åker du för styrsystem bara så jag har programvaran.

8 Inlägg
20 maj 2009
Trådstartare
#9
dgyldmark skrev:
En logga hade vart fint. Vad åker du för styrsystem bara så jag har programvaran.

Jag chippar om originalsystemet med ST från www.jdsporsche.com. Ganska bra grejer med autotune mm.


5 Inlägg
20 maj 2009
#10
Gillar ditt bygge.Mark har nog lite uppgifter åt dig.Han både kör/bygger o säljer konverteringssystem.www.928turbosports.com
Skickar med lite en annan länk åt dig oxå  smile
http://www.marcus3.com/html/porsche_engine_build2.html 
Mvh


8 Inlägg
21 maj 2009
Trådstartare
#11
Tackar men din länk fungerar inte tyvärr. Kan du kolla?
Att ha turbon där bak är enklare som de har. Ett klart alternativ om man inte vill bygga om för mycket. Om jag skulle ha köpt ett turbokit finns John Kuhns system i USA. http://www.kuhnperformance.com/

Kika på det -

/Jonas



Sök