MeloveGolf skrev:
Svartpilen skrev:
A/F vid last?
Vet du inte vilken afr du ska sikta mot bör du plugga rejält innan du ger dig iväg på mappning...
dessutom behövs mycket mer information....vilket bränsle ska du köra etc etc..
Nu ska vi seså vi får med allt

Vilket bränsle du åker spelar ingen roll mot lamda, AFR däriot är ett uträknat lamda specifikt till ett bränsle. Det vill säga att tex amda 1 = Bf95-98 14.7 Metanol = 6.4 etc
WG fjäder - vilken spänning initialt?
-WG fjäderna bestämmer vilket motryck i grenröret som skall uppnås, det finns en uppsjö kombinationer motor/turbo så det finns inga tex "0.5 fjädrar" därimot generellt runt 0.5 i ladd helt beroende på effektivitet. tex 740 turbo med 1.5kilo har ca 4-5kilo i avg motryck vilket innebär en helvetes fjäder, medans en större m5 motor med ett hx60 dä diffrensen inte är lika stor enbart behöver de klenaste fjädern då avg sidan på turbon fldar avsevärt mycket mer.
A/F vid last?
Vid lands väg så lamda 1
i kritiska registret dvs när turbon tar sig max ner till 0.80
0.83 från halv kilot och uppåt (bf95) metanol/E85 kan du åka så lågt som 0.76
Har du stor turbo som inte motar på varv så går det bra att leana ut han på slutet mot 0.85 (bf95 arf 12.5)
tomgång, crank, ect får du känna dig till.
Mvh