3026
Sök

Osäkert vid köp av beg. importbil ?

1 050 Inlägg
18 maj 2009
#21
Men hur har du tänkt göra om du köper ett av vraken i annonserna? du betalar 30.000:- och sedan rasar turbon samma dag (mkt vanligt på Saab) Då har du redan lagt ut 30.000:- och så ska du ut med ytterligare 20.000 till ny turbo o drivknutar. Köper du istället en nyare Saab 05:a för ca 60.000 så finns ju möjligheten att eländet håller ihop lite bättre. big_smile

Alla sätt är bra...utom de dåliga.

888 Inlägg
18 maj 2009
#22
E-30 skrev:
Men hur har du tänkt göra om du köper ett av vraken i annonserna? du betalar 30.000:- och sedan rasar turbon samma dag (mkt vanligt på Saab) Då har du redan lagt ut 30.000:- och så ska du ut med ytterligare 20.000 till ny turbo o drivknutar. Köper du istället en nyare Saab 05:a för ca 60.000 så finns ju möjligheten att eländet håller ihop lite bättre. big_smile

Haha vilket skitsnack! Du verkar ha stor koll wink.

Har själv ägt säkert 25 saab turbos och aldrig rasat en turbo, motor eller växellåda. Sen 20k för en turbo?? vilken värld lever du i? fast på 80 talet? eftersom du kör en gammal e30 själv..

Kolla efter en original bil som är välservad, inget hemmalackat och "stylat".

1 050 Inlägg
18 maj 2009
#23
HenkeTIC skrev:
E-30 skrev:
Men hur har du tänkt göra om du köper ett av vraken i annonserna? du betalar 30.000:- och sedan rasar turbon samma dag (mkt vanligt på Saab) Då har du redan lagt ut 30.000:- och så ska du ut med ytterligare 20.000 till ny turbo o drivknutar. Köper du istället en nyare Saab 05:a för ca 60.000 så finns ju möjligheten att eländet håller ihop lite bättre. big_smile

Haha vilket skitsnack! Du verkar ha stor koll wink.

Har själv ägt säkert 25 saab turbos och aldrig rasat en turbo, motor eller växellåda. Sen 20k för en turbo?? vilken värld lever du i? fast på 80 talet? eftersom du kör en gammal e30 själv..

Kolla efter en original bil som är välservad, inget hemmalackat och "stylat".

Oppsss..25 stycken olika turbos? byter du ut dem en gång per månad då. Jag förstår Din situation det är billigare att kränga skiten vidare än att laga det. big_smilewink

Alla sätt är bra...utom de dåliga.

342 Inlägg
18 maj 2009
#24
Till TS:
Den ng900 du funderar på att köpa hade jag nog inte betalat så mycket för.
För bara blygsamt mer får du en 9-3, en bättre och i mitt tycke trevligare bil än ng900.
Den kritik som omnämns här om Saab kan du ta väldigt, väldigt lätt på, om du ens bör ta notis av den över huvud taget ...

Det du bör kontrollera extra noga är växellådan. Ett vanligt fel är att backväxeln är trög att få i, alternativt hoppar backväxeln ur vid belastning.
Var även uppmärksam på rost, värmepaket som strular eller oljeläckage.

Det är nog de viktigaste punkterna att kika på en ng900/og9-3 ... I övrigt är det vettiga bilar för vettiga pengar. Mycket prestanda för pengarna (förutsatt att det är en turbo) och nej, de går inte sönder på löpande band som vissa självutnämnda experter vill ge sken av.

Dock är ca 23.000 kr för den ng900:n lite i högsta laget tycker jag.

Porsche for life.
Livet är för kort för att köra tråkiga bilar!

Kapten på disco!
1 729 Inlägg
18 maj 2009
#25
E-30 skrev:
Men hur har du tänkt göra om du köper ett av vraken i annonserna? du betalar 30.000:- och sedan rasar turbon samma dag (mkt vanligt på Saab) Då har du redan lagt ut 30.000:- och så ska du ut med ytterligare 20.000 till ny turbo o drivknutar. Köper du istället en nyare Saab 05:a för ca 60.000 så finns ju möjligheten att eländet håller ihop lite bättre. big_smile

Vaknat på fel sida? (Sen när kostar en ny turbo och drivknutar 20k?)

Vadå plåtlåda, 740 har V8:a och 286hk... Eller det kanske bara var i tyskland.

N.O.S Cruisers Stockholm
3 404 Inlägg
21 maj 2009
#26
E-30 skrev:
alla dina inlägg...

Du kör en E30 från 88 ser jag, jag skulle kört väldigt, VÄLDIGT varsamt med den bilen, det förekommer allt för ofta sallad i växellåda, ratten brukar ofta lossna efter 15-30 000mil, kolvarna får man va glad om man har 2st kvar i motorn, för att inte tala om ventilerna som brukar vara försvunna sedan flera år tillbaks... Nä det är ett under att BMW ens överlev 90-talet efter alla stämningar de fått emot sig pga 1988års modeller av E30. Skulle jag va du så skulle jag skrotat vraket och alla andra bottenskrap till E30 för länge sen.

Har alltid haft Saab i familjen och har ALDRIG varit med om turboras. Fick den bytt på EN bil (9-5 2.0T) pga fabrikationsfel a.k.a oilsludge på T7orna (numer åtgärdat med ny vevhusventilation).

Du kan väll skriva mer specifikt vilka fel som brukar inträffa och vad det beror på. För det jag läst nu är bara ett j*vla mummel i nattmössan efter allt för mycket sprit och ett Saabförakt av en annan värld... Själv så är jag inget fan av bmw men jag antyder inte till att man skulle lämna vevaxeln på backen efter ett gaspådrag heller...

till alla med lite vett innanför pannbenet, förstå min ironi gällande det jag skrev om BMW.

Rock'n Roll


Sök