sengstr skrev:
Tack för en fin träff och grattis till er som tog hem lite pokaler igår.
Men måste få ge lite kritik till domarna igår samt för lite annat div.
Dock vill jag inte ge kritik till båda domarna utan den jag hade. Han frågade vad jag hade gjort med bilen och jag berättade snällt och vänligt. Sen så bara : Bra tack, sen frågade han aldrig något mer egentligen. Gick runt på bilen i 1 min högst för att sen gå vidare. Hörde av några vänner som stått och tittat när samma domare gått runt en original bil i 10-15 min.
Sen så en känga till domarsystemet eller något åt det hållet. Du får säga om jag har rätt eller fel här jensi. Kan vara så att jag är ute och flaxar högt nu.
Men är det inte så att väljer man en klass så är det den man tävlar i?
För vi stod 3 st funderande själar i söndags eftermiddag när det delades ut priser till människor som inte ens ställde ut i den klassen de fick pris i.. Jag tycker det känns fel eller är jag helt ute och viftar galet nu??
Eller är det så att det inte fanns någon vinnare i den klassen folk ställde ut i så att de fick "hitta" andra bilar i andra klassar för att få några vinnare?
Dock vill jag ännu en gång gratulera vinnarna av priserna. De är väl värda sina priser men vill bara ha lite klarhet hur det fungerar med klasserna en gång för alla nu.
Annars en lyckad träff med mycket fint väder. Jensi tar alltid med sig fint väder till både uppsala och Eskilstuna.. Hoppas på fint väder både i Västerås och sthlm sen i juni.. På återseende då!
Förstår inte alla som prompt ska hänga på folks felaktiga uppfattningar, utan att kontrollera hur det egentligen hänger ihop...SKÄRPNING!! Ta reda på hur det förhåller sig istället för att späda på kritik som saknar grund.
I eftertråden från Uppsala diskuterades detta med klasser, och jag väljer att kopiera in mitt svar från den tråden också här, för att inte ännu fler ska få felaktiga uppfattningar om hur det fungerar. Mitt svar då som nu är... (hoppas du/ni kan sprida infon nedan i fortsättningen, istället).
----------
STOPP!
Fattar ingenting av den här diskussionen - som någon, som inte har förstått vårt upplägg, har dragit igång. Men eftersom alla sedan bara hakar på och diskuterar saker som inte stämmer, vill jag göra några förtydliganden här:
1.
Utgångsläget är att alla bilar bedöms i alla klasser. Vissa klasser blir inte aktuella för alla bilar. Vissa bilar tävlar inte i klasserna Female Ride, Old-School etc. En japansk bil tävlar inte i klassen Best European (självklara undantag behöver vi inte orda vidare om...) Men samma bedömning görs på alla utställda bilar. Alltså - a l l a bilar bedöms enligt s a m m a bedömningsmodell.
2.
Alla utställare väljer en huvudklass (varje huvudklass har en bonuskategori). I sin huvudklass erhåller man dubbla poäng (bonus) som adderas till totalpoängen och kan bli avgörande i vissa kategorier t.ex när det är jämnt i någon av klasserna (om två bilar t.ex har 20p i "inredning" - blir totalpoängen avgörande för att utse en vinnare i den klassen). MEN, det innebär i n t e att man bara tävlar i sin huvudklass. (läs punkt 1 ovan - alla bilar tävlar i alla klasser som de k a n vara med och tävla i...)
3.
Alla bilar bedöms vid varje utställning, oavsett om bilen modifierats eller inte från den ena dagen till den andra. Det finns inga krav på att bilen ska modifieras mellan lördag och söndag (nonsens - vem är skyldig till något sådant befängt påstående?). Alla bilar bedöms - alltid. Men det är väl självklart att om man inte har gjort något med bilen mellan två utställningar, att poängen troligtvis blir lika vid dessa båda tillfällen (speciellt när det är samma domare bägge gångerna). Inget konstigt med det heller, eller?
4.
Nytt för i år är emellertid att samma bil som mest kan vinna tre utmärkelser. En huvudklass (som inte nödvändigtvis behöver vara den som man själv har valt), Peoples Choice och Best In Show. Samma bil kan m.a.o. inte vinna två eller fler huvudklasser. Du kan alltså inte vinna både Best Engine och Best Performance Car. Men du kan vinna Best Engine, Peoples Choice och Best In Show. Medvetna om att detta inte är logiskt - har vi i den nordiska gruppen upphöjt detta till en p r i n c i p. Och vi kommer inte att ändra detta under året eftersom det följer reglerna i Nordic Tuner Awards 2009.